177179
۰۱ مهر ۱۳۹۷

چه کنیم فرزند را باجگیر بار نیاوریم

این خود شما هستید که بچه‌‌ها را به باج‌گرفتن عادت می ‌دهید. اگر دوست دارید کودک خود را با پاداش دادن به انجام کارهای بهتر تشویق و ترغیب کنید، نباید به هیچ ‌وجه …

به گزارش کودک پرس ، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی به بچه ‌ها باج ندهيد!

شاید شما هم با بچه ‌هایی مواجه شده باشید که برای انجام هر کار ساده ‌ای، حتی کارهایی که از وظایف اصلی آن‌ها محسوب می‌شود، شرط و شروط می‌گذارند. والدین هم به شرط‌ هایی که فرزندانشان برای مسواک‌زدن، خوردن یا خوابیدن می‌گذارند، حساسیت نشان نمی‌دهند و آن‌ها همین‌طور به این باج‌گرفتن‌ها عادت می‌کنند تا وقتی به سن مهد کودک یا مدرسه‌رفتن برسند. تازه در این زمان است که مشکل اصلی خود را نشان می‌دهد، و برای اینکه کودک سرکلاس حاضر شود هم مجبور می‌شوند هر روز به او باج بدهند! پرسشی که اینجا مطرح می‌شود آن است که باید با این بچه ‌ها چه رفتاری داشت؟ قبل از پاسخ به این سؤال، لازم است توصیه‌هایی به والدین کرد که بتوانند قبل از رسیدن به این مرحله، از آن پیشگیری کنند.

1- این خود شما هستید که بچه‌ها را به باج‌گرفتن عادت می‌دهید. اگر دوست دارید کودک خود را با پاداش دادن به انجام کارهای بهتر تشویق و ترغیب کنید، نباید به هیچ‌وجه این کار را قبل از انجام اقدام پسندیده‌ ای انجام بدهید، چون در این صورت به او پاداش نمی‌دهید، بلکه باج می‌دهید تا کاری را که باید، انجام دهد.

2- از گرفتن تصمیم‌های ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی برای در نظرگرفتن پاداش یا تشویق بپرهیزید. شاید در آن لحظه خاص با یک تصمیم ناگهانی، کارتان راه بیفتد، اما در درازمدت کودک خود را به باج‌گرفتن عادت می‌دهید. مادری که سر سفره تصمیم می‌گیرد برای اینکه کودکش غذا بخورد، برایش فلان اسباب‌بازی را بخرد، به او یاد می‌دهد حتی برای خوردن، خوابیدن یا هر کاری که طبق روال هر خانه، موظف است انجام دهد، لازم است پاداشی مطالبه کند.

3- تا می‌توانید از در نظرگرفتن پاداش‌های نقدی بپرهیزید. پاداش شما برای اینکه کودک‌تان پس از برگشتن از مهدکودک وسایلش را سر جای خود گذاشته یا لباس‌هایش را جمع کرده، مثلاً می‌تواند این باشد که بعدازظهر که از خواب بیدار شد با شما به پارک برود و … .

4- در نظر گرفتن پول توجیبی مشخص و محدود برای بچه‌ای که کلاس دوم یا سوم ابتدایی است، خوب است و باعث می‌شود حساب‌کردن و دخل و خرج را یاد بگیرد، اما بی‌حساب و به عنوان جایزه پول‌دادن، او را بدعادت می‌کند و مشکلات بعدی ایجاد می‌شود.

 

 

 

 

منبع: حوزه

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار