176425
۲۷ شهریور ۱۳۹۷

دوره پیش دبستانی، مقدمه ورود کودک به زندگی اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در دوره پیش‌دبستانی به بچّه‌ها آموزش داده می‌شود، مهارت‌های ظریف دستی است.

به گزارش کودک پرس ، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه دوره پیش دبستانی مقدمه آماده سازی کودک برای ورود به زندگی اجتماعی است، گفت: گذراندن دوره پیش دبستانی، کودک را برای برقراری روابط با دیگر همسالان و مربیّان خود آماده می سازد.

سید عیسی میرشفیعی افزود: در مراکز پیش دبستانی، زمینه یادگیری مفاهیم مختلف از جمله ریاضی، استدلال و زبان آموزی غیر مستقیم فراهم می شود.

 

وی با بیان اینکه محور آموزش ها در این دوره بازی است، گفت : یکی از مهم ترین مهارت هایی که باید در دوره پیش دبستانی به بچّه ها آموزش داده شود، مهارت های ظریف دستی است. برای تقویت مهارت های ظریف دستی، غیر از کار با وسایل گوناگونی که در بازار وجود دارد مثل خمیر و مهره، ترسیم نقاشی و ساخت اشکال هندسی هم به کودکان آموزش داده می شود.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران گفت : بسیاری از والدین می گویند فرزند من علاقه ای به نقاشی کشیدن ندارد اما در آموزش های پیش دبستانی، بحث علاقه مطرح نیست و کودک باید تمرکز لازم برای نقاشی را پیدا کند تا مهارت استفاده از انگشتانش تقویت شود.

مير شفيعي افزود: آموزش نقاشی در این دوران نه به صورت مستمر و جدّی، بلکه به عنوان سرگرمی بسیار مهم است و کودک باید تشویق و ترغیب شود همراه با سایر کودکان نقاشی کشیدن را تمرین کند. لوحه نویسی و آشنایی با حروف و آشنایی با اعداد نیز باید به کودکان آموزش داده شود.

 

میرشفیعی رشد حواس پنجگانه در این دوره را مهم دانست و گفت: رشد حواس پنج گانه، رشد حافظه و به خاطر سپردن، مهارت مشاهده، مهارت های طبقه بندی، شناخت رنگ ها، مفهوم اشکال، مفاهیم بزرگ و کوچک، هم اندازه، بلند و کوتاه، سنگین و سبک، چاق و پهن و باریک، دور و نزدیک، مفهوم زمان، شب و روز، بعد ازظهر و غروب، قبل و بعد، و همچنین مفهوم دما از جمله موارد دیگری است که در این مراکز آموزش داده می شود.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران یادآور شد: همان طور که بچّه ها به آموزش نیاز دارند، به تفریح و سرگرمی نیز نیاز دارند. چون آموزش در کنار تفریح و سرگرمی موثر است و بسیاری از مهارت ها از طریق بازی به کودکان آموزش داده می شود.

میرشفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیستم مدیریت یکپارچه مراکز پیش دبستانی استان گفت: این برنامه در چند سال اخیر به طور جدی در دستور کار است و میزان نوآموزان پیش دبستانی استان از 24 هزار نفر در سال 95-94 به بیش از 41 هزار نفر در سال 97-96 رسیده است.

 

وی افزود: در این راستا تمامی مرکزی که به فعالیت پیش دبستانی مشغول هستند اعم از مراکز قرآنی، مراکز بهزیستی و دیگر موارد، ملزم هستند از نظر محتوا، کتب، سنجش سلامت و ثبت نام سناد تحت نظارت آموزش و پرورش استان فعالیت کنند. همچنین مربیان پیش دبستانی استان نیز تحت نظارت آموزش و پرورش استان دوره های ضمن خدمت 30 ساعته را سپری می کنند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران گفت : در سال جاری تاکنون 11 هزار نفر طرح سنجش سلامت را انجام دادند و 6 هزار نفر در نوبت هستند. همچنین 40 هزار نفر از اولیای دانش آموزان در کلاس های آموزش خانواده شرکت کرده و این دوره را سپری کرده اند.

میرشفیعی به کلاس های چندپایه مناطق محروم نیز اشاره کرده و گفت: 154 کلاس چند پایه در مناطق محروم استان وجود دارد که فعالیت پیش دبستانی نیز ارائه می دهند. در این تعداد کلاس 334 نوآموز پیش دبستانی تحت پوشش قرار گرفته و ساعت های رسمی دوره را فرا می گیرند.

 

در کل استان مازندران 2150 مربی پیش دبستانی فعالیت می کنند.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار