177153
۰۱ مهر ۱۳۹۷
معاون دادستان مشهد:

کارکردن کودکان در خیابان “کودک‌ آزاری” است

معاون دادستان مشهد گفت: کار کردن کودکان در خیابان کودک‌ آزاری محسوب و شاکی پرونده کودکان کار دادستان است و با افرادی که زمینه‌ساز این امر هستند برخورد خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ، نیره عابدین‌زاده، در مراسم طرح مهرانه (برنامه حمایت تحصیلی از کودکان کار) که در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، اظهار کرد: شروع سال تحصیلی همزمان با ایام محرم را می‌توان اینگونه تعریف کرد که برای کسب دانش، مهارت و آگاهی باید جهاد کرد. ما معتقدیم دادگستری، بهزیستی و خانواده درکنار یکدیگر می‌توانند برای کودکان حال خوبی را رقم بزنند. اگر هرکدام از این موارد وظیفه خود را به‌درستی انجام ندهد این پروسه با مشکل روبه رو خواهد شد.

وی ادامه داد: محوریت حمایت از کودکان با خانواده است، اما ما هم درکنار شما وظیفه خود را انجام می‌دهیم تا هیچ کودکی مجبور نشود در خیابان کار کند. بعضی از کودکان به‌طور مستقیم توسط خانواده مجبور به کار می‌شوند یا شرایط خانواده به‌گونه‌ای است که برای امرار معاش باید کار کنند.

معاون دادستان مشهد با اشاره به این که بعضی از افراد که از اعضای خانواده کودکان نیستند از فرایند کار آن‌ها سوء‌استفاده می‌کنند، عنوان کرد: این افراد شناسایی شده‌اند و به‌دلیل این که سوء‌نیت دارند و سبب آسیب به کودکان کار می‌شوند قانون آن‌ها را مجازات خواهد کرد. کودکان باید در کنار خانواده و تحت حمایت قانون به خوبی دوران کودکی خود را سپری کنند.

 

عابدین‌زاده خاطرنشان کرد: کودکان حق دارند با کسب دانش، مهارت و تفریحات خوب و مناسب این دوران را سپری کنند و هیچ‌کس حق ندارد مانع آن شود. قانون افرادی را که کودکان را به کارکردن وادار می‌کنند مجازات خواهد کرد.

وی افزود: فردی که از دوران کودکی خود به‌خوبی استفاده نکند، در آینده نمی‌تواند یک شهروند قانون‌مدار باشد. همه ما باید تلاش کنیم تا کودکان از این دوران زندگی خود خاطره خوبی داشته باشند. این خاطرات خوب در کنار خانواده، در مدرسه و در محیط‌های تفریحی ساخته می‌شود، نه در خیابان.

معاون دادستان مشهد با اشاره به این که کارکردن کودکان در خیابان کودک‌آزاری محسوب می‌شود و جرم است، بیان کرد: شاکی پرونده کودکان کار دادستان است و با افرادی که زمینه‌ساز این امر هستند برخورد خواهد شد. کودکان کار به تدریج تکدی‌گری را می‌آموزند اما این افراد باید یاد بگیرند که با اقتدار و مهارت در سن قانونی کسب درآمد کنند.

 

عابدین‌زاده اظهار کرد: تمام افراد زیر 18 سال کودک محسوب می‌شوند و مورد حمایت خاص قانون هستند. افراد بعد از 18 سالگی مختار و مستقل هستند و خودشان می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. مسئول کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند و تحصیل نمی‌کنند خانواده‌های آن‌ها هستند. خانواده‌ها نباید بار مشکلات اقتصادی خود را به دوش کودکانشان بیاندازند، آن‌ها بسیار ضعیف هستند.

وی با اشاره به این که کودکانی که به اعتیاد دچار شده‌اند قطعا شاهد مصرف مواد بوده‌اند، تصریح کرد: خانواده‌ها نباید کودکان خود را در معرض صحنه‌های مصرف مواد قرار دهند. ما نباید هنگامی که کاری غیراخلاقی را انجام می‌دهیم توقع داشته‌ باشیم کودکانمان آن را انجام ندهند. اعتیاد آثار روحی و جسمی جبران‌ناپذیری بر کودکان باقی می‌گذارد. برخی از این مصادق سبب می‌شود ما به‌عنوان مقام قضایی کودک را از خانواده‌ای که درآن آسیب دیده است دور کنیم.

 

معاون دادستان مشهد افزود: ما کودکان را به این دلیل از پدر و مادر آن‌ها جدا می‌کنیم که زمینه را برای بازگشتشان به خانواده فراهم کنیم. خانواده باید قابل اعتماد بودن خود را اثبات کند. سال تحصیلی جدید باید شروعی جدید برای نشان دادن استعدادهای کودکان باشد. در آموزش‌وپرورش کشور ما نقش آموزش بسیار قوی است اما پرورش در کنار خانواده تکمیل می‌شود.

عابدین‌زاده همچنین در ادامه این مراسم، عنوان کرد: ما دستور قضایی صادر کرده بودیم که کودکان کار با خودروهای عادی جمع‌آوری نشوند و به‌گونه‌ای باشد که کرامت انسانی آن‌ها حفظ شود. هم‌چنین بهتر است در خودروهایی که کودکان کار هستند بزرگسالان نباشند.

وی خاطرنشان کرد: ما سه نفر را شناسایی کرده‌ایم که از کودکان کار سوء‌استفاده می‌کنند و بیشتر درآمد روزانه آن‌ها را می‌گیرند. 40 نفر از صد کودکی که ما در این سه ماه جمع‌آوری کرده‌ایم توسط افراد دیگری به‌کار گرفته و تشویق می‌شدند.

 

معاون دادستان مشهد اظهار کرد: نتیجه قرار گرفتن دادگستری، بهزیستی، شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد این بوده است که کودکان جمع‌آوری شده دیگر به سمت کار در خیابان بازنگشتند.

عابدین‌زاده خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد در مراکز خود جلسه برگزار می‌کنند و آموزش‌های لازم به خانواده‌ها و کودکان داده می‌شود. هنگامی که من با خانواده این کودکان صحبت می‌کنم متوجه ناآگاهی آن‌ها می‌شوم. بعضی از این خانواده‌ها برای اینکه کودکانشان در خیابان کار کنند تشویق می‌شدند.

وی اظهار کرد: ما علاوه بر خیابان، کودکان کار را در محیط‌های پرخطر هم‌چون بازیافت، تفکیک زباله، ذوب فلزات و کارگاه‌های زیرزمینی نیز مشغول کار دیده‌ایم. شروع کار ما در محل‌هایی که در معرض دید قرار دارند بوده است و مرحله بعدی کار ما در محیط‌های کاری انجام خواهد شد و آنجا را پلمپ می‌کنیم.

 

معاون دادستان مشهد اضافه کرد: من با پدر و مادر کودکان کاری که جمع‌آوری کرده‌ایم و حدود 138 نفر بوده‌اند صحبت کرده‌ام. این افراد نیازمند آگاهی هستند و به‌خوبی می‌توان آن‌ها را توجیه کرد. برخلاف چیزی که تصور می‌شود خانواده کودکان کار زیاد درگیر اعتیاد نیستند و بیشتر دچار فقر فرهنگی و اقتصادی هستند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار