موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
179817
۱۵ مهر ۱۳۹۷
نگاهی به نمایش «پدرآن»؛

نوجوان‌ها با چالش‌های‌شان چه کنند؟

نمایش «پدرآن»، به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر، از ساعت ۲۰:۳۰ هشتم مهرماه در تالارهنر روی صحنه است. «پدرآن»، داستان هشت دختر نوجوان است که بر لبه‌ باریک عاد‌ت‌ها و عرف‌ها با پدران‌شان رو‌به‌رو می‌شوند. این نمایش داستان چند دختر نوجوان در یک مدرسه است که با کشیدن سرمه بر چشم دچار دگردیسی و تغییر در رفتار و نگاه‌شان به جهان و مواجهه‌شان با خانواده بخصوص پدرشان می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، بواقع «سرمه» بر چشم کشیدن در این نمایش یک جایگاه سمبلیک و نمادین پیدا می‌کند.

این نمایش، به ارزش تفکر، پرسشگری و تقویت چشم درون کودکان و نوجوانان در جامعه امروز ایران می‌پردازد و سعی می‌کند نگاه انتقادی را در نسل نوجوان‌ رشد دهد، از طرفی چالش‌های میان والدین و فرزندان در فضای کنونی را روایت می‌کند. پیش‌تر این گروه نمایش «عقل صورتی» را اجرا برده بود و به نوعی این اثر نمایشی نیز ادامه کار قبلی است.

در این آثار کارگردان و دیگر عوامل اجرا سعی می‌کنند با برقراری ارتباط خلاقانه و مؤثر با نوجوان‌ها بر اهمیت منحصربه‌ فرد و متمایز بودن تأکید کند و به آنها نسبت به مخاطرات و چالش‌های تقلید صرف و روزمرگی هشدار دهند. عمدتاً در آثار نمایشی کودک و نوجوان کلیشه‌هایی مکرر می‌شود از آن جمله، نمایش‌هایی از این دست عموماً سعی می‌کند تصویری تخیلی و غیرواقعی از جهان به مخاطب نوجوان ارائه کند و هستی را بی‌عیب و نقصان و یکسره زیبا و با شکوه روایت کند؛ اما نمایش «پدرآن» اصلاً در پی دنبال کردن این ایده‌های تکراری نیست و ارائه تصویری واقعی و سخت و گاه سهمگین بسیار مواقع مؤثر‌تر از سر و شکل دادن تخیل‌هایی است که دخلی به جهان واقعی و تلخی‌هایش ندارد.

 

برخی بازیگران این نمایش، عبارتند از: مانلی نفر، ونوس شمس، هلیا و هستی هاشمی، آریانا کیهان‌فر، ماهک بدرخانی، ارغوان دماوندی، هانا صراف، نفس صادقی.

 

همچنین دیگر عوامل نمایش عبارتند از: راوی؛ نادیا قمری، مدیر تولید؛ مریم منصوری، عکاس؛ حداد حیدری و امیر عسگری، دستیار و برنامه‌ریز؛ میلاد محمدی، گریم و مشاور کارگردان؛ حمیدرضا مرادی، دستیار و مدیر صحنه؛ پویا طهماسبی.

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار