178283
۰۷ مهر ۱۳۹۷

۶ غذای مفید، مغذی و بی‌دردسر برای کودکان شیرخوار

تغذیه کودکان شش ماهه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید از جدول برنامه غذایی کودک ۶ ماهه باخبر بود.

به گزارش کودک پرس ، بعد از شش ماهگی نیازهای غذایی شیرخوار فقط با شیر برطرف نمی‌شود و علاوه بر شیر مادر باید به کودک غذاهای نیمه جامد نیز داد. پس اگر می‌خواهید از تغذیه کودکان کم وزن، جدول برنامه غذایی نوزاد ۶ ماهه، جدول برنامه غذایی کمکی نوزاد، طرز تهیه غذای کودک ۶ ماهه، دادن ماست به نوزاد، دادن به خرما به نوزاد و انواع حریره برای نوزاد باخبر شوید، این مطلب به نقل از کودک سالم را بخوانید.

 

*فرنی آرد برنج

فرنی آرد برنج غذای مناسبی برای شروع غذای کمکی کودکان ۶ماه به بعد است. برای تهیه آن از پودر برنج، شیر و مقداری شکر استفاده نمایید. قبل از سفر، پودر برنج را در خانه آماده کنید تا در سفر همراه خود داشته باشید.

روش آماده کردن پودر برنج: نصف فنجان برنج سفید را به خوبی بشویید و سپس به مدت ۱ ساعت، بگذارید خشک شود. سپس برنج خشک شده را درون ماهیتابه ریخته و روی حرارت کمی تفت دهید. وقتی برنج داغ شد و کمی پف کرد، آن را از روی حرارت بردارید. برنج را پس از سرد شدن، درون آسیاب ریخته و پودر کنید. آن را درون ظرف دردار ریخته و با خود به سفر ببرید.

 

*شیر مادر

بعد از پایان شش ماهگی هنوز کامل ترین و بهترین غذا تا پایان یک سالگی شیرخوار، شیر مادر است. علاوه بر آن شیرخوار به غذاهای سالم، مناسب، کم حجم و پر انرژی دیگری (غذای کمکی) نیازمند است که می بایست تا پایان دو سالگی همراه با شیر مادر به او ارائه شود. امروزه در سراسر دنیا در مکان های عمومی فضای مناسب برای شیردهی مادران در نظر گرفته شده است و برای مادران ایرانی که اکثرا از چادر و مقنعه استفاده می کنند، در سفر هیچ مشکلی در شیر دادن در مجامع عمومی وجود ندارد. همچنین شما می‌توانید قبل از سفر شیر خود را دوشیده و برای مسافرت در ظرف مناسبی ذخیره کنید.

 

*پودر میوه

میوه ها خوراکی های مفیدی برای کودکان است که علاوه بر اینکه به سادگی آماده میشوند هضم‌شان نیز راحت است. رایج ترین پودرهای میوه پوره سیب، انبه و موز است. با مصرف پوره برخی ویتامین های لازم به کودکتان می رسد۔

 

*طرز تهیه پوره سیب

این پوره سرشار از ویتامین C و فیبر است. برای درست کردن این پوره به یک عددسیب متوسط و دو قطره گلاب و کم شیر پاستوریزه با شیر مادر نیاز است. ابتدا پوست سیب را گرفته و به چند تکه کوچک خرد کنید. سپس روی آن کمی آب ریخته و به مدت ۴ تا ۵ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کمی نرم شود و آب آن به خورد سیب برود. بعد سیب را از روی حرارت برداشته و آن را با استفاده از قاشق با چنگال، له کنید و سپس شیر و دو سه قطره گلاب را به آن بیفزایید. پوره سیب آماده است. آن را درون ظرف دردار ریخته و همراه خود به سفر ببرید. بوره انبه و موز هم به همین طریق تهیه میشود ولی نیازی به پختن ندارد. آنها را ریز خرد کنید در کاسه ای بریزید سپس با چنگال کاملا له کنید اضافه کردن شیر مادر به پوره ها ارزش غذایی انها را بیشتر می کند.

 

*فرنی برنج و میوه

کمی برنج در آب جوش ریخته و اجازه دهید برنج کاملا نرم شود. سپس چند نوع میوه مانند سیب یا موزه به قطعات کوچکی خرد کرده و به برنج اضافه کنید و بگذارید، ۱۵ دقیقه بپزد. اکنون ظرف را از روی حرارت برداشته و مخلوط برنج و میوه را کاملا با هم ترکیب کنید تا یکدست شود. بدین ترتیب پوره کودکتان آماده است. آن را پس از خنک شدن، درون ظرف دردار ریخته و با خود به سقر ببرید. هنگام دادن این غذا به شیرخوران می توانید کمی شیر خودتان را نیز به آن اضافه کنید.

 

*خوراک برنج و عدس قرمز

این غذا بهترین انتخاب برای کودکان است چرا که دربرگیرنده مواد مغذی بسیاری است و کودکتان را به اندازه کافی سیر نگه می دارد. پیش از سفر این غذای خوش طعم را آماده کرده و با خود ببرید.

روش تهیه خوراک عدس قرمز و برنج: کمی کره در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید و سپس یک یا دو نوع سبزی معطر مانند گشنیز و ریحان کاملا خرد کرده اید همراه با کمی پودر زیره به آن اضافه کنید و تفت دهید. اکنون برنج و عدس قرمز و آب را به مواد اضافه کنید. بگذارید تا مواد کاملا پخته و نرم شوند. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و ترکیه را کاملا له کنید. خوراک عدس قرمز و برنج کودکتان آماده است.

 

*جوی دو سر

جوی دوسر بهترین ماده غذایی برای کودکان  ۶ماه به بالا است. جوی دوسر حاوی فیبر، پروتئین و کلسیم بوده وغذای مقوی مناسبی برای کودک تان است. بیشتر مواقع کودکان از جوی دوسرحتی بیش از برنج، استقبال می کنند.

طرز تهیه فرنی با جوی دوسر: مانند فرنی آرد برنج است. می توانید آن را همراه یک نوع میوه مانند موز هم تهیه کنید. بایدها و نبایدها هنگام سفر با شیرخواران بیشتر مادرها هنگام سفر نگران کوچولوهایشان هستند. با به کارگیری توصیه های زیر می توانید سفر ایمنی داشته باشید: همیشه ظروف غذای مخصوص کودکتان را همراه داشته باشید و هرگز سلامت کودکتان را با استفاده از ظروف غذای دیگری به خطر نیندازید. وقتی به کودکتان غذا می دهید، دست هایتان را کاملا بشویید. بدین ترتیب احتمال انتقال میکروب از دست هایتان به کودک به حداقل می رسد. همراه خود دستگاه خنک ساز و یا گرم کن غذا داشته باشید. بدین ترتیب می توانید غذای کودکتان را خنک و سپس موقع مصرف گرم کنید. حتما با خود زیرانداز مناسب ببرید تا روی س طح تمیزی نشسته و به کودکتان غذا بدهید. همیشه هنگام سفر برای کودکتان، خودتان غذا درست کنید و در موارد . بسیار نادر که امکان تهیه آن در سفر فراهم نباشد می توانید از پورههای آماده که قابل اطمینان باشد استفاده کنید. هرگز غذای رستوران ها را به شیرخوارتان ندهید. با رعایت نکات فوق، مسلما سفر خوشی به همراه کودکتان خواهید داشت.

 

 

 

 

منبع: ایرانیان موفق

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار