موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
178565
۰۸ مهر ۱۳۹۷

برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کودک: بودجه حرف اول را در تولید انیمیشن می‌زند

برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کودک و نوجوان از بازار کار در حرفه انیمیشن‌سازی و ملزومات ورود به این حرفه برای دانش‌آموزان گفت.

به گزارش کودک پرس ، داریوش اسکویی، انیماتور و کارگردان انیمیشن، که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال برنده جایزه بهترین فیلم پویانمایی کوتاه شد، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره ورود دانش‌آموزان به حرفه انیمیشن‌سازی، اهمیت این شاخه از صنعت سینما در دنیای امروز، بازار کار و ملزومات فعالیت در این حرفه سخن گفت.

کارگردان فیلم «باربر» لیسانس کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران است که طی سال‌های اخیر برگزیده بهترین فیلم از انجمن پیشگامان پیشرفت، برگزیده بهترین انیمیشن از جشنواره نهال و برگزیده بهترین انیمیشن در بخش آماتور جشنواره فیلم مستقل خورشید شده است. او علاوه بر افتخارات داخلی، حضور در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی را نیز تجربه کرده است.

اسکویی در پاسخ به این پرسش که «برای یک دانش‌آموز ایرانی علاقه‌مند به حرفه انیمیشن چه توصیه‌ای برای ورود به این عرصه دارید؟» می‌گوید: کار، کار، کار. این تنها توصیه‌ای است که می‌توانم برای‌شان داشته باشم. خودم از 12 سالگی کار با نرم‌افزار انیمیشن‌سازی را شروع کردم و با کمک یک سیستم خانگی و گزینه HELP نرم‌افزار کار را یادگرفتم. امروز البته امکانات یادگیری گسترده‌تر شده و انواع کلاس‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی به زبان فارسی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

وی افزود: اساتید خبره‌ای هم در سراسر دنیا در این رشته داریم که به راحتی می‌توان با آنها از طریق شبکه‌های مجازی در ارتباط بود. مهم‌تر از همه این موارد، وب‌سایت‌ها و فیلم‌های آموزشی آنلاین هستند که رایگان یا با پرداخت هزینه‌ای اندک در دسترس قرار می‌گیرند. یعنی بچه‌های علاقه‌مند می‌توانند در خانه بنشینند و هزاران فیلم آموزشی را از اینترنت دانلود و با کمک آنها خودآموزی کنند. پس شرایط خیلی راحت‌تر از قبل شده است.

خطر سردرگمی در دنیای انیمیشن

اسکویی در ادامه به شاخه‌های متنوع موجود در عرصه انیمیشن‌سازی اشاره کرد و گفت: کار کردن و تجربه‌آزمایی در انیمیشن باعث پیشرفت در این زمینه می‌شود، اما مهم است که دانش‌آموز یا هنرجو سردرگم نشود. دنیای انیمیشن آنقدر گسترده است که دانش‌آموز می‌تواند به راحتی در آن سردرگم شود. یک زمان به سراغ رندر، مدلسازی، متحرک‌سازی و تکسچر می‌رود و زمانی دیگر درفضای دو بعدی طراحی می‌کند. ولی اگر هنرجو قصد دارد به یک متخصص در زمینه انیمیشن تبدیل شود، مهم است که از همان ابتدا بعد از فراگیری نکات پایه انیمیشن، علاقه خود را پیدا کند و به آن سمت برود و رشد کند. مگر اینکه بخواهد «جنرالیست» شود که در آن صورت می‌تواند در همه قسمت‌ها سرک بکشد که آن هم نیازمند این است که با علم به این موضوع به آن سمت برود. این مهم‌ترین بخش برای یک نوآموز است.

وی ادامه داد: نرم‌افزارها ابزار کار یک هنرمند هستند اما یادگیری کار با نرم‌افزار در بهترین حالت از فرد یک اپراتور یا تکنسین می‌سازد، نه یک هنرمند. مهم خلاقیت و جادویی است که هر فرد می‌تواند با آن نرم‌افزار انجام دهد؛ یعنی باید از ابزار خود در جهت خواست کارگردان بهره گیرد و هنر خود را نیز به آن اضافه کند.

 

 

تصویربرداری فریم به فریم حوصله بالایی می‌خواهد

برنده بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به برخی دشواری‌های حرفه انیمیشن اظهار کرد: کار انیمیشن‌سازی حوصله بالایی می‌خواهد؛ تصویربرداری فریم به فریم انجام می‌شود و هر هزاروپانصد فریم تنها یک دقیقه فیلم می‌شود.

وی درباره بازار کار این حرفه گفت: می‌شود گفت انیمیشن در بیشتر تصاویر متحرک دنیای اطراف ما حضور دارد؛ یعنی از تبلیغات ویسایت‌ها گرفته تا جلوه‌های بصری سینما و تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری همه نیازمند انیمیشن هستند؛ بنابراین تقاضا برای کار بسیار است؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که کسانی که به یک متخصص انیمیشن‌سازی نیاز دارند همیشه بهترین‌ها و متخصص‌ترین‌ها را انتخاب می‌کنند.

از داریوش اسکویی می‌پرسیم «آیا انیمیشن‌ساز می‌تواند مستقل کار کند یا عموما نیازمند حمایت برای تامین هزینه‌های کار است؟» می‌گوید: مسلما انیمیشن‌سازی نیازمند بودجه، تیم و زمان است. خودم انیمیشن‌ساز مستقل هستم، اما فقط یک سال تمام مجبور بودم تیزرهای تبلیغاتی بسازم تا بودجه فیلمم فراهم شود. تولید کار هم 2 سال طول کشید. البته از این شیوه کاملا راضی بودم، چون تهیه‌کننده خودم بودم و حرف اول و آخر را خودم می‌زدم ولی وقتی کار سفارشی می‌شود و انیمیشن‌ساز برای دیگری کار می‌کند، اوضاع متفاوت است. به نظر من بودجه حرف اول را در تولید انیمیشن می‌زند؛ حتی در هنری‌ترین حالت ممکن بازهم ابزار تولید اثر هنری نیازمند بودجه است.

وی ادامه داد: می‌توان دو عرصه متفاوت برای ادامه کار در این حرفه تصور کرد؛ یکی انیمیشن‌ساز مستقلی که زیر بار نظر تهیه‌کننده نمی‌رود و گاه ساخت فیلمش سال‌ها طول می‌کشد و دیگری انیمیشن‌سازی که کار سفارشی می‌سازد. به هرحال هر دو حالت مستلزم بودجه و زمان است اما به طور کلی بازار انیمیشن‌سازی بازار خوبی است و تقاضا در آن بالاست، اما تاکید می‌کنم که کارفرماها به دنبال بهترین‌ها هستند.

 

 

 

 

منبع: پانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار