174861
۱۷ شهریور ۱۳۹۷

چگونه امنیت عاطفی کودکمان را فراهم کنیم؟

یک روان‌شناس کودک و نوجوان گفت: کودکی که از امنیت عاطفی برخوردار نباشد، احساس افسردگی خواهد کرد و به احتمال زیاد به کودکی مضطرب تبدیل خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ، سید شهرام علیزاده روان شناس کودک و نوجوان اظهار داشت: احساسات و برداشت والدین از تجربه های دوران کودکی تأثیر بسزایی بر نحوه فرزند پروری آنها دارد.

وی با بیان اینکه درک هر چه بیشتر والدین از خودشان و رفتارهایشان موجب ایجاد رابطه ای سالم با فرزندشان خواهد شد، عنوان کرد: سلامت و امنیت عاطفی کودکان در گرو برخورد والدین نسبت به رفتارهای آن هاست.

علیزاده افزود: متاسفانه برخی از والدین با القای حس بی اعتمادی در وجود کودکان، تعادل عاطفی او را با خطرات جدی مواجه می سازند.

این روان شناس کودک و نوجوان گفت: پدری که در گفتگوهای خود با کودک، ناشایست بودن «دروغگویی» را متذکر می شود و در زمانی دیگر او را مجبور می کند تا به دروغ بگوید «پدرم خانه نیست»، حس دوگانگی آسیب زایی را در وجود کودک شکل می دهد.

 

وی با بیان اینکه متحمل است که الگوهای رفتاری منفی خانوادگی از والدین به فرزندان و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود، تصریح کرد: تعادل عاطفی کودک در گرو پیش بینی پذیر بودن، ثبات و پذیرا بودن والدین است.

علیزاده بیان کرد: کودکی که از امنیت عاطفی برخوردار نباشد، احساس افسردگی خواهد کرد و به احتمال زیاد به کودکی مضطرب تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کودکانی که به خود بی اعتمادند در محیط های اجتماعی بی قرار خواهند بود، ادامه داد: این کودکان در زمان غیبت والدین به شدت مضطرب می شوند و دورماندن از مادر برایشان بسیار زجرآور خواهد بود. چنین کودکانی مدام نشخوار فکری را تجربه خواهند کرد و درباره درست یا غلط بودن یک رفتار با خود کلنجار خواهند رفت.

 

این روان شناس کودک و نوجوان تاکید کرد: امنیت عاطفی کودک بسیار ضروری است و کودکان به امنیت عاطفی نیازمندند. احساس اینکه والدین و یا مربی آنها را دوست ندارند، آنها را رها می کنند، جا می گذارند و یا ممکن است بزرگترهای آنها به دلیل اشتباه آنها بروند و دیگر برنگردند، بسیار برای کودکان دردناک است.

علیزاده افزود: هیچ گاه در صحبت هایتان برای تنبیه کودک و به اصطلاح سر به راه کردن او از جملاتی از قبیل «دیگه دوستت ندارم و مامانت نیستم»، «امیدوارم تو رو نبینم و از دستت راحت شم»، «دیگه دوستت ندارم چون به حرف من گوش نمیکنی» استفاده نکنید؛ به کار بردن چنین جملاتی امینت روانی کودک را با خطرات جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه در صورت تنبیه کودک، رفتار او را مورد انتقاد قرار دهید و شخصیت او را خدشه دار نکنید، تشریح کرد: به کودک اعتماد کنید و در برابر اشتباهات او با صبوری برخورد کنید؛ همچنین او را بی قید و شرط دوست بدارید و برای خواسته شدن او قانون نگذارید و با او صادق باشید. همچنین در درجه اول خودتان به توصیه هایتان عمل کنید.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار