178936
۱۰ مهر ۱۳۹۷
مدیر کل دفتر امور بانوان استانداری قزوین:

خشونت علیه کودکان ناشی از ضعف شدید فرهنگی است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: فرهنگ حمایت از کودک باید جاری و ساری باشد زیرا خشونت‌هایی که علیه کودکان رخ می‌دهد از ضعف فرهنگی نشئت می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس ، جلسه هماهنگی برنامه‌های هفته ملی کودک در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.

معصومه مرادیان مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در این جلسه اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به‌ عنوان یکی از فعال‌ترین متولیان امر کودک در حال فعالیت است.

وی افزود: مسؤولیت حقوق کودک تنها بر عهده یک سازمان نیست و لازم است نهادهای اجرایی و دستگاه‌های استانی در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

مرادیان بیان کرد: کنوانسیون حقوق کودک زیر نظر دفتر امور زنان است و ما برای این هفته به تمام دستگاه‌ها نامه زده و درخواست کردیم تا برنامه‌های خود را ارائه دهند این در حالی است اگر همه دستگاه‌ها به تمام برنامه‌هایی که برای ما فرستاده‌اند عمل کنند آنگاه شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه کودکان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی حقوق کودک، ما را درزمینهٔ فرهنگ‌سازی این حقوق کمک می‌کند، گفت: فرهنگ حمایت از کودک باید جاری و ساری باشد زیرا خشونت‌هایی که علیه کودکان رخ می‌دهد از ضعف فرهنگی نشئت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بیان کرد: بومی‌سازی فرهنگ یعنی تحقیقات گسترده بر فرهنگ شهری که در آن زندگی می‌کنیم چراکه ممکن است فرهنگ استان ما با سایر استان‌ها نیز متفاوت باشد.

 

مرادیان خاطرنشان کرد: طرح پویش شهری حقوق تمام اقشار جامعه را مدنظر قرار می‌دهد اما حقوق زنان و کودکان را به‌صورت ویژه‌تر در نظر می‌گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: حقوق کودک فراتر از این است که تنها در یک هفته به آن پرداخته شود این در حالی است که شهری که سرشار از رنگ‌ها باشد و چشم را بنوازد نیز جزئی از حقوق کودکان به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تصریح کرد: وقتی بحث فرصت‌های برابر برای کودکان مشکل‌دار پیش می‌آید با قرار دادن حلزون در گوش کودک قبل از ورود به مدرسه، فرد عادی‌سازی شده و کودک همچون دیگر کودکان سالم به مدارس معمولی می‌رود و این امر نیز جزئی از حقوق کودکان به شمار می‌رود که به آن دست‌یافته‌ایم.

 

*دستگاه‌ها با قدرت در هفته ملی کودک حضور یابند

مهدیه‌سادات قافله‌باشی عضو کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی شورای شهر قزوین در این جلسه گفت: شعار هفته ملی کودک تمام دستگاه‌ها را در برمی‌گیرد و همه باید با قدرت در این زمینه حضور پیدا کنند.

وی افزود: جای خالی تشکل‌های مردم‌نهاد کودک‌ در این جلسه حس می‌شود چراکه این سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند کمک‌های بالایی در این زمینه داشته باشند.

قافله باشی بیان کرد: کانون وکلا نیز می‌تواند با ارائه کارگاهی کودکان کار و کودکانی که دچار مشکلات اجتماعی هستند را در برنامه‌های این هفته جای دهد.

این عضو شورای شهر قزوین با بیان اینکه  بهتر است همچون گذشته یک برنامه متحد داشته باشیم، تصریح کرد: یک برنامه واحدی را درگذشته با هماهنگی تمام دستگاه‌ها اجرا می‌کردیم که هم در وقت و هم در هزینه صرفه‌جویی می‌شد و همچنین اثرگذاری بیشتری نیز داشت.

وی با اشاره به اینکه مادر تلاشیم صلح را آموزش دهیم، بیان کرد: باید در این همایش‌ها و جلسات موضوعات غنی همچون آموزش صلح به‌صورت غیرمستقیم به کودکان ارائه شود.

 

قافله باشی با اشاره به اینکه امروزه خانواده‌ها درگیر صحبت باهم نمی‌شوند و این عدم گفتگو محوری در خانواده یک آسیب جدی به جامعه رسانده است، خاطرنشان کرد: فضای مجازی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به این آسیب اجتماعی دامن زده است.

عضو کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی شورای شهر قزوین عنوان کرد: بهتر است برنامه‌های کلیشه‌ای ثابت هرساله را تمام کنیم و برنامه‌هایی را جای گذاری نماییم که غنای بیشتری دارد.

وی  بیان کرد: بهتر است کلیشه‌ها شکسته شده و مسئولان را به همراه فرزندان و نوه‌هایشان در برنامه‌ها ببینیم.

 

*افتتاحیه یک واحد غذای گرم در مهدکودک روستایی

مریم اسماعیلی کارشناس مسئول مهدکودک بهزیستی استان قزوین همچنین در این جلسه از افتتاحیه یک واحد غذای گرم در یکی از مهدکودک‌های روستایی تحت نظارت سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: برپایی پایگاه‌های روز ملی کودک جهت برگزاری نمایش، سرود، قصه‌گویی، بازی‌های گروهی و برپایی ایستگاه‌های نقاشی با موضوع آرزوهای من ویژه کلیه کودکان ۳ تا ۱۲ سال در مهدهای کودک نیز از دیگر برنامه‌های بهزیستی در هفته کودک است.

اسماعیلی بیان کرد: اختتامیه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی جهت ترویج کودکان مهدکودک‌ها به کتاب‌خوانی در مهدکودک ستاره و برگزاری همایش سه‌ساله‌های حسینی با شرکت حداقل ۶۰۰ کودک از مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی در ۲۱ مهرماه به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقیه سلام‌الله علیها از دیگر فعالیت‌های این سازمان در هفته کودک به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کودکان در همایش‌های مذکور اقدام به اجرای دکلمه می‌کنند عنوان کرد: کودکی که اجرای دکلمه‌اش پذیرفته شود به‌صورت زنده در صداوسیما اجرا خواهد داشت.

کارشناس مسئول مهدکودک بهزیستی استان قزوین همچنین تصریح کرد: نحوه استفاده از رسانه‌های نوین برای مربیان ارائه می‌شود تا به کودکان به‌صورت غیرمستقیم نحوه استفاده از این فضا را آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه کودکانی که مشکلات خاص دارند موردسنجش و درمان قرار می‌گیرند، بیان کرد: از هفته آینده نوبت‌گیری انجام‌گرفته و سنجش آغاز می‌شود این در حالی است که کودکانی که مشکلاتی دارند قبل از ورود به مدرسه این مشکلات رفع و آن‌ها درمان می‌شوند به این صورت اکثر این کودکان می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

 

*وجود 19 مرکز ثابت و سیار کانون در قزوین

مژده اروجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان قزوین گفت: 16 مرکز ثابت و 3 مرکز سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان وجود دارد که در 5 قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، 42 نوع فعالیت کتاب محور و در جهت پرورش خلاقیت کودکان انجام می‌دهد.

وی افزود: در هفته ملی کودک و در کانون پرورش فکری کودکان  به برگزاری نمایشگرهای دست سازه و انجام خدمات رایگان مخصوصاً عضویت رایگان در کانون‌ها می‌پردازیم این در حالی است که اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در مناطق محروم، اجرای برنامه در بیمارستان قدس و اجرای برنامه برای کودکان بی‌سرپرست در خانه زعیم از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود.

اروجی همچنین بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی در روز یکشنبه به‌صورت رایگان و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مسئولان استانی را یکی دیگر از برنامه‌های هفته ملی کودک برشمرد و تصریح کرد: اجرای شب‌شعر در حسینیه امینی‌ها، برگزاری مسابقات قصه‌گویی و نشست تخصصی قصه‌گویی با موضوع دنیای مدرن و حیات قصه‌ها نیز از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار