موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل/کودک پلاس
176555
۲۷ شهریور ۱۳۹۷
فایننشال تایمز:

کودکان از دست رفته یمن

‘ فایننشال تایمز ‘ در گزارشی از اوضاع رقت بار و تکاندهنده کودکان یمنی نوشت : فقر ، جنگ و یک اقتصاد فرو ریخته؛ ‘ نسل از دست رفته کودکان’ را در یمن خلق کرده است.

به گزارش کودک پرس ، فایننشال تایمز می نویسد: حدود نیم میلیون کودک یمنی سه سال و نیم است با آغاز جنگ یمن در بهار 2015، ناگزیر به ترک تحصیل و مدرسه شده اند و برای کمک به امرار معاش خانواده کار می کنند.
اما اینها خوش شانس ترین کودکان یمنی هستند . پنج هزار کودک در این جنگ جان خود را از دست داده و یا زخمی شده اند. این آمار را آژانس هایی که زیر نظر سازمان ملل کار می کنند احصاء کرده اند.
برای آنکه به عمق ویرانگری جنگ در این فقیرترین کشور جهان عرب پی ببریم؛ فقط کافی است نیم نگاهی به وضعیت کودکان یمنی بیاندازیم.
‘ لیز گرانده’ مقام بلندپایه سازمان ملل در جنگ یمن، می گوید:’ ما در یمن شاهد نسل از دست رفته کودکان هستیم. کودکانی که از تحصیل بازمانده اند و زخم جنگ بر پیکر دارند. نسلی که قرار بوده است آینده کشور را بسازد اما حالا خودش به منبع مشکلات عظیم برای آینده کشور تبدیل شده است’.
گرانده می افزاید: ‘ برای خانواده های یمنی هیچ چیز بیشتر از این ارزش ندارد که بدانند آیا کودکانشان آینده ای دارند یا نه ‘.
جنگ یمن با دخالت ائتلاف به رهبری عربستان در مارس 2015 کشور را به دو قسمت تقسیم کرده است.
مدارس بمباران شده است و بیش از 2500 مدرسه غیر قابل استفاده شده است.
ماه گذشته در حمله ائتلاف به یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان دانش آموز، بیش از 40 کودک کشته شدند. این حادثه دلخراش، خشم جهانیان را برانگیخت. سعودی ها هم به ناچار یک بیانیه ای نیم بند برای اظهار تاسف از این حادثه صادر کردند. اما بزرگ ترین ضربه را به جوانان کشور، نه جنگ که؛ فرو ریختن اقتصاد کشور زده است.
مردم روز به روز بیشتر در عمق فقر فرو می روند. بالای 8 میلیون انسان در خطر گرسنگی و قحطی قرار دارند. در یک چنین شرایطی؛ خانواده ها برای بقاء خود، نیازمند یاری کودکانشان هستند.
‘ جمال الشامی’ رئیس ‘ مکتب دمکراسی ‘ که یک سازمان امداد رسان در یمن است این وضعیت را اینگونه شرح می دهد:’ خانواده های یمنی چاره دیگری ندارند. یا باید از فرط گرسنگی بمیرند یا اینکه کودکانشان را به کار بفرستند’.
وی ادامه می دهد:’ برای مردم نیازمند؛ تحصیلات، یک اولویت نیست. غذا اولویت اول است. در این خانواده ها، کودکان نان آورند چون لازم می بینند که برای خارج کردن خانواده از این وضعیت آستین بالا بزنند’.
نیروهای امداد رسان می گویند که فقر باعث شده است خانواده ها مجبور شوند دختران خود را زیر سن 18 سالگی به خانه بخت بفرستند تا از شمار نان خورهای خانواده کم کنند و ضمنا مطمئن شوند که دخترشان در خانه ای دیگر تحت مراقبت قرار می گیرد.
‘ مختار’ نوجوان 15 ساله دو سال است که به صف نیروهای طرفدار دولت ملحق شده است. او اسلحه ‘کلاشینکف’ پدر مرحومش را برای نگهداری از مادر و دو خواهرش به میراث نگاه داشته است.
‘ کریم القیل’ نوجوان 13 ساله درس و مدرسه را رها کرده است و برای کمک به امرار معاش خانواده،در یک مکانیکی کار می کند. مغازه خواروبار فروشی پدرش به علت جنگ بسته شده است.
و اما امیدی نیست که مردم یمن از بلای خانمانسوز جنگ رهایی یابند. مذاکرات برنامه ریزی شده ای که قرار بود در این ماه (میلادی) برگزار شود، اصلا انجام نشد. از سال 2016 این اولین مذاکره میان طرفین جنگ بود. با تشکیل نشدن جلسه، ائتلاف به رهبری سعودی تهاجمش را برای تصرف ‘حدیده’ از سر گرفت. حدیده بندری مهم در ساحل ‘دریای سرخ’ است . به سعودی ها هشدار داده شده است که تهاجم به این بندر وضعیت انسانی یمن را خرابتر خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار