177702
۰۳ مهر ۱۳۹۷

۵ راهکار برای سهولت آموزش دانش‌آموزان اتیسمی

همه دانش‌آموزان نیازهای یادگیری ویژه‌ای دارند، اما دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اتیسم راهنمایی و حمایت بیشتری نیاز دارند. خواه والد باشید یا معلم، ضروری است بفهمید یک کودک اتیسم چه نیازی دارد و چگونه می‌توانید به او کمک کنید تا بهتر یاد بگیرد.

به گزارش کودک پرس ، اول مهر ماه و زمان شروع مدرسه بعد از یک تعطیلات طولانی می تواند برای کودکان و خانواده های آنان مشکل برانگیز باشد. در این میان کودکانی هستند که برای درس خواندن نیاز به شرایط ویژه ای دارند. دانش آموزان مبتلا به اتیسم برای یادگیری، مهارت‌های اجتماعی و ارتباط‌گیری نیازمند امکانات و شرایط خاص هستند. حال والدین و مسئولین مدارس مهم ترین نقش را در رابطه با تحصیل این کودکان برعهده دارند .

طبق آمارهای موجود در حدود 2000 دانش آموز مبتلا به اتیسم در کشور درحال تحصیل بوده که تنها 132 نفر از این بیماران در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
همه دانش آموزان نیازهای یادگیری ویژه ای دارند، اما دانش آموزان دارای اختلال طیف اتیسم راهنمایی و حمایت بیشتری نیاز دارند. خواه والد باشید یا معلم، ضروری است بفهمید یک کودک اتیسم چه نیازی دارد و چگونه می توانید به او کمک کنید تا بهتر یاد بگیرد.

سیدمحمدعلی میری، کارشناس آموزش و پژوهش انجمن اتیسم ایران در خصوص راهکارهایی برای سهولت آموزش کودکان مبتلا به اتیسم  گفت: در ابتدا والدین باید قبل از شروع کلاس ها با معلم فرزند خود صحبت کنند و او را نسبت به نیازها، نقاط قوت و ضعف فرزندتان آشنا نمایند. همچنین می توانند از مشاوره مدرسه در این راستا کمک بسیاری بگیرند.

وی در خصوص اقدامات موثر برای تحصیل کودکان بیماران به والدین توصیه کرد: اولین گام این است که به یاد داشته باشید ورود به موقعیت جدید و مواجه با شرایط جدید در هر سنی می تواند ایجاد استرس و اضطراب کند و مهم ترین کار شما این است که آرامش خود را حفظ کنید و اشتیاق خود را برای شروع مدرسه فرزندتان نشان دهید. مشتاق بودن شما این پیام را به او منتقل می کند که مدرسه می تواند محیط لذت بخشی باشد.

میری افزود: گام دوم این است که از طریق بازی و “نقش بازی کردن” مدرسه را شبیه سازی کنید و در قالب بازی ها فرایند کلاس رفتن، معلم و شاگرد بودن، زنگ های تفریح، صف ایستادن را با او بازی کنید که یک راه مناسب برای بیان هیجانات و احساسات، اتفاق های پیش رو و اینکه چه کسی به آنها کمک خواهد کرد، است.

کارشناس آموزش و پژوهش انجمن اتیسم ایران اظهار داشت: گام سوم استفاده از جداول زمان بندی تصویری و کتاب های داستان تصویری است که شروع مدرسه و مدرسه رفتن را نشان می دهند. با استفاده از جدول زمان بندی تصویری، شما به فرزند خود نشان می دهید که چه زمانی باید از خواب بیدار شود، صبحانه بخورد، لباس بپوشد و به مدرسه برود و چه کلاس هایی دارد، و چه زمانی می تواند به خانه برگردد. زمانی هم در این بین برای خوردن تغذیه و بازی کردن و بودن در کنار دوستان وجود دارد که می تواند برای خودش باشد.

وی در رابطه با گام چهارم و پنجم آموزش به کودکان اتیسم گفت: زمانی که شما فرزندتان را صبح ها در مدرسه تنها می گذارید ممکن است به او استرس وارد شود، این را به یاد داشته باشید که واکنش والدین به این رفتار، راه حلی است که شما به عنوان پاسخ به فرزند خودتان آموزش می دهید. پس هنگامی که از او خداحافظی می کنید، در مدرسه و اطراف کلاس باقی نمانید، زیرا این پیغام را به او منتقل می کنید که یک چیزی برای نگرانی وجود دارد. گام پنجم بعد از پایان زمان مدرسه است.

توانایی فرزندتان در مقابله با مشکلات می تواند به طور محسوسی زمانی که خسته می شود کاهش یابد، مدرسه یک محیط شاد و انرژی زیادی را از فرزند شما می گیرد ، پس بعد از زمان مدرسه به او اجازه بدهید که زمانی را در آرامش سپری کرده و استراحت کند.

 

 

 

 

 

منبع: جهان نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار