179661
۱۴ مهر ۱۳۹۷

“رایانه-کودک” انگیزشی برای جذب بازماندگان از تحصیل در محروم‌ترین استان ایران+ تصاویر

طرح‌های “رایانه-کودک” که چندی است توسط تعدادی از دوستداران حقوق کودک در روستاهای محروم بلوچستان اجرایی شده؛ انگیزشی برای جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل در محروم‌ترین استان ایران است.

به گزارش کودک پرس ، سیستان و بلوچستان در قعر جدول شاخص‌های کمی و کیفی آموزشی در میان 31 استان ایران است؛ این استان کمترین معلم،کمترین مدرسه و بیشترین بازمانده از تحصیل را در میان استان‌های ایران دارد و رکورددار آن‌هاست.

بنا به آمارها و شاخص‌های موجود از وزارت آموزش و پرورش و سازمان توسعه و نوسازی مدارس ایران، سیستان و بلوچستان برای رسیدن به میانگین کشوری در معلم و مدرسه نیاز به ساخت حداقل 8000 کلاس درس و جذب 12 هزار معلم جدید دارد؛ در بسیاری از روستاهای این استان، دانش‌آموزان در مدارس تخریبی، ناایمن و کپری در کلاس‌های 40 تا 50 نفره درس می‌خوانند و یک معلم باید در دو شیفت مجزا پذیرای 50 دانش‌آموز در هر کلاس درس باشد.
کمبودهای عمقی جدی و تاریخی شاخص‌های آموزشی در سیستان و بلوچستان موجب شده بسیاری از دانش‌آموزان در نقاط مختلف روستایی و گاهاً شهری این استان عطای درس خواندن را به لقایش ببخشند و همین موجب شده سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بازمانده از تحصیل را در بین استان‌های ایران داشته باشد.
بنا به بررسی‌های تسنیم و برخی آمارها که از سوی برخی مدیران استانی در سیستان و بلوچستان بیان می‌شود، این استان بیشترین جمعیت بازمانده از تحصیل را با 190 هزار نفر در کشور داشته که در 4 سال گذشته 120 هزار نفر آن‌ها جذب شدند و 70 هزار نفر دیگر در شرف جذب شدن هستند.
فارغ از کارهایی تاکنون برای افزایش شاخص‌های آموزشی و مدرسه‌سازی در این استان انجام شده و بسته‌ها و کمک‌های آموزشی که تاکنون از نهادهای مختلف در این استان توزیع شده اما سیستان و بلوچستان به گواه آمار مرکز آمار ایران کمترین نرخ امید به زندگی را در میان استان‌های ایران دارد و دانش‌آموزان این استان همچنان از رفتن به مدرسه اجتناب می‌کنند.
جمعی از دوستداران حقوق کودکان طرحی را به‌ صورت عام‌المنفعه در سیستان و بلوچستان در حال اجرا دارند که حمایت از آن می‌تواند انگیزشی باشد بر جذب بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان و کمک به جلوگیری از ریزش دانش‌آموزان.
سارا شعبان‌زاده خالق این طرح و سفیر ICT کودک می‌گوید: “ITC کودک” یا همان فناوری اطلاعات و ارتباطات مدتی است باب شده و کشورها به سمت طرح‌هایی رفتند تا به جای آنکه دانش‌آموزان و کودکان را از فضای مجازی دور کند و این فضا برای آن‌ها تهدید شود، طرح‌هایی اجرا شده که ICT را فرصتی برای یک کودک عنوان می‌کند.
وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: طرح “کودک- رایانه” به‌ صورت ملی با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای در سال 92 در ایران اجرایی شده که هدف آن فراهم کردن محیطی برای تولید محتوای رایانه‌ای توسط کودکان است؛ کودکان در این طرح به‌ مراتب با تصویرسازی و قصه‌گویی به فناوری‌های رایانه مجهز می‌شوند و خودشان در تولید بازی و انمیشن‌های کودکانه ایفای نقش می‌کنند و حتی در تدوین فیلم و تایپ سریع هم حرفه‌ای می‌شوند.
شعبان‌زاده که کارآفرین ملی در زمینه ICT کودک در سال 91 است؛ تصریح می‌کند: بازخوردهای متنوع و جالبی را در مدت کارمان از طرح رایانه-کودک گرفتیم؛ مواجه شدیم با کودکانی که نه‌ تنها فضای مجازی و رایانه برایشان تهدید نیست بلکه از آن‌ها در قالب تایپ، تدوین و ساخت تصویرهای گرافیکی درآمدزایی هم می‌کنند.
100 بسته رایانه-کودک در روستای محروم بلوچستان توزیع شد.
وی تاکید می‌کند: ایجاد انگیزش در کودکان مهم‌ترین هدف این طرح است؛ ماتاکنون تجربه‌های موفقی را از فرستادن بسته‌های آموزشی به روستا و مناطق محروم بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه و کردستان عراق داشته‌ایم و با بازخوردهای جالبی مواجه شدیم؛ در این روستاها و مناطق محروم، بسیاری از کودکانی که از زندگی کردن هم بی‌انگیزه شده بودند، با فراگیری آموزش‌های کودکانه رایانه‌ای، استعدادهای نهفته خود را بروز دادند و در داستان گویی، انیمیشن ‌های کودک، تاپپ سریع و تدوین و تولید فیلم درحال حاضر سرآمدند و با انگیزه‌ای هرچه تمام‌تر به تحصیل مشغول‌اند تا در آینده فرد موفقی برای خود و کشورشان در تولید محتوای رایانه‌ای ‌شوند.
کارآفرین ملی ICT کودک می‌گوید: متوجه شدیم که سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران در شاخص‌های آموزشی است و بسیاری از کودکان به‌دلیل عدم فضای آموزشی مناسب و ساختارهای فرهنگی و پرورشی، انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارند.
وی ادامه می‌دهد: گروه ما با کمک و حمایت منطقه آزاد چابهار، 100 بسته آموزشی رایانه-کودک )واقعیت افزوده) را میان دانش‌آموزان و کودکان روستای رمین چابهار توزیع کرد و در برنامه‌ای منجسم و به‌صورت سه‌روز کارگاه آموزشی بسته‌های واقعیت افزوده کودکان توسط گروه‌ ما در روستای رمین اجرا شد.
شعبان‌زاده تاکید می‌کند: تمام بسته‌های آموزشی را گروه با جذب مشارکت ارگان‌ها و نهادهایی که دغدغه حقوق کودکان دارند تهیه کرده و منطقه آزاد چابهار نیز در راستای مسولیت‌های اجتماعی خود، به ما در توزیع بسته‌ها و اجرای کارگاه‌های آموزشی کمک کرده است.
سفیر ICT  کودک خاطرنشان می‌کند: با توزیع این بسته‌ها و آموزش‌ها،متوجه‌ استعدادهایی در میان دانش‌آموزان مناطق محروم بلوچستان شدیم که برای همه ما تعجب آور بود؛ سعی خواهیم کرد در صورتی که حمایت شویم، یک پارک “کودک رایانه”  را در روستای رمین برای جذب و آموزش کودکان مناطق محروم جنوب بلوچستان باتوجه به زیرساخت‌هایی که این روستا دارد تشکیل دهیم تا انگیزه‌ای برای کودکان بازمانده از تحصیل ایجاد کنیم برای بازگشت به درس و مدرسه و پرتلاش و پرتوان ادامه دادنشان برای رسیدن به اهداف.

هرچند تاکنون به گواه وزارت آموزش و پروش طرح‌های متنوعی برای جذب بازماندگان از تحصیل در محروم‌ترین استان ایران از جمله افزایش زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم تا مراجعه خانه به خانه و هدایت کودکان به مدرسه اجرایی شده اما همچنان سیستان و بلوچستان در صدر جدول بازماندگان از تحصیل کشور است؛ در چنی شرایطی طرح‌هایی مانند  کودک- رایانه شاید انگیزشی باشد برای جذب حداکثری و پایدار بازماندگان از تحصیل در محروم‌ترین استان ایران.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار