177024
۰۱ مهر ۱۳۹۷

مهمترین ویژگی اتاق خردسالان/ کودکان از چه سنی باید اتاق مستقل داشته باشند؟

یک روانشناس درباره مهمترین ویژگی‌های اتاق کودک و اهمیت جدا کردن اتاق فرزندان از والدین توضیح داد.

به گزارش کودک پرس ، زهرا سعید واحد روانشناس کودک درباره مهمترین ویژگی اتاق نوزاد گفت: مهم ترین نکته در تزئین اتاق نوزاد استفاده از رنگ آمیزی متنوع است؛ این در حالی است که ما مطابق دید سنتی خود برای اتاق دختر رنگ صورتی و اتاق پسر رنگ آبی را انتخاب می کنیم.

وی افزود: دید نوزادان کامل نیست و به همین دلیل به حاشیه‌ها توجه بیشتری دارند؛ استفاده از رنگ های تیره تر و پررنگ تر نوزاد را هوشیار کرده و با توجه بیشتری نگاه می‌کند.

سعیدواحد اظهار کرد: در کودکان 4 و 5 ماهه که کودک سینه خیز رفتن را یاد می گیرد انتخاب رنگ برای فرش اتاق بسیار مهم بوده و بهتر است از فرش دستباف ایرانی با رنگ بندی متنوع استفاده کرد.

 

روانشناس کودک افزود: زمانی که کودک سینه خیز می رود باید وسایل اتاق به گونه‌ای قرار گرفته باشد که برای او خطری ایجاد نکند و از لحاظ رنگ بندی متنوع باشد.

وی بیان کرد: اتاق کودک باید مملو از وسایلی باشد که او را از لحاظ دیداری، لمسی و شنیداری تحریک کند.

چه وسایلی برای اتاق کودک مناسب است؟
سعیدواحد درباره وسایل اتاق کودک گفت: برای تهیه وسایل اتاق کودک باید با توجه به نیازهای او تصمیم گیری کرد؛ چون استفاده از وسایل و اسباب بازی های زیاد در اتاق کودک باعث سردرگمی او می شود.

 

روانشناس کودک افزود: استفاده از اسباب بازی‌های ساختنی که کودک با آنها وسایل جدیدی می سازد اهمیت بالایی دارد؛ اما اسباب بازی های آماده مثل ماشین، هواپیما، موتور و … تنها دارای جذابیت اولیه است و از لحاظ خلاقیت و هوش بازدهی ندارد پس وجودشان ضروری نیست.

وی در خصوص تزئین اتاق با هزینه کم گفت: می توان با استفاده از کاغذهای رنگی تابلوهای زیبا درست کرد؛ همچنین آویزان کردن مکعب های رنگی از سقف اتاق ایده مناسبی برای تزئین است.

سعیدواحد بیان کرد: باید به کودک اجازه داد در تزئین اتاق به والدین کمک کند؛ این کار باعث حس استقلال، عزت نفس و اعتماد به نفس او می شود.

 

لزوم داشتن اتاق جداگانه برای کودک
روانشناس کودک گفت: الزامی ترین موضوع فراهم کردن اتاق جداگانه برای کودک است؛ بهتر است از ابتدا اتاق نوزاد را جدا کرد و به جای همراه بودن او در اتاق والدین، مادر یا پدر به او سر بزنند.

 

سعید واحد افزود: کودکان از سن 6 ماهگی تا 2 سالگی دچار اضطراب جدایی می‌شوند؛ جدا کردن اتاق او از ابتدا، باعث حس استقلال در کودک می شود و مشکل چگونگی جداکردن او وجود ندارد.

وی بیان کرد: خانواده‌هایی که امکان داشتن اتاق جداگانه برای کودک را ندارند با استفاده از کاورهایی که باز و بسته می شوند اتاقی برای نوزاد خود فراهم کنند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار