178375
۰۷ مهر ۱۳۹۷

کودک بازمانده از تحصیل به دلیل مشکل مالی درقم نخواهیم داشت

فرماندار قم با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: کمیته امداد، آموزش و پرورش و دهیاری‌ها اعتباراتی در نظر گرفته‌اند تا امسال هیچ کودکی به دلیل مشکل مالی و یا سرویس مدارس از تحصیل باز نماند.

به گزارش کودک پرس ، رضا سیار، درگردهمایی دهیاران و شوراهای اسلامی بخش مرکزی قم در فرمانداری ، ایجاد زمینه برای تحصیل برای همه کودکان را یکی از شاخصه های عدالت اجتماعی دانست و افزود: باید دهیاران حساسیت لازم را برای تحصیل تمام کودکان داشته باشند و مشکل همه کودکان منطقه را برای ادامه تحصیل به صورت موردی بررسی کنند.
طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال 95 انجام شد، چهار هزار و 72 کودک در گروه سنی 6 تا 9 سال در استان قم از تحصیل بازمانده اند.

در سال تحصیلی جدید، حدود 255 هزار دانش آموز در 665 مدرسه و شش هزار و 783 کلاس درس با حضور 14 هزار معلم مشغول به تحصیل هستند.

** تخصیص 30 لیتر بر ثانیه آب از سرشاخه ها دز به بخش مرکزی 
فرماندار در ادامه با اشاره به مشکل تامین آب شرب بخش ها و روستاهای قم گفت: طرح تامین آب با حجم 30 لیتر بر ثانیه از سرشاخه های دز برای بخش مرکزی قم در نظر گرفته شده که مراحل نهایی تصویب و تامین آن در حال انجام است.
وی ادامه داد: بخشی از این آب با حجم 15 لیتر بر ثانیه برای شرکت شهرک های صنعتی، بخشی به طرح های گردشگری و پادگان های مسیر تخصیص و 8 لیتر بر ثانیه نیز برای شرب روستاها اختصاص داده می شود که با اجرای این طرح بخش مهمی از نیاز بخش مرکزی قم به آب شرب تامین خواهد شد.
طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر 270 کیلومتر است، از دو حوزه آبریز سرشاخه های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قمرود در استان های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است.
انتقال 181 میلیون متر مکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح می باشد. اجرای این طرح سال 81 آغاز شد و در سال 92 نیز به اتمام رسید.

استان قم دارای یک شهرستان، 6 شهر، پنج بخش و 9 دهستان است. تعداد روستاهای دارای سکنه قم به دلیل شوری و نبود آب و نیز نمکزارهای روان از 330 روستا به کمتر از 200 روستا کاهش یافته که از این تعداد 60 روستا با تانکر آب رسانی می شود.
هم اکنون 110 روستای استان قم با حدود 50 هزار تن جمعیت از 115 منبع آبی شامل 87 حلقه چاه در مدار بهره برداری، پنج دهنه چشمه، 14 قنات و 9 نقطه انشعاب از منابع آب سطحی آبرسانی می شود.
سیار در ادامه وجود کویر را از جمله ویژگی های مهم جغرافیایی بخش مرکزی دانست و ادامه داد: به دلیل وجود تاسیسات حساس انرژی و هسته ای در این بخش ، باید همه دهیاران و مسئولان روستاها، آبادی های بخش مرکزی نسبت به مسائل امنیتی حساسیت لازم را داشته باشند.

بخش مرکزی ، یکی از بخش‌های پنجگانه قم است. دو دهستان قمرود و قنوات و 122 روستا دراین بخش قرار دارد. بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت بخش مرکزی قم حدود 40 هزار نفر می باشد.
فرماندار قم همچنین برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی را از جمله وظایف دهیاران برشمرد و تاکید کرد: در ماه های محرم صفر به خاطر یاد اهل بیت(علیهم‌السلام) شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی هستیم و باید از امروز برنامه عملیاتی برای کاهش آسیب های اجتماعی در تمام روستاهای استان تا پایان امسال مورد تاکید قرار گیرد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ورود کود مرغی بدون مجوز از استان های دیگر به قم ممنوع است گفت: ورود کودهای مرغی آلوده به قم در سال گذشته موجب تلف شدن 8 میلیون قطعه مرغ و ضرر یک هزار میلیارد ریالی به مرغداران استان شد.
سیار افزود: به دلیل تعدد بالای مرغداری ها دربخش مرکزی قم، هرگونه آلودگی دراین بخش موجب تلفات سنگین در واحدهای مرغداری استان می شود که توجه به رعایت مسائل بهداشتی در استفاده از کودهای مرغی توسط کشاورزان منطقه بسیار ضروری است.
وی تاکید کرد: تنها کودهای مرغی مجاز به ورود به استان هستند که مجوز دامپزشکی را داشته و به طور بهداشتی گندزایی شده باشد و این کودها نیز به طور مستقیم در مزارع مصرف شود.

وی افزود: به دلیل ظرفیت های بخش مرکزی قم و تعدد بالای دام و طیور در این بخش، دلال های کود در این بخش مستقر هستند که کودها را مستقیم از دامداری ها و مرغداری ها خریداری و بدون توجه به مسائل بهداشتی آنها را به فروش می رسانند.
سیار، شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان درسال گذشته را خاطرنشان کرد و گفت: استفاده از کود مرغی آلوده در یکی از مزارع قمرود که از کرج به قم وارد شده بود موجب شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این استان شد که بر اثر آن 8 میلیون قطع مرغ تلف و مرغداری های استان یک هزار میلیارد ریال خسارت دیدند.

حدود 600 واحد مرغداری در استان قم فعال است که از این تعداد 311 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار قطعه و 174 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت هشت میلیون و 700 هزار قطعه است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار