176421
۲۷ شهریور ۱۳۹۷
یک روانشناس:

آموزش مناسب مسائل جنسی به کودکان مانع از کودک‌آزاری می‌شود

حسن سطوت روانشناس به لزوم آموزش‌های صحیح و مناسب مسائل جنسی به کودکان در سنین پایین اشاره کرد و یکی از عوامل کاهش کودک‌آزاری جنسی را در آگاهی کودکان نسبت به این امر عنوان کرد.

به گزارش کودک پرس ، حسن سطوت با بیان اینکه تربیت جنسی در ابتدا بر عهده خانواده است و نقش خانواده در تربیت جنسی کودک و آموزش صحیح بهداشت جنسی به او و آداب آن انکار ناشدنی است، اظهار کرد: کاهش بروز و شیوع مظاهر کودک آزاری جنسی مستلزم افزایش آگاهی کودک در زمینه بهداشت جنسی و تفاوت جنسیتی است.

وی با اشاره به اینکه تربیت جنسی کودک همچون امر آموزش او ضروری و مهم است تاکید کرد: پاسخ صحیح به سوال جنسی کودکان مهم بوده و در پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه از کجا امده ام و در مورد تفاوت جنسیتی دختر و پسر نباید اطلاعات غلطی به کودک داد و اطلاعات باید به صورت صحیح  ولی متناسب به اقتضای سن به او بیان شود.

سطوت خاطرنشان کرد: به پوشش مناسب والدین مقابل کودک، محتوای فیلم هایی که کودک میبیند، بازی های در دسترس کودک، معاشرت صحیح با افراد قابل اعتماد و صمیمیت درون خانواده باید توجه بیشتری شود.

وی افزود: از 3 سالگی تربیت جنسی و تفاوتهای جنسیتی کودک باید آغاز شود و از 5 سالگی او آرام آرام وارد بحث‌های حریم جنسی شوند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اختیار کودک را همواره باید در نظر داشت و از مجبور کردن او به کارهایی نظیر بوسیدن شخصی در یک دورهمی یا مهمانی و یا در آغوش کشیدن فردی برخلاف میلش پرهیز شود.

 

وی با اشاره به تبعات بعدی تعرض و کودک آزاری جنسی ادامه داد: کودک مورد سوء استفاده واقع شده عوارضی در کوتاه مدت همچون بیقراری، پرخاشگری، اختلال در خواب و اشتها و عدم اختیار در کنترل مدفوع و عوارضی داشته در دراز مدت  سرد مزاجی در زندگی زناشویی آینده، عدم کنترل جنسی، گرایش به الکل و مواد مخدر گریبانگیرش خواهد بود و گاهی نیز از طریق فرافکنی خشم متحمل شده از این واقعه تلخ را به محیط اطراف خود منتقل کرده و رفتاری مشابه رفتار سوء استفاده گر را از خود نشان می‌دهد لذا به دلیل همین تبعات سوء بر روح و روان کودک و دیدگاه منفی و غلط جامعه به این کودکان باید زمینه حمایت همه جانبه از این کودکان فراهم شود.

سطوت با اشاره به اینکه بیشتر سوء استفاده های جنسی و نقض قانون مربوط به کودکان از جانب افراد آشنا و به ظاهر امین صورت می گیرد تصریح کرد: والدین باید شناخت خود را نسبت به افراد و محیط اطراف افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کودک مورد تعرض و سوء استفاده واقع شده اغلب از جانب شخص متجاوز تهدید به رازداری می شود تاکید کرد: محیط خانواده بایستی اعتماد لازم را برای بازگویی چنین عملی به کودک بدهد و با صمیمیت درون خانواده و حمایت صحیح و افزایش آگاهی خود در زمینه بهداشت جنسی و تربیت صحیح کودک از بروز چنین آسیب هایی جلوگیری کنند.

 

سطوت ضمن نهی واکنش سرزنش آمیز اجتماع نسبت به کودکان مورد تعرض واقع شده گفت: باید آگاهی لازم در این زمینه از طریق رسانه یا مراکز مربوطه به خانواده ها داده شود و خانواده ها باید وظیفه خطیر و مهم خود در رابطه با تربیت جنسی صحیح کودک درک کرده و در راستای آن کوشش کنند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار