موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
176509
۲۶ شهریور ۱۳۹۷
حجت‌الاسلام حقیقت:

تلویزیون ما قفل کودک ندارد/ بچه‌ها درباره آزار جنسی نباید رازدار باشند

رییس اداره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات حوزه علمیه با بیان اینکه هرگونه آزار جنسی آگاهانه و ناآگاهانه به کودکان زمینه ساز مشکلات نوجوانی می‌شود، گفت: مراقبت از خود را در قالب نمایش، بازی و داستان به بچه‌ها آموزش دهیم.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام حسین حقیقت، رییس اداره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که چگونه باید مراقبت از بدن خود را به کودکان داد، به خبرنگار شبستان گفت: در درجه اول پدر و مادر وظیفه دارند به کودکان نسبت به حفظ بدن خود آگاهی های لازم را دهند. در مرحله بعد وظیفه آگاهی بخشی در این زمینه بر عهده رسانه ها و وسایل اجتماعی است که امروزه نقش مهمی پیدا کردند. است.

حجت الاسلام حقیقت با بیان اینکه در وهله اول توجه به بهداشت روحی و روانی و جسمی کودک مهمو ضروری است، عنوان کرد: ابتدا پدر و مادر باید امور خود را اصلاح کنند زیرا رفتار آنها به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی بچه ها تاثیر می گذارد. در حقیقت در درجه اول باید بر روی پیشگیری سرمایه گذاری شود. وقتی فرد در نوزادی آسیب ببیند، قطعا در نوجوانی آسیب بیشتری متوجه او خواهد شد. برای همین است که در دین ما جزئی ترین مسایل تربیتی بیان شده است. به عنوان مثال بچه باید اتاقی مجزا از والدین داشته باشد تا در بلوغ آسیب نبیند. اگر والدین در اتاقی رابطه جنسی داشته باشند که در آن اتاق  نوزاد خواب باشد با این حال اثرات مخربی متوجه نوزاد می شود که در نوجوانی برای او مشکل ساز می شود. پدر و مادر باید نکاتی را از همان ابتدا رعایت کنند تا فرزندشان دچار بلوغ زودرس نشود و در دوران بلوغ آسیب نبیند. به عنوان مثال بچه ها باید با والدین همجنس خود به حمام بروند و اگر مادری مجبور می شود فرزند کوچک خود را به حمام ببرد حتما باید لباس به تن داشته باشد. این اصول پیشگیری در روایت ما آمده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه رسانه ها چه داخلی و چه خارجی به راحتی مسایل جنسی را پخش می کنند، بیان کرد: امروزه وقتی امروز برنامه های تلویزیونی خودمان را نگاه می کنیم متوجه ظهور مسایل جنسی در آنها هستیم، اینها کم کم عادی می شود. در انیمیشن ها شاهد این هستیم که دختر و پسر به راحتی با هم ارتباط دارند. تمام اینها باعث می شود که بچه زودتر از موعود به سمت مسایل جنسی برود. برای اینکه بچه های ما مصون بمانند رسانه ها، کتاب ها و فیلم ها باید پاک باشند.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه بچه ها فطرت پاکی دارند، تصریح کرد: بچه ها به سمت ناهنجاریها نمی روند مگر اینکه سوءرفتارهای ما باعث شود که آنها به سمت ناهنجاری ها سوق پیدا کنند. اگر پدر و مادر و رسانه ها مسایلی را رعایت کنند بچه ها کمتر دچار آسیب می شوند.

رییس اداره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات حوزه علمیه خاطرنشان کرد: باید در قالب بازی، شعر و تئاتر به بچه ها آموزش غیرمستقیم بدهیم که حد و حدود آنها در ارتباط با دیگران باید چقدر باشد، باید به بچه ها به طور غیرمستقیم آموزش بدهیم کسی حق ندارد به بدن آنها دست بزند حتی برادر و خواهر بزرگتر و یا عمه و خاله یا عمو و دایی و والدین هم تنها برای شست و شو این اجازه را دارند. باید به بچه ها آموزش دهیم که  در ارتباط با دیگران حد و خط قرمزی وجود دارد.

حجت الاسلام حقیقت اظهار داشت: بچه ها در مورد مسایل جنسی نباید رازدار باشند. رازداری خوب است در این حد که به عنوان مثال قرار باشد برای پدر یا مادر خانواده هدیه ای خریده شود اما تا قبل از دادن آن بازگو نشود، اینگونه رازداری ها خوب است اما رازداری بچه در مورد تجاوز به حد و حدود او رازداری ممنوعه است که خوب نیست. باید به کودکان آموزش داده شود که اگر کسی خواست به بدن آنها دست بزند باید حتما موضوع را به پدر و مادر اطلاع دهند. باید به کودکان خود بگوییم که هیچکس حق ندارد با آنها ارتباط جسمی ولو در قالب بازی برقرار کند. به یاد دارم نوجوانی دچار مشکلات جنسی شده بود و بعد از بررسی متوجه شدیم که وقتی بچه ای 4- 5 ساله بوده با بزرگتر از خودش بازی و شوخی می کرده و دایی او به شوخی به بدنش دست زده بوده، همین باعث شده بود این بچه در نوجوانی دچار مسئله شود.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: بچه ها مسایل جنسی را نمی دانند و تحریک جنسی ندارند اما رعایت نکردن پدر و مادر و رسانه ها باعث می شود آنها در نوجوانی زمینه انحرافشان آماده شود و آسیب جدی ببینند و دچار مسایل و مشکلات متعدد شوند. پس نباید به بهانه اینکه بچه است و هیچ چیز نمی داند، هر رفتار و شوخی انجام داد و یا هر فیلم و انیمیشنی برای بچه به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه تلویزیون ما قفل کودک ندارد، گفت: بچه ها در خانواده ماهواره تماشا می کنند حتی تلویزیون خودمان را نگاه می کنند و فیلم و سریال می بینند، در صورتی که در خود انیمیشن های ما نکات لازم رعایت نمی شود چه برسد به فیلم و سریال. همه چیز برای بچه از تلویزیون پخش می شود. به عنوان مثال برنامه کلاه قرمزی به بهانه کودک، مسایل بزرگسال را بیان می کند و حتی در قالب یک عروسک نشان می دهد که یک نفر چطور با نامزد خود صحبت و رفتار می کند. در برنامه ها به راحتی توهین کردن، اسم گذاری، مسخره کردن و شوخی های نامناسب نمایش داده می شود؛ اینها برای بچه خوب نیست. تمام اینها در ذهن کودک می ماند و در نوجوانی بروز می کند. متاسفانه امروزه پدر و مادر تربیت کودکان را به عهده مدرسه گذاشتند و مدارس هم با تربیت بچه ها کاری ندارند و به آموزش می پردازند. در واقع به جای تربیت ،تنها آموزش وجود دارد که این مسئله برای بچه های ما آسیب زاست.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار