موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
180405
۱۸ مهر ۱۳۹۷
یک شاعر کودک:

کودک امروز دوست ندارد شاعر در نقش معلم ظاهر شود

عباسعلی سپاهی یونسی شاعر کودک گفت: شعر امروز شاعر کودک و نوجوان باید با زبانی شسته رفته و پاکیزه سروده شود.

به گزارش کودک پرس ، ۸اکتبر مصادف با ۱۶مهر ماه روز جهانی کودک است. روزی که در آن پدران، مادران، مربیان و دست اندرکارانِ مسائل کودکان، فرصت می یابند تا درباره کودک و دنیای زیبای آن بیندیشند و افق های زیباتری برای آینده کودکان ترسیم کنند.

این شاعر کودک در گفت وگو با قدس آنلاین و در پاسخ به این سئوال که شاعر و نویسنده چه کند که زبان شعرش به زبان کودکان امروز نزدیک باشد گفت: در وهله اول سراینده باید به معنای دقیق کلمه شاعر باشد. حتما می پرسید مگر کسی می تواند شاعر نباشد و شعر بگوید؟ باید بگویم بله.

وی افزود: در کنار شاعرانی که برای کودکان این سرزمین شعر هایی به اسلوب می گویند، عده ای هم هستند که قبل از تایید گرفتن برای شعرهایشان از شاعری خبره و کار بلد، دست به انتشار آثارشان در قالب کتاب می زنند که با این کار، آدم هایی را که استعدادی دارند و به دنبال سرودن شعر برای کودکان و نوجوانان هستند به بیراهه می برند.

سپاهی ادامه داد:شاعری که امروز برای کودکان می سراید باید بداند زبان کودک امروز چیست. بخشی از مشکل هم از آن جا ناشی می شود که خیلی ها که درباره شعر امروز کودک و نوجوان اظهار نظر می کنند تعدادی از شعرهایی را در حافظه دارند که در کتابهای درسی آنها آمده بود و مسلما نمی توان شعری را که در کتاب درسی آمده است الزاما نمونه موفق شعر کودک و نوجوان دانست .

 

وی خاطرنشان می کند: پس کوتاه سخن این که شعرامروز کودک و نوجوان باید زبانی شسته رفته و پاکیزه باشد. نوعی سهل و ممتنع که به پختگی رسیده است و هر کلمه مسئولیت خود را به بهترین شکل انجام می دهد درعین این که به دقت فراوان در جای خود در بافت یک مصرع یا در شکل کلی تر در یک بیت نشسته است. شاعر کودک باید بتواند کلمات را برای شعرش و به احترام مخاطبش دستچین کند نه این که درهم از انها اتفاده کند.

 

این شاعر کودک گفت:وقتی از جذابیت شعر برای بچه ها حرف می زنیم یعنی این که کودک بتواند خودش را در آینه شعر شاعر کودک پیدا کند نه این که آدم بزرگی را ببیند که با قدی بلند بالای سر او ایستاده است و زبان به نصیحت او باز کرده است.کودکان امروز به اندازه کافی در محیط رسمی آموزش یعنی مدرسه و محیط خانواده از بزرگترها نصیحت و بکن و نکن می شنود برای همین دوست ندارد در شعر هم برای او معلم باشیم.

سپاهی تصریح کرد: بنابراین کودک از شعر چیز دیگری می خواهد اگر هم قرار است حرفی را به کودک منتقل کنیم و یا گوشزد کنیم، این کار باید به استادی تمام انجام بشود. اگر چیزی غیر از این اتفاق بیفتد برای کودک جذاب نخواهد بود و اگر حتی او را اجبار به حفظ کردن آن کنیم کودک به واقع با شعر ارتباطی برقرار نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: بگذارید برایتان مثالی بزنم حتما بارها و بارها بچه های مهد کودکی را دیده اید که نظم های ضعیف شبه شاعران را به عنوان شعر حفظ می کنند و می خوانند این دلیل بر خوب بودن آن نظم ها نیست بلکه ماجرا خالی بودن ذهن و آماده بودن آن برای حفظ کردن است که در کودک وجود دارد.

 

این شاعرکودک درپایان خاطرنشان کرد: کودک امروز کودکی است به دنبال هیجان و لذت بردن است پس در وهله نخست شعر ما باید بتواند این هیجان و لذت را به او هدیه بدهد اگر نتوانست از پس این دو مهم برآید ما باخته ایم. این البته به هیچ عنوان کار راحتی نخواهد بود چرا که کودک امروز برای لذت بردن ابزارهای مختلفی از جمله تلویزیون تا بازیها و …را در دسترس دارد که می تواند همه لحظات او را پر کند.

 

 

 

 

منبع: قدس آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار