موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
173068
۰۶ شهریور ۱۳۹۷
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش؛

آموزش و پرورش در گیر و دار تعطیلات تابستانه یا تعطیلات زمستانه؟

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تعطیلات طولانی مدت تابستانه انتقاد کرد، و موضوع تعطیلات زمستانه را به شرط شروع سال تحصیلی از شهریورماه قابل اجرا دانست.

به گزارش کودک پرس ، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری هفته دولت که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در یک ساله اخیر که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، در خصوص مطالعات وضعیت ساعات آموزشی در ایران نسبت به سایر کشور و طرح تعطیلات زمستانی، اظهار کرد: زمان آموزش از جمله مؤلفه‌های اصلی تعلیم و تربیت است که البته تعابیر مختلفی از زمان آموزشی وجود دارد؛ به عنوان مثال به ساعت حضور دانش‌آموز در مدارس، میزان ساعت حضور دانش‌آموز در هر زنگ مدرسه، زمان شروع و پایان سال تحصیلی، تعداد روزهایی که دانش‌آموز در یک هفته به مدرسه می‌رود، ساعات آموزشی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: میزان ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه در دوره ابتدایی را  ۹۰۰ ساعت تعریف کردیم که این میزان از میانگین حضور دانش‌آموزان کشورهای منطقه بالاتر هم هست اما تعطیلاتی که ناگهان و ناخواسته پیش می‌آید مانند تعطیلی به دلیل آلودگی هوا و بارش برف و وجود یخبندان، موجب تعطیلات متعدد در مدارس می‌شود که یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکل، کوتاه کردن تعطیلات تابستانی است.

 

نوید ادهم با بیان اینکه تعطیلات تابستانی توجیه علمی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و حتی اقتصادی ندارد، گفت: در یک دوره‌ای تغییراتی در آغاز سال تحصیلی ایجاد شد که مجلس ورود پیدا کرد و آغاز سال تحصیلی را برای همه دوره‌ها، اول مهر عنوان کرد و اکنون هر تغییری در این راستا باید به تصویب مجلس برسد که از مجلس خواستیم، مصوبه‌ای داشته باشند و اختیار تنظیم ابتدا و انتهای سال تحصیلی را به دولت و آموزش و پرورش بسپارند.

وی افزود: در صورتی که اختیار آغاز سال تحصیلی با آموزش و پرورش باشد می‌توان مناطق را بر حسب اقلیم به چهار اقلیم تقسیم کرد و ساعات مدارس در آنها شناور باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تعطیلات زمستانی گفت: ما در صورتی موافق تعطیلات زمستانی هستیم که اجازه تغییر زمان شروع سال تحصیلی را داشته باشیم و سال تحصیلی در شهریور ماه آغاز شود؛ البته تعطیلات زمستانی از نظر رونق گردشگری در زمستان مزایایی دارد اما ما به مسئله آموزش و پرورشی تعطیلات توجه داریم.

 

* تصویب تمام زیرنظام‌های سند تحول آموزش و پرورش 

نوید ادهم به جزئیات فعالیت شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: در سالی که گذشت ۱۲ جلسه در شورای عالی آموزش و پرورش داشتیم و کمیسیون‌های مختلف نیز جلساتی داشتند؛ کمیسیون منابع انسانی ۱۵ جلسه، کمیسیون اساسنامه‌ها و برنامه‌ها ۱۲ جلسه، کمیسیون خاص ۲۸ جلسه، کمیسیون اتباع خارجی و بین‌الملل  ۱۲ جلسه، کمیسیون برنامه درسی ۹ جلسه و معارف اسلامی و کمیسیون عمومی هر کدام ۵ جلسه برگزار کردند.

وی به روند تصویب موضوعات شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: موضوعای که در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد به دستور رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش یا ۸ نفر از اعضای شورای عالی انجام می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزشی تصریح کرد: در کمیسیون‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ نفر از صاحبنظران حضور دارند و در نشست کارشناسی، موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند که پس از تصویب در صحن شورا به رئیس جمهور برای امضا ارائه می‌شود و پس از آن به عنوان قانون در آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

وی گفت: در سالی که گذشت چند مصوبه مهم داشتیم که یکی از آنها به اتمام رساندن تصویب زیر نظام‌ها بود؛ سند تحول بنیادین ۶ زیرنظام دارد که ۳ زیرنظام در گذشته به تصویب رسید و ۳ زیرنظام دیگر در یکسال گذشته تصویب شد که زیر نظام منابع مالی و منابع انسانی به تازگی به تصویب رسیده است.

نوید ادهم تصریح کرد: تصویب زیرنظام ها به این معناست که در حقیقت نقشه حرکت تحول آفرین در آموزش و پرورش و معماری کار به اتمام رسیده است؛ بر اساس این زیرنظام‌ها سیستم می‌داند کجا و چگونه اهداف را باید به تحقق برساند.

 

* کاهش اهداف دوره‌های تحصیلی 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از دیگر اقدامات این شورا را تدوین و تصویب اهداف دوره‌های تحصیلی ذکر کرد و گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی در سال ۷۹ به تصویب رسیده بود که شورای عالی آموزش و پرورش، اهداف را بازنگری کرد و میزان اهداف برای اجرا کاهش یافت.

نوید ادهم ادامه داد: در اهداف مصوب سال ۷۹ در مجموع ۳۰۲ هدف مصوب برای آموزش و پرورش داشتیم که در سال ۹۷ این اهداف به ۶۷ هدف تقلیل یافت؛ در دوره ابتدایی ۹۵ هدف داشتیم که اکنون به ۲۹ هدف تقلیل یافته، در دوره راهنمایی ۱۰۵ هدف به ۱۸ هدف و در دوره متوسطه ۱۰۲ هدف به ۱۹ هدف تقلیل یافت.

وی اضافه کرد: اهداف جدید بر اساس ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت تنظیم شده است زیرا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زمینه تربیت پذیری باید در ۶ ساحت فراهم شود و امیدواریم بتوانیم شاهد آموزش و پرورشی باشیم که زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را در تمام ساحت‌ها فراهم کند.

 

* ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در زیرنظام منابع انسانی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای جبران بحران نیروی انسانی در زیر نظام منابع انسانی مدنظر دارید گفت: اجرای زیرنظام ها در یک برنامه درازمدت در دستورکار آموزش و پرورش قرار دارد و  سند تحول بنیادین نیز تا سال ۱۴۰۴ باید عملیاتی شود؛ باید زیرساخت‌ها و مدل اجرای این زیرنظام فراهم شود؛ به طور مثال ایجاد دانشگاه فرهنگیان یکی از راهکارهای سند بود که تربیت نیروی انسانی و ساماندهی نیروی آموزش و پرورش زمان‌بر است.

وی افزود: امیدوار هستم این زیرنظام در یک دوره چندساله ورود و خروج نیروها را در آموزش و پرورش ساماندهی کند تا تناسبی بین نیروها به عنوان اصلی‌ترین عنصر تعلیم و تربیت با اهداف داشته باشد.

نوید ادهم به جذب نیروهای حق‌التدریس در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: نمایندگان مجلس طبق مصوبه اخیر اصرار به استخدام حق‌التدریس‌ها و مربیان پیش‌دبستانی دارند اما بارها اعلام کردیم به این گروه نیاز نداریم؛ ما به دبیر فیزیک و شیمی دبیرستان نیاز داریم در حالی که این افراد، معلم دوره ابتدایی می‌شوند؛ ما به معلمانی در مناطق دور نیاز داریم در حالی که بخشی از آنها ساکن تهران هستند.

وی با بیان اینکه کنکور سم مهلک است، گفت: معتقدیم که باید یک سیستم عدالت محور برای پذیرش دانشجو وجود داشته باشد و باید آسیب‌های کنکور را مدیریت کنیم؛ آسیب‌هایی که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، روانی و غیره دیده می‌شود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه نیازمند یک نظام سنجش مناسب برای ورود به دانشگاه‌ها هستیم که هم بر اساس عدالت باشد و هم آسیب نداشته باشد، گفت: به نظر در جذب دانشجو در دانشگاه می‌توان فقط دانشگاه‌های پرمتقاضی آزمون داشته باشند.

 

*  تعیین مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین افزود: سند تحول بیش‌از پیش در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و ۴ لایه مدیریتی پیگیر زیرنظام‌های سند تحول است. تمام فعالیت‌های معاونت‌ها در حوزه سند دائماً رصد می‌شود و با یک فهم مشترک و یک معماری درست سند در حال اجرایی شدن است.

وی تصریح کرد: سه مدل شامل از بالا به پایین، از پایین به بالا و مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول پیشنهاد شده بود که مدل تلفیقی برای اجرای سند انتخاب شد.

نوید ادهم تصریح کرد: تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی ـ تربیتی، تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری و تبدیل دانش‌آموز منفعل در کلاس به یک متربی فعال در محیط‌های تربیتی، ۳ چرخش مهم از ۳۷ چرخش در سند تحول است.

 

* طرح رتبه‌بندی معلمان به‌زودی به دولت ارائه می‌شود 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۵۰ جلسه کارشناسی برای تنظیم طرح رتبه‌بندی داشتیم که این طرح آماده شده است و در آینده نزدیک به دولت ارسال می‌شود.

 

وی افزود: پیش‌بینی‌شده است افرادی که بر اساس شاخص‌های مربوط به رتبه‌های بالاتر می‌روند، دریافتی بیشتری هم داشته باشند اما کلیت و نقشه راه اکنون مشخص است و اگر تامین اعتبار صورت گیرد اجرایی می‌شود.

نوید ادهم تصریح کرد: با  اجرای طرح رتبه بندی معلمان به اعتباری میان ۳ هزار تا ۵ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: دولت و مجلس این قانون را تصویب کردند و برای آموزش و پرورش هم ساری و جاری است و اگر بنده هم شامل شوم، استقبال می‌کنم؛ البته بنده عضو هیأت علمی هستم.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تدریس زبان‌های خارجی در مدارس، بیان کرد: مصوبه آموزش زبان در شورای عالی آموزش و پرورش، مصوبه‌ای مترقی است و اجازه دادیم برای آموزش چندین زبان برنامه‌ریزی شود اما مشکل تقاضاست یعنی تقاضایی وجود ندارد و حتی کانون زبان هم اکنون این ظرفیت را دارد اما بررسی کردیم و دیدیم از ۳۲۴ هزار زبان آموز، ۳۲۰ هزار نفر به آموزش زبان انگلیسی می‌پردازند و حدود ۴ هزار نفر زبان‌های دیگر را انتخاب کردند.

وی درباره زبان‌های قومی نیز گفت: طبق قانون اساسی زبان رسمی آموزش و پرورش، فارسی است اما ادبیات زبان‌های قومی را می توانیم در مدارس داشته باشیم که بستر لازم را فراهم آوردیم و مشکل قانونی نداریم و باید شرایط اجرا فراهم شود.

 

* مشکل تنوع مدارس در آموزش و پرورش  

نوید ادهم درباره سیاست کاهش تنوع مدارس اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش همین موضوع است به هر کدام از مدارس که بخواهیم دست بزنیم، مدافعان و مخالفانی دارد و اینکه مدافعان همراه شوند نیازمند فرهنگ سازی است.

وی اضافه کرد: جامعه باید پذیرای تحول جدی شود تا کاهش تنوع مدارس رخ دهد و به سمتی برویم که دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی بیشتر نداشته باشیم؛ البته
بستر این موضوع اکنون مهیا نیست اما بستر اجتماعی آن در حال حاضر مساعد نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تعداد دروس امتحان نهایی در سال آینده نیز گفت: چند جلسه در کمیسیون‌های ذیربط و شورای عالی مباحثی را داشتیم اما به دلیل پیچیدگی موضوع هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است که یک علت آن به کنکور بر می‌گردد.

 

وی تصریح کرد: سال آینده به دلیل فاصله کوتاه بین امتحانات و کنکور، فشار مضاعفی به دانش‌آموزان وارد می‌شود و امید است در جلسه آینده بتوانیم در این موضوع تصمیم بگیریم.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار