174128
۱۲ شهریور ۱۳۹۷

در قانون مجازات سنگینی برای کودک‌آزاری پیش‌بینی نشده‌است/ لزوم افزایش سطح آگاهی کودک و خانواده

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان‌ رضوی گفت: در حوزه مسائل مربوط به‌ آسیب‌های کودک‌ در بحث قانون‌گذاری ضعیف عمل کردیم و مجازات سنگینی برای این حوزه از جرایم تعریف نشده است.

به گزارش کودک پرس٬ نیره عابدین‌زاده در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به‌اینکه جرائمی که در حوزه کودک رخ می‌دهد حرفه‌ای به‌حساب نمی‌آید، گفت: مجرمینی که در حوزه کودکان مرتکب جنایت می‌شوند، بیشتر آنها حرفه‌ای و سابقه‌دار نیستند و برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده ندارند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی افزود: متأسفانه در بحث قانون‌گذاری جرائم مربوط به‌کودکان ضعیف عمل کردیم و مجازات‌ تعریف شده خفیف و در حد حبس‌‌های کوتاه مدت  یا جرایم نقدی سبک در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به‌اینکه شاغل بودن یا نبودن مادر در نوع جرم مرتکب شده در مورد فرزند تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: ما در موارد مربوط به‌مادران خانه‌دار با میزان تحصیلات پایین‌تر بیشتر با کودک‌آزاری جسمی و جنسی و در مورد مادران کارمند با کودک‌آزاری غفلت عاطفی مواجه هستیم و البته این به‌معنی تقسیم نوع جنایت‌ها نیست.

 

عابدین‌زاده گفت: در مورد جنایت‌های جسمی و جنسی که در حوزه کودکان رخ می‌دهد٬ خانواده‌ها به‌خاطر سطح آگاهی پایین‌تر و برای حفظ آبرو شکایت خود را به‌دستگاه‌ قضائی ابراز نمی‌کنند و این می‌تواند به‌آینده کودک آسیب برساند. وی تأکید کرد: هرچه سطح آگاهی خانواده از مسائل مربوط به‌کودک خود بیشتر باشد٬ امکان آسیب کمتر می‌شود، به‌عبارتی توجه به‌قشر عام نسبت به‌قشر متخصص در مورد افزایش اطلاعات اجتماعی باید بیشتر شده تا آسیب‌های اجتماعی کمتر شود. معاون دادستان اضافه کرد: همایش‌های برگزار شده اخیر از طرف دادستانی در حاشیه شهر مشهد در افزایش اطلاعات در مورد آسیب‌های اجتماعی مربوط به‌کودکان مؤثر بوده، با توجه به‌ضرورت آگاهی‌رسانی در این حوزه معطل تأمین بودجه از طرف نهاد‌های مختلف نبوده و  از فعالیت داوطلبانه سرویس‌های اجتماعی فعال در سطح جامعه کمک گرفته می‌شود.

عابدین‌زاده با اشاره به‌لزوم مدیریت رسانه‌ای شدن مسائل مربوط به‌کودک، بیان کرد: صرف نظر از اثرات مثبتی که انتشار اخبار آسیب‌های اجتماعی کودک می‌تواند داشته باشد٬ رعایت حریم خصوصی کودک و فراهم‌کردن شرایط برای زندگی او در جامعه ضرورتی انکارناپذیر است و نباید همیشه اطلاعات پرونده‌های مربوط به‌کودک‌آزاری را به طور کامل در اختیار کل جامعه قرار داد.

وی در مورد کودکان کار نیز افزود: جمع‌آوری کودکان کار از سطح معابر شهر با ون‌های اختصاصی با شرایطی همچون حضور یک مددکار، تغذیه و دمای مناسب ون انجام شده تا زمینه برای آرامش‌خاطر کودکان فراهم شود.

 

معاون دادستان ادامه داد: کودکان کار بعد از ساماندهی مناسب در مرکز بهزیستی صدف در مشهد مستقر شده و بعد از ترخیص توانمندی‌های آنها توسط مؤسساتی که با بهزیستی همکاری می‌کنند محک زده می‌شود، همچنین از والدین کودک تعهد گرفته و یک فرد قابل اعتماد را از داخل خود خانواده به‌عنوان ناظر خانواده و برای ارائه گزارش هفتگی در مورد وضعیت خانواده انتخاب می‌شود.

 

عابدین‌زاده در مورد اینکه آیا تنبیه کودک نیز جرم محسوب می‌شود، بیان کرد: تنبیهی که منجر به‌کوچک‌ترین آسیب جسمانی کودک شود مشمول دیه می‌شود، ولی متأسفانه به‌دلیل پنهان بودن این قضیه در بطن خانواده اطلاعات و آمار دقیقی از این حوزه در دسترس نیست.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار