موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
180353
۱۷ مهر ۱۳۹۷
دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد؛

از ایده‌های نو در حوزه تئاتر کودک و نوجوان استقبال می‌کنیم

مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایده‌های زیبایی‌شناسانه در این حوزه استقبال کرد و این امر را باعث رشد فضای هنری در تئاتر دانست.

به گزارش کودک پرس ، دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از دو ماه گذشته با فراخوان‌های متعدد در هشت بخش تخصصی تئاتر کودک، مسابقه تئاتر خردسال، تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، نمایشنامه‌نویسی، تئاتر دانش‌آموزی و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی فعال شده است.

البته طرح ها و ایده‌های منتخب بخش مسابقه خردسال اعلام شده است و در این جشنواره نمایشنامه‌نویسی توسط مدرس تئاتر داوری می‌شود.

دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با مریم کاظمی است و شعار امسال نیز متناسب با تقویت، رشد، آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران‌زمین انتخاب شده است، شعار «کودک و حقوق اجتماعی».

دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه به پایان یک ربع قرن عمر جشنواره‌ نزدیک شده‌ایم و برای برگزاری بهتر و باشکوه‌تر این جشن بزرگ، آرزو و امیدواری زیادی داریم، گفت: امیدواریم امکانات موجود این دوره به این رویداد هنری شیرینی و حلاوت بخشد.

مریم کاظمی خطاب به هنرمندان فعال تئاتر کودک و نوجوان افزود: اکنون که یک ربع قرن از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر گذشته است، باید وابستگی‌هایی که در طول 24 دوره گذشته به خودمان تحمیل کرده‌ایم را آرام آرام کنار بگذاریم تا بتوانیم چگونگی وجود این جشنواره را از نگاهی گسترده‌تر ببینیم.

 

وی در زمینه اینکه امسال برای کیفی‌سازی جشنواره بین‌المللی تئاتر چه چیزی در نظر گرفته شده است، گفت: کیفیت جشنواره‌ها به کیفیت آثار اجرایی و کیفیت پذیرایی و ساماندهی و تشکیلات باز می‌گردد چراکه کیفیت آثار اجرایی برآیند اجراهایی خواهد بود که در طول سال اجرا شده است، پس هرچه کارهای بهتری داشته باشیم دستمان برای انتخاب بازتر است.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در مورد کیفیت برگزاری و ستاد اجرایی تئاتر اضافه کرد: تیم همدان سیستم اداری متمرکز و کارشده‌ای دارد که به مرور سال‌ها مدون و منظم شده است.

 

رشد کم‌نظیر تئاتر همدان/ اخلاق حرفه‌ای هنرمندان همدانی

وی ادامه داد: هرسال کمیت ایده‌های زیبایی‌شناسانه و ترکیبی نیاز است که تئاتر از حالت خشک اداری به سیستم هنری بدل شود و رویدادها و رفتارها را شکل بهتری ببخشد.

کاظمی اظهار کرد: البته امسال امیدوارم با تغییر مدیرکل ارشاد همدان که با سابقه کار و آشنایی که از وی به خاطر دارم با کمترین مشکل به نتیجه مطلوب برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به سال گذشته نمایش‌های بیشتری برگزار می‌شود، تصریح کرد: با گمان یا فکر کردن، اجراهای بیشتر خلق نمی‌شود، اجراهای بیشتر از لحاظ کمی محصول برنامه‌ریزی برای ساخت سالن های بیشتر است.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: اگر امکانات ما همان امکانات سال گذشته باشد، چاره‌ای جز اختصاص کارها در همان قالب‌های قدیمی نیست.

 

وی در خصوص اینکه آیا تبلیغ بیشتر برای جشنواره بین‌المللی تئاتر باید بیشتر باشد یا در همین حد کفایت می‌کند نیز گفت: تبلیغ دامنه گسترده‌ای دارد، دریایی بی‌انتهاست که باید هر سال آن را ارتقا بدهیم، این خواسته من از استان همدان است که برای تبلیغات بیشتر و پرشورتر به دنبال جذب امکانات باشد.

کاظمی هدف اصلی از برگزاری جشنواره تئاتر را شرکت در جشن ملی، دیدن دوستان و همکاران و ارائه امکانات و شیوه های جدید اجرایی و تجربه‌های گروه های مختلف در کشور و بخش بین‌الملل دانست.

وی افزود: هدف دیگر ما بزرگداشت و کوشش یک ساله و قدردانی از اینکه هنوز تئاتر وجود دارد، است که البته این برای همه ما بهترین انگیزه و نهایت تلاش خواهد بود.

دبیر بیست و پنجمین تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان در خصوص سطح تئاتر همدان گفت: حداقل طی 10 سال گذشته که در کنار کار بزرگسال به طور مستمر نمایش کودک کار می‌کنم می توانم به قطعیت بگویم شاهد رشد کم‌نظیر تئاتر همدان و اخلاق حرفه‌ای هنرمندان همدانی هستم.

 

وی با بیان اینکه البته این تغییرات ذره ذره و کم کم است و روز به روز به سطح استاندارد کیفی نزدیک می‌شویم، در خصوص راهکاری برای استقبال بیشتر از تئاتر بیان کرد: تنها راه استقبال از نمایش‌ها، اجراهای مستمر است یعنی مخاطب بداند و باور کند همیشه نمایشی روی صحنه خواهد بود و در صورتی که اراده کند می تواند اجرایی مطابق سلیقه، بودجه و زمان خود برای تماشا پیدا کند.

 

کاظمی یادآور شد: همه ما همیشه از استقبال مردم همدان و سایر شهرستان‌های استان از جشنواره کودک و اجراهای آن شگفت‌زده شده‌ایم  البته شاید خود آنها ندانند چه نیروی عظیم و پشتیبان بالقوه‌ای برای اجراهای مستمر و حمایت و پشتیبانی هنرمندان تئاتر هستند.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار