177429
۰۲ مهر ۱۳۹۷
استاد دانشگاه ایران:

زنان سیگاری در خطر ناباروری، سرطان رحم و پوکی استخوان هستند

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بسیاری از زنانی که سیگار و قلیان می‌کشند، دچار سرطان رحم شده یا در معرض ابتلا به ناباروری، پوکی استخوان و شکستگی ناشی از آن قرار دارند.

به گزارش کودک پرس ، منیره بنایی افزود: مصرف سیگار و قلیان می‌تواند در عملکرد رحم تاثیر بگذارد و احتمال باروری را برای زنان سیگاری کمتر کند.
وی اظهار داشت: زنانی که سیگار می‌کشند، در باروری با چالش‌های متعددی رو به رو می‌شوند، زیرا سیگار کشیدن، تولیدمثل را نیز در سطوح مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد و عملکرد نامناسب تخمدان می‌تواند در عملکرد رحم نیز تاثیرگذار باشد.
بنایی ادامه داد: آب موجود در قلیان، نه تنها باعث تصفیه نیکوتین موجود در تنباکو نمی‌شود، بلکه به علت سنگین تر کردن مولکول های سمی تنباکو احتمال انتقال بیماری را بین افراد مصرف‌کننده بالاتر می‌برد.
وی تصریح کرد: استفاده از قلیان، اکسیژن موجود در خون مادر را کاهش می‌دهد و این مساله به تنگی نفس و نقص در روند رشد و شکل‌گیری کودک و در شرایط خاص به مرگ جنین منجر می‌شود.
بنایی گفت: احتمال تولد کودکانی با وزن کم در مادرانی که در دوران بارداری خود از قلیان استفاده می‌کنند نسبت به مادرانی که هیچ‌یک از محصولات دخانی را مصرف نمی‌کنند بیشتر است.

این متخصص زنان اضافه کرد: همچنین وجود مشکلات تنفسی در کودکان زنان سیگاری نیز می‌تواند بیشتر باشد، قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف قلیان دیگران نیز برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند به اندازه مصرف مستقیم آن خطرناک است.
بنایی تصریح کرد: مصرف سیگار و قلیان می‌تواند باعث اختلال در عملکرد تخمدان‌ها شود و این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم، نداشتن دوره تخمک‌گذاری یا دوره ماهانه بدون تخمک‌گذاری شود.
وی اضافه کرد: مصرف مداوم قلیان برای مدت زمان طولانی در یک دختر بدون اینکه در معرض ویروس سرطانزای گردنه رحم باشد، موجب ایجاد این سرطان می شود. استعمال قلیان و سیگار همچنین باعث می‌شود که عملکرد تخمک گذاری تا حدی مختل شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوع مصرف دخانیات در مردان ۲۵.۱۶ و در زنان ۴ درصد است اما رشد مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش است.
در پنج سال گذشته آمار مصرف کنندگان دخانیات در ایران از ۱۴.۹ به ۱۴.۱۳ کاهش یافته اما مصرف آن در بین زنان رو به افزایش است.
گزارش‌های رسمی همچنین نشان می‌دهند که مصرف روزانه سیگار در شش سال گذشته از ۱۰.۹ به ۱۰.۱ کاهش پیدا کرده است، اما مصرف قلیان در حال افزایش است.
مصرف دخانیات در روستاها ۱۵.۴۴ درصد و در شهرها ۱۷.۶۲ درصد گزارش شده است.

ایران متعهد شده است که تا سال ۱۴۰۴ به دلیل آمار بالای بیماری‌های قلب و عروق، ۳۰ درصد مصرف دخانیات را کاهش دهد، اما باید توجه کرد که مصرف سیگار در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله افزایش کمی داشته که عمده آن در دختران نوجوان بوده است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار