موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
175817
۲۴ شهریور ۱۳۹۷
از شبکه دو سیما؛

دغدغه‌ها و معضلات سینمای کودک به بخش خبر صدا و سیما رسید

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مسئولان و فعالان سینمایی کشور و با موضوع سینمای کودک از شبکه دو سیما پخش شد که نکات خوبی را در پی داشت.

به گزارش کودک پرس ، برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه 22 شهریور با موضوع سینمای کودک، ظرفیت بکر انتقال فرهنگ، تعلیم و تربیت از شبکه دوم سیما پخش شد.

در ابتدای برنامه حبیب ایل بیگی مدیر کل سازمان امور سینمایی اظهار کرد: وضعیت سینمای کودک و نوجوان مانند دهه شصت و هفتاد نیست چرا که در آن زمان در نقطه اوج قرار داشتیم اما آن اوج فروکش کرد اما در تلاشیم تا به آن دوران بازگردیم.

وی افزود: همچنان نیز مشکلاتی وجود دارد و امیدواریم که با دورخیز بتوانیم با حمایت‌های صورت گرفته به نقطه اوج بازگردیم و به برنامه‌هایی که سازمان سینمایی برای سینمای کودک و نوجوان در نظر گرفته است، برسیم.

 

در ادامه برنامه غلامرضا رمضانی کارگردان بیان کرد: بنده به دوران‌های مختلف سینمای کودک و نوجوان حس های متفاوتی داشته‌ام و به نظر می رسد که این دوره نویدبخش بود، لذا اگر به صورت کارشناسی به موضوع نگاه و سعی کنیم تا عیوب و ضعف‌های جشنواره را بررسی کنیم سال آینده جشنواره‌ای به مراتب بهتر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که باید نام دوره‌ای را رکود بگذاریم چرا که ما از سینمایی عبور و به جنس سینمای دیگری نزدیک می‌شویم و در می یابیم که سینمای کودک و نوجوان باید چه  ویژگی‌هایی داشته باشد.

رمضانی تصریح کرد: این پروسه لازمه سینما بود تا فیلمساز و کارگردان متوجه شود که نوجوانان و کودکان امروز چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارند، لذا این سیر در صورتی محقق خواهد شد که یک جهاد عمومی از متولیان ای که دلسوز دنیای کودک و نوجوان هستند داشته باشیم.

در ادامه برنامه غلامرضا نیکخواه در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: بسیاری از کارهایی که امسال در جشنواره اکران و آثاری که هم اکنون تولید می‌شود مطلق به فیلمساز های اول و کسانی است که پشتوانه آنچنانی ندارند.

 

وی افزود: بنده وضعیت سینمای کودک و نوجوان را در دو الی سه سال اخیر رو به بهبود می بینم چراکه افرادی در جایگاه ها قرار گرفته اند که به اهمیت سینمای کودک و نوجوان واقف هستند و عزم و اراده کافی نیز دارند.

نیکخواه گفت: ما نسبت به دورانی که دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان نام دارد عقب هستیم اما می‌توانیم این فاصله را کاهش دهیم لذا کافی است تا تلاشی جمعی صورت گیرد و این امر تنها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان سینمایی و بنیاد فارابی صورت نمی‌گیرد.

ایل بیگی ادامه داد: خوشبختانه امسال برخلاف چند سال گذشته نیست که در اکران نوروزی سینمایی کودک و نوجوان به فراموشی سپرده شده بود،  امسال را با یک فیلم سینمایی کودک آغاز کردیم که فروش خوبی را نیز به دست آورد و بعد از آن نیز فیلم کودک دیگری به گیشه آمده است.

 

وی افزود: در حوزه تولید نیز شورای فیلم نامه تخصصی کودک در بنیاد فارابی به صورت جدی دنبال می‌شود و تشکیل جلسه می‌دهیم تا به بررسی فیلمنامه ها و ایده ها بپردازیم.

ایل بیگی تاکید کرد: نظر می‌رسد که بیشترین مشکل در اکران فیلم های کودک و نوجوان بود و گاهی این فیلم ها با استقبال مواجه نمی شوند چرا که مخاطبان آن کودکان و نوجوانان نیستند و می‌توان گفت که برای پدر مادرها ساخته شده است.

مدیر کل سازمان امور سینمایی افزود: ما تاکید کرده ایم که فیلمسازها در فیلمنامه های خود به خانواده ها نیز توجه کنند به این معنا که خانواده بتوانند با یکدیگر این فیلم‌ها را تماشا کنند و امسال خوشبختانه در آثاری که در سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به اکران در آمد این امر به صورت مشهودی وجود داشت و فیلم های رئالیستی کمتر بود.

 

در ادامه رمضانی کارگردان گفت: بنده در دوران‌های مختلف فیلم‌های بسیاری را برای کودکان ساخته ام و تمامی فضاها را به نوعی تجربه کرده‌ام، لذا دورانِ سینمای کودک و نوجوان امروزی نسبت به ۲۰ سال پیش پیچیده‌تر است و با نوع انتظارت در سینمای بیست سال پیش متفاوت بود، اما کودکان و نوجوانان امروز از ما فیلمسازها بسیار جلوتر هستند، لذا ما باید به این سرعت و شتاب پاسخ دهیم.

وی گفت: در حال حاضر فیلم ها در حال نزدیک شدن به نوعی شناخت هستند و این امیدواری به وجود آمده که با شناخت فیلم‌سازان نسبت به دهه نودی ها کار بهبود پیدا کند.

این کارگردان سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: ما باید از مرحله شعار عبور کنیم و به مرحله ای برسیم که بتوانیم حساسیت و جنس سینمای کودک و نوجوان را به عنوان یک ضرورت و زیر ساخت باور کنیم و بهتر به آن بپردازیم.

 

در ادامه برنامه جلیل اکبری صحت منتقد و کارشناس سینما در گفتگویی زنده اظهار کرد: نظر کلی بنده و دیگر دوستان درباره سینمای کودک مهم نیست بلکه باید برآیند نظرات ما کمک کند تا از باور ضروری بودن سینمای کودک به مرحله اجرایی برسیم ، سینمای کودک نیاز ملی ما است و ما از سوگ نبود سینمای کودک مناسب در دهه هشتاد به جایی نمی‌رسیم ،آقای رمضانی گفتند که کودک و نوجوان امروز دچار پیچیده‌گی هایی شده است و این تحلیل کاملا درستی است.

وی ادامه داد: مشکل ما از جایی شروع می‌شود که فکر می‌کنیم تفکری وجود دارد که باید به جای همه ما فکر کند و لقمه آماده را در اختیار ما قرار دهد و کسانی که باید این لقمه را در اختیار ما قرار دهند افرادی هستند که آنها را کارگردان و تهیه کننده می‌نامیم.

این‌منتقد و کارشناس سینما تصریح کرد: اگر ما به سینما از این منظر نگاه کنیم راهی از پیش نخواهیم برد و باید نیازهای خانواده را تامین کنیم.

اکبری صحت بیان کرد: اگر ما سینمایی گلخانه ای داشته باشیم و به اکران فیلم نوروزی اکتفا کنیم به نحوی که در اوقات دیگر سال سینمای کودک و نوجوان کمرنگ باشد نتیجه نخواهیم گرفت.

 

وی ادامه داد:سینمای کودک و نوجوان مورد نیاز است و اگر بخواهیم اهمیت ان را مشخص کنیم‌ب اید گفت که به اندازه گندم و آب برای کشور اهمیت دارد، اگر سینمای کودک نداشته باشیم فاجعه اتفاق می‌افتد چرا که زیست بوم فرهنگی ایران دچار آسیب و آفت‌هایی خواهد شد که در چند نسل آینده امکان اصلاح آن وجود نخواهد داشت.

نیکخواه با بیان این موضوع که تهیه کنندگان کمتر به سراغ سینمای کودک و نوجوان می‌روند، اظهارکرد: یک نوع اعتماد از دست رفته در بخش خصوصی نسبت به سینمای کودک و نوجوان وجود دارد اما کم‌کم سرمایه گزاران توجه‌شان به سینمای کودک جلب شده و دریافته اند که این سینما مرده نیست.

وی افزود: شرایط آموزش و پرورش و سینمای کودک مانند کسانی هستند که روی خاک زندگی می کنند و نمی دانند که اگر ۲۰ سانت زمین را بکنند به یک گنج بزرگ دست می یابند و ما پتانسیل بزرگی داریم .

 

این کارگردان سینما تاکید کرد: سینمای کودک شبیه گونه های دیگر سینما نیست و کودکان به دلیل تهاجم فرهنگی بیش از دیگران در معرض آسیب هستند و تنها راه مقابله این است که محصولاتی خوب با فرهنگ خود به این قشر عرضه کنیم.

نیکخواه با اشاره به اینکه از دید سرمایه گذار ،ما با سینمای رو به افول روبه رو هستیم گفت: سینمای ما سمت و سوی جشنواره پیدا کرده است و فیلم ها درباره کودکان و نوجوانان هستند، فیلم ها بیشتر از این که به ذائقه بیننده توجه داشته باشد به سمت ذائقه فیلمسازان سوق پیدا کرده است و به همین دلیل در اکران ناموفق بودند، وقتی فیلشاه و یا شهرموش های 2 و خاله قورباغه اکران می شود قطعا فروش آنها می تواند اعتماد را برگرداند، فروش یک امر غیر منفی نیست فروش بیشتر یعنی مخاطب بیشتر.

 

حبیب ایل بیگی مدیرکل سازمان امور سینمایی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه به سمت صنعتی شدن و تولید ثروت از سینمای کودک برای حوزه‌های دیگر پیش رفته ایم اظهار کرد: استراتژیک بودن سینمای کودک به طور جدی باید مورد توجه قرار بگیرد، باید بخش خصوصی را بیشتر برای ورود به حوزه سینمای کودک ترغیب و تشویق کنیم.

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان امور سینمایی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه با همه دست اندرکاران و فعالان سینمای کودک گفت و گو کرده ایم لذا تشکل هایی از سوی فعالان در بخش خصوصی ایجاد شده است تا به حمایت از سینمای کودک با حمایت دولت بپردازیم، گفت: ما نیازمند عزم ملی و جهاد ملی هستیم زیرا واقعا کودکان ما در معرض خطر هستند و حجم فیلم هایی که به طرق گوناگون در دسترس کودکان قرار می‌گیرد زنگ خطر را به صدا در می‌آورد.

وی با اشاره به همراهی شبکه امید و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بخش خصوصی باید بتواند از سرمایه خود استفاده کند تا فیلم های کودک و نوجوان ویژگی های لازم را داشته باشد.

 

جلیل اکبری صحت منتقد و کارشناس سینما در ادامه برنامه با اشاره به اینکه متاسفانه جریانی که بتواند بر اساس ساختارهای درست و عقلانی در طول این سالها نقد کند نتوانسته است دوام بیاورد، افزود: جریان نقد در سینمای ایران و به خصوص سینمای کودک نابود و چشم ناظر که چشم منتقد بود از سینما حذف شده است.

وی تصریح کرد: دولت کما فی سابق مجبور به سرمایه‌گذاری است، در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد همه گروه های ذینفع یعنی مراجع ذینفع مثل صدا و سیما ،کانون پرورش فکری ،وزارت آموزش و پرورش ، فارابی و دولت همه زیر یک مجموعه کار می کردند اما الان این حمایت و همکاری جمعی وجود ندارد، علیرغم وجود سندهای بالادستی و نهادهای ناظر بر عملکرد فرهنگی راهکارها و روندها به گونه ای طراحی شده که این ساز هارمونیک وجود ندارد و هر کسی به صورت جزیره‌ای کار می کند.

اکبری صحت با بیان اینکه تفاهم نامه ها منجر به عزم ملی برای تولید محتوا نمی‌شود، گفت : کسی که برای سینمای کودک کار می کند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز درگیر ماجرا است.

 

محمدرضا کریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورشی، فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه برای اولین بار دو فیلم سینمایی و ۲۶ فیلم انیمیشن تولید و ۱۱ جایزه از جشنواره دریافت کرده ایم، گفت: امسال سال شکوفایی سینمای کودک ایران است،
۱۱۲ سالن را در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تجهیز کرده ایم و این مسئله کمک خوبی به چرخه اکران خواهد کرد.

سید سعید بدیعی دبیر جشنواره بین المللی فیلم رشد طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد در صدد است تا برای فیلم ها رده بندی سنی در نظر بگیرد، گفت : وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۹ شورای صدور پروانه حمایت را تشکیل داده است که این شورا ایجابی است .

مدیر جشنواره بین المللی فیلم رشد با اشاره به اینکه اگر مدرسه بخواهد در ساعات آموزشی دانش آموزان را به سینما ببرند باید دانش‌آموزان فیلم هایی را ببینند که از سوی شورای صدور پروانه حمایت آموزش و پرورش مجوز داشته باشد، افزود: اگر سالن های کانون پرورش و فکری برای نمایش فیلم های کودک و نوجوان فعال شوند دیگر دغدغه نخواهیم داشت این در حالی است که فیلم های کودک در تمام سالن های سراسر کشور پخش نمی شود.

 

ایل بیگی بیان کرد: جشنواره کودک هنوز تاثیر گذاری بالایی ندارد و متاسفانه سینما داران هستند که تصمیم‌می‌گیرند چه فیلمی اکران شود و چه فیلمی اکران‌ نشود.

وی افزود: البته راه کارهایی تدبیر کرده ایم تا آثار کودک و نوجوان به صورت تخصصی پخش شود و ما با مدیران‌ پردیس‌های سینمایی گفتگو کرده‌ایم و ان‌شاالله با تاسیس پخش سینمای کودک که مراحل پایانی خود را طی می‌کند بخش عمده ای از نیازهای ما مرتفع می‌شود.

 

نیکخواه در پایان خاطر نشان کرد: ما ایرانی هستیم و سینمایی کودک تجربه، نیروی انسان ، علاقه مند و مسئولانی دلسوز دارد اما کماکان کار مورد انتظار انجام نشده لذا امیدوارم که با یک برنامه ریزی جامع به نقطه مورد قبول دست یابیم.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار