178289
۰۷ مهر ۱۳۹۷

استان تهران بیش از ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل دارد

در چهارمین جلسه تدوین سند آسیب‌های اجتماعی استان تهران، وضعیت کودکان کار، کودکان بازمانده از تحصیل بررسی شد.

به گزارش کودک پرس ، چهارمین جلسه تدوین «سند آسیب های اجتماعی» ویژه بررسی «وضعیت زنان سرپرست خانوار و توانمند سازی آن ها» به ریاست “نوربخش عسکری” معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت تهران در محل سالن جلسات ساختمان مصدق برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ” اردشیر بهرامی” رئیس دبیرخانه طرح تقسیم کار ملی سازمان بهزیستی استان تهران (آسیب های اجتماعی ) پیرو دستور کار جلسه گذشته مبنی بر “کودکان کار و بازمانده از تحصیل” و دستور “نعمت اله ترکی”رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برای ارائه آمار دقیق از کودکان کار، گزارشی از این جامعه آماری ارائه کرد.

 

استان تهران حدود 7200 کودک کار و خیابانی دارد؛ حدود 3 هزار کودک اتباع غیرمجاز 

بهرامی در ادامه از ارائه آمار کودکان کار و بازمانده از تحصیل سازمان زندان ها و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری برای اولین بار خبر داد و گفت: براساس آمار سازمان بهزیستی، شهرداری و سازمان زندان ها در سال 96، حدود 7200 کودک کار و خیابانی (گروه سنی کمتر از 6 سال تا 18 سال) در استان تهران وجود دارد که از این میان، 96 کودک فاقد شناسنامه، 1484 کودک اتباع دارای مجوز اقامت و 2825 کودک اتباع غیر مجاز هستند. همچنین از میان این آمار،حدود هزار کودک بیمه  و حدود 4 هزار کودک فاقد بیمه هستند.

لازم به ذکر است؛ براساس آمار سازمان خدمات اجتماعی شهرداری حدود 2600 کودک اوراق هویتی ندارند که از میان آن ها 85 درصد اتباع هستند.

 

*براساس آمار 4 ارگان ؛ استان تهران 20 هزار کودک بازمانده از تحصیل دارد

براساس آمار سال 96 آموزش و پرورش تهران و شمیرانات(2996)، آموزش و پرورش شهرستان های استان(2259)، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی(13497نفر) و سازمان زندان ها(2034 نفر)، 20786 کودک بازمانده از تحصیل در استان تهران وجود دارد، که 4850 نفر از آنان پسر و 2439 نفر آنان دختر است. براساس آمار آموزش و پرورش تهران و شمیرانات، شهر تهران 3 هزار کودک بازمانده از تحصیل دارد.

 

لازم به یادآوری است؛ آمارهای ارائه شده در این جلسه از سوی ارگان های ذکر شده هم پوشانی دارد و در این جلسه مقرر شد تا دستگاه های اجرایی آمار و اطلاعات را بازبینی کرده و نتیجه نهایی را به دبیرخانه ارسال کنند.

گفتنی است؛ حدود 2200 کودک بازمانده از تحصیل در گروه سنی 7 تا 12 سال، 966 کودک در گروه سنی 13 تا 15 سال و حدود 1900 کودک در سنین 16 تا 18 سال هستند.

بهرامی با بیان اینکه دغدغه ما در برنامه کاهش آسیب های اجتماعی گروه سنی زیر 12 سال است، افزود: با توجه به سکونت این کودکان در فضاهای بی دفاع شهری و بافت های فرسوده، آسیب در این گروه بیشتر است.

وی همچنین گفت: 15 مرکز و موسسه دارای مجوز از بهزیستی در شهر تهران به حدود 2700کودک کار و خیابان، 2 موسسه در شهر ری به 461 نفر، 4 موسسه در شمیرانات به 475 نفر خدمات ارائه می دهند.

 

در این جلسه مروستی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: برخی کلینیک های توان بخشی هم از سازمان بهزیستی و هم از شهرداری یارانه میگیرند و اخیرا شورای شهر تهران هم لیستی از خدمات مالی ارائه شده به برخی کلینیک ها خبر داده است که قابل بررسی است.

موسوی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در این جلسه با طرح این پرسش که برای بسیاری از این کودکان کار که نان آور خانه هستند و در طول شب کار می کنند چه اندیشیده شده است؟ به نکاتی از آسیب های اجتماعی (سلامت روانی پر مخاطره ، ایدز و ..) و سو استفاده از کودکان اشاره کرد.

 

بهرامی در پاسخ گفت: NGO (سازمان های مردم نهاد) حامی کودکان کار علاوه بر آموزش و تامین اوقات فراغت کودکان بخشی از اقتصاد خانواده را هم تامین می کنند.

 

 

 

 

 

منبع: برنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار