174889
۱۷ شهریور ۱۳۹۷
البرز؛

نگاهی به آمار کودک همسری در استان البرز

سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در البرز ثبت شده است.

به گزارش کودک پرس ، یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان اینکه کودک همسری پدیده‌ای است که از گذشته‌های دور در برخی جوامع رواج داشته، می‌گوید: کودک همسری آسیبی نوظهور نیست و در طول تاریخ جوامع مختلفی درگیر آن بوده‌اند اما موضوعی که باعث شده این پدیده امروز به نگرانی تبدیل شود تغییر در تفاوت رشد بین کودکان امروز و کودکان سده‌های قبل است.

سعیده السادات دهقان ادامه می‌دهد: واقعیت این است فرایند رشد جسمی و روحی کودکان امروز در مقایسه با کودکان چند سده و حتی چند دهه کندتر اتفاق می‌افتد که همین باعث می‌شود آمادگی ازدواج در آنها دیرتر ایجاد شود.

وی بیان می‌کند: سن قانونی برای ازدواج دختران در ایران 13 و برای پسران 15 سال در نظر گرفته شده ولی در پیوست همین ماده قانونی ذکر شده اگر دختر و پسری بخواهند قبل از این سنین ازدواج کنند؛ در صورتی‌که با اجازه ولی همراه باشد و مرجع قانونی هم این ازدواج را بلامانع تشخیص دهد، عقد رسمی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب شاهد اصلاحاتی در قانون ازدواج بودیم؛ توضیح می‌دهد: بر اساس اصلاحات قانونی صورت گرفته در سال 55، سن ازدواج دختران به 15 سال و پسران نیز به 18 تغییر کرد ولی بعد از انقلاب لایحه‌ای به مجلس ارائه شد و در نهایت سن قانونی ازدواج مجدداً به سنی که شرع برای بلوغ دختر و پسر مد نظر قرار داده تغییر کرد و کاهش یافت.

دهقان اضافه می‌کند: پسرانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند هم اغلب به ناچار وارد بازار کار سیاه می‌شوند که این امر هم از لحاظ جسمی و هم روحی تبعات جبران ناپذیری برای آنها به همراه دارد؛ در خانواده‌هایی که ازدواج زوجین در سنین پایین اتفاق می‌افتد اغلب مرد مسئولیت تأمین هزینه‌های خانواده را به عهده دارد و به واسطه سیکل معیوب اشتغال، احتمال بروز مشکلات اقتصادی و به تبع آن بسیاری مسائل دیگر بیشتر است.

وی با اشاره به تاثیری که رواج پدیده کودک همسری در جامعه دارد، می‌گوید: افزایش آمار ازدواج‌های نابالغ در طول زمان، جامعه‌ای نابالغ را می‌سازد که در زمینه‌های مختلف به رشد و بلوغ کافی نرسیده است؛ افزایش طلاق‌های رسمی، طلاق عاطفی، افزایش خشونت‌های خانوادگی و بالا رفتن آمار خیانت‌های زناشویی تنها بخشی از ویژگی‌هایی یک جامعه نابالغ است.

سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در البرز ثبت شده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار ازدواج کودکان در استان اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته 344 مورد ازدواج دختران زیر 14 سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر 12 سال در استان ثبت شده است؛ در سال 95 هم 212 پسر زیر 15 سال و 453 دختر زیر 14 سال در استان ازدواج کرده‌اند؛ این رقم در مقایسه با جمعیت البرز و ازدواج هایی که هر سال در استان به ثبت می‌رسند نگران کننده است.

وی اظهار می‌کند: بدون شک مهاجر پذیری البرز و اینکه این استان پذیرای قومیت‌ها و گروه‌های جمعیتی مختلف است در ثبت این آمار بی تأثیر نبوده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار