موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
180228
۱۷ مهر ۱۳۹۷
با توجه به سبک زندگی جدید برخی خانواده‌ها؛

مزیت‌های مهدکودک برای رشد و تربیت کودکان

تربیت کودک توسط مادر در اوان کودکی بسیار مهم و ضروری می‌باشد، اما سبک زندگی برخی از خانواده‌ها به ناچار کودکان را به فضایی جدید مثل مهدکودک سوق داده است.

به گزارش کودک پرس ، مهدکودک محلی برای نگهداری، پرورش و تربیت کودکان است. مهدکودک دوره‌ی آموزش غیر رسمی‌ای می‌باشد که برای کودکان زیر هفت سال طراحی شده است. مهدکودک‌ها با توجه به امکانات‌شان انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

 

مهدکودک عادی

این مهدکودک‌ها صرفا برای مراقبت از کودکان و شیرخوران تاسیس شده‌اند که در کنار نگهداری از کودکان، به آن‌ها مهارت‌های ابتدائی مانند نقاشی، طراحی و سفالگری را نیز آموزش می‌دهند.

 

مهدکودک دو زبانه

مهدکودک‌های دو زبانه نسبت به مهدکودک‌های عادی کودکان را بیشتر به چالش می‌کشند؛ چرا که در کنار مطالب مختلف، زبان انگلیسی را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهند.

 

خانه بازی کودک

این نوع از مهدکودک‌ها بیشتر محلی برای بازی کردن کودکان هستند. در خانه بازی، معمولا روی بخش آموزش تمرکز ندارند و تنها فضایی با امکانات سرگرمی فراهم کرده‌اند تا کودکان در آن به بازی بپردازند. خانه‌های بازی مانند دیگر مهدکودک‌ها خدمات نگهداری، سرو غذا، صبحانه و اردوهای تفریحی را نیز ارائه می‌دهند و تنها در بحث آموزش با دیگر مهدکودک‌ها متفاوتند.

 

آماده‌سازی کودکان برای ورود به مهدکودک

از آن‌جایی که کودکان دارای روحیه حساسی هستند حضور آن‌ها در محیط‌هایی به جز خانواده ممکن است با ترس و اضطراب همراه باشد. بنابراین والدین باید قبل از ثبت نام کودکان در مهدکودک آن‌ها را برای ورود به فضایی جدید از نظر روحی و جسمی آماده کنند؛ در نتیجه اولین قدم برای جلوگیری از بروز ترس و دلهره در کودکان آشنایی آن‌ها با محیط مهدکودک می‌باشد؛ به‌همین دلیل بهتر است والدین، کودکان را به مهدکودک برده تا آن‌ها با فضای آن‌جا آشنا شوند تا کودکان با مشاهده هم سن و سالان‌ و وسایل بازی، دیگر ترسی نسبت به مهدکودک نداشته باشند.

 

تاثیر مهدکودک در کودکان

 

 

افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان

حضور کودکان در جمع هم سن‌ و سالان ‌و انجام فعالیت‌های گروهی باعث بروز خلاقیت و افزایش اعتماد به‌نفس‌ در آن‌ها می‌شود. در واقع کودکان با کارهای گروهی و بازی به نوعی خودباوری می‌رسند که در موفقیت آینده آنان نقش موثری دارد.

 

بهبود روابط اجتماعی کودکان

کودکان در مهدکودک با راهکارهای ایجاد تعامل با دیگران آشنا می‌شوند. یادگیری نحوه برقراری ارتباط، در موفقیت کودکان اهمیت بالایی دارد؛ چرا که آن‌ها باید در دوره تحصیلات و زندگی در جامعه با همکلاسی‌ها، معلمان و دیگر افراد ارتباط برقرار کنند.

 

افزایش تمرکز کودکان

کودکان در مقطع مهدکودک می‌آموزند چگونه جمع و تفریق و ریاضیات ساده را انجام دهند. همچنین طرز نشستن، بلند شدن، خواندن و غذا خوردن را نیز یاد می‌گیرند؛ در واقع با انجام این کارهای ساده به مرور زمان و به‌صورت ناخودآگاه تمرکز کودکان افزایش می‌یابد.

 

نحوه آموزش در مهدکودک‌ها

سیستم‌های آموزشی مهدکودک‌ها بر اساس رشد ذهنی و فیزیکی کودکان طراحی شده است. مطالب آموزشی در مهدکودک‌ها مطابق با علایق و توانایی‌های کودکان برنامه‌ریزی می‌شود و انعطاف‌پذیری خاصی دارد تا کودک از طریق کسب تجربه و بازی در معرض آموزش و یادگیری قرار گیرد. از طرفی از آن‌جایی که بازی مهم‌‌ترین فعالیت کودکان است؛ بیشتر بخش‌های آموزشی در مهدکودک‌ها از بازی تشکیل می‌شوند.

 

 

طراحی و دکوراسیون مهدکودک

شکل داخلی ساختمان مهدکودک در روحیه و میزان شادی کودکان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. بنابراین باید در طراحی مهدکودک از رنگ‌های شاد و ملایم استفاده شود. همین‌طور برای تشویق و افزایش خلاقیت کودکان بهتراست از نقاشی‌های آن‌ها روی دیوارها استفاده کرد. همچنین یکی از راهکارهای دیگر، تزئین دکوراسیون مهدکودک با شخصیت‌های کارتونی است که این کار باعث بهبود روحیه و علاقه کودکان برای ورود به مهدکودک می‌شود.

 

ایمنی و امکانات لازم در مهدکودک

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در مهدکودک‌ها، رعایت نکات ایمنی است؛ طوری که وسایل و سالن بازی مهدکودک باید از استانداردهای کافی برخوردار باشند و قبل از نصب و اجرا در مهدکودک تست شوند. از طرفی کنترل کودکان کاری دشوار است؛ به‌همین دلیل برای اطمینان از ایمنی آن‌ها در هر لحظه، باید در تمامی نقاط مهدکودک دوربین‌ مداربسته نصب کرد. همچنین از آن‌جایی که امکانات و تجهیزات مهدکودک در میزان آسایش، آرامش و سلامتی کودکان تاثیر چشمگیری می‌گذارد؛ مهدکودک‌ها باید از سیستم سرمایشی و گرمایشی و دستگاه‌های تصفیه آب برخوردار باشند تا کودکان در فصول مختلف به بیماری‌ دچار نشوند. ضمنا در کف محوطه داخلی مهدکودک باید از کفپوش مناسب با قابلیت ارتجاعی بالا استفاده شود تا کودکان هنگام برخورد با زمین آسیب نبینند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار