171821
۲۸ مرداد ۱۳۹۷

فرزندان محسنین چشم انتظار حمایت حامیان؛ ۶۰۰۰ کودک لرستانی حامی ندارند

«طرح محسنین» یکی از طرح‌های کمیته امداد است که برای حمایت از چندین هزار کودک و نوجوان بدسرپرست درحال اجراست و هم اکنون ۶ هزار کودک و نوجوان لرستانی چشم انتظار حمایت حامیان هستند.

به گزارش کودک پرس ، یکی از برنامه‌های نسبتاً جدید کمیته امداد، اجرای طرح محسنین است که در یکی دو سال اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفته؛ این طرح برای حمایت از فرزندان کمتر از 18 سال تحت پوشش کمیته امداد است که پدر خانواده علی‌رغم میل باطنی‌اش به دلیل کهولت، بیماری و از کار افتادگی و یا علل دیگر، توان اداره زندگی را ندارد.

با توجه به وجود چندین هزار کودک با سرپرست ناتوان در لرستان، بنا داریم که در این گزارش، نگاهی به وضعیت اجرای این طرح در استان بیندازیم. مصیب بازرگان از جامعه‌شناسان لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در رابطه با طرح محسنین اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی(ره) این طرح مشارکتی را در راستای بهبود وضعیت زندگی مددجویان خود راه‌اندازی کرد.

وی افزود: بر اساس این طرح، ماهیانه مبلغی تا سقف 50 هزار تومان به حساب فرزندان افراد بدسرپرست، از کار افتاده و طلاق تحت پوشش کمیته امداد واریز می‌شود که البته این کمک‌ها از طریق خیرین پرداخت و کمیته امداد در این میان نقش واسطه را ایفا می‌کند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه اطلاع‌رسانی کافی در مورد طرح محسنین انجام نمی‌گیرد، عنوان کرد: عمدتاً تبلیغات مربوط به طرح محسنین و سایر طرح‌های مشابه به ایام خاصی از سال محدود شده است و برای تبلیغ هم به روش‌های محدودی اکتفا می‌شود.

وی تصریح کرد: معمولاً روش تبلیغ طرح محسنین به این شکل است که در ماه رمضان یا جشن نیکوکاری اقدام به معرفی فرزندان بدسرپرست به خیرین می‌کنند در حالی‌که تجربه اعلام عمومی طرح محسنین در برنامه ماه عسل سال گذشته و به دنبال آن جذب چشمگیر مشارکت‌های مردمی به ما نشان داد که باید روش‌های دیگر تبلیغ را به صورت گسترده‌ و هوشمندانه‌تر در دستور کار قرار دهیم.

لزوم آگاه‌سازی مردم برای حمایت از طرح محسنین

بازرگان گفت باید تهیه پیام‌های تصویری، فیلم کوتاه، و مستندسازی را هم به تبلیغات رسانه ملی اضافه کرد تا عموم مردم با این کار خیر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه طرح محسنین را می‌توان از نگاه دیگری هم مورد توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: باید به این مسئله فکر کنیم که آیا مشکل کودکان نیازمند و بدسرپرست با کمک‌های ماهیانه جزئی حل می‌شود و آیا دامنه خدمات ارائه شده به این افراد را نمی‌توان گسترده‌تر کرد؟ در حالی‌که کمک‌های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و درسی را هم می‌توان در این طرح جای داد.

این جامعه‌شناس لرستانی بیان کرد: فراموش نکنیم که این کودکان آسیب‌پذیرند و در کنار نیازهای مالی، به موارد دیگری مانند آموزش، سلامت روانی، درمان، تفریح و ورزش هم نیاز دارند تا آینده بهتری برای آنها رقم بخورد؛ این کودکان مانند سایر همسالان خود حق دارند که از خدمات عمومی و شهروندی که جز نیازهای اولیه هر فردی است بهره‌مند شوند.

وی افزود: به منظور پیشبرد هر چه بهتر طرح محسنین پیشنهاد می‌شود که کمیته‌امداد به تعامل با سایر نهادهایی که به‎طور مستقیم با مردم در ارتباط اند مثل بهزیستی، ورزش و جوانان، علوم پزشکی و آموزش و پرورش، بپردازد تا طرح محسنین به خدمتی بزرگ تبدیل شود.

بازرگان اعتمادسازی را یکی از الزامات جذب مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح محسنین دانست و اضافه کرد: کمیته امداد باید در رابطه با نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی شفاف‌سازی کند و از طریق ایجاد ارتباط میان خیرین و افراد دریافت کمک، آنها را در جریان کیفیت و چگونگی اجرای طرح قرار دهد و به مردم اطمینان دهد که مبالغ پرداختی آنها واقعاً به دست افراد نیازمند می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید مردم را با فضای معنوی اجرای طرح محسنین آشنا کنیم، تصریح کرد: بدانیم که این کودکان از همین جامعه هستند و شاید بتوانند نقشی کلیدی در آینده این مملکت ایفا کنند؛ بنابراین می‌طلبد که با ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌های تحت پوشش، در آینده نزدیک آنها را به بازتوانی برسانیم تا در بلند‌مدت شاهد جامعه‌ای بدون آسیب یا حداقل با آسیب کمتر باشیم.

گام اول را دولتمردان بردارند تا مردم الگوبرداری کنند

حجت‌الاسلام مهدی امیدیان رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی -مردمی استان لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: در بحث رفع مشکلات افراد مشمول طرح محسنین، نگاه فرهنگی باید نسبت به نگاه اقتصادی در اولویت باشد.

وی افزود: فرزندان خانواده‌های بدسرپرست، بیشتر از آنکه از لحاظ مالی ضعیف باشند، مشکل فرهنگی دارند، بنابراین حمایت دستگاه‌ها نباید صرفاً نقدینگی و مالی باشد.

امیدیان عنوان کرد: با آموزش و توزیع بسته‌های فرهنگی باید بنیه فکری و اعتقادی خانواده‌های بدسرپرست تقویت شود و میزان اعتماد به‌نفس و امید به آینده در آنها افزایش یابد.

وی بیان کرد: چه بسا این افراد اگر مورد حمایت قرار گیرند آینده جامعه را به بهترین شکل ممکن متحول کنند، نمونه‌های آن را در طول تاریخ کم نداشته‌ایم و کم نیستند افرادی که امروز شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذاری هستند ولی از دل همین خانواده‌های بی‌بضاعت برخاسته‌اند.

رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی -مردمی استان لرستان عنوان کرد: در راستای پیشبرد هر چه بهتر طرح محسنین، باید گام اول از طرف دولتمردان برداشته شود تا مردم نیز الگوبرداری کنند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد سیاستهای تشویقی برای جذب خیرین طرح محسنین، تصریح کرد: مسئولان می‌توانند با سیاست‌های تشویقی مختلف مثل معافیت‌های مالیاتی و تخفیفات عوارضی، برای جلب مشارکت خیرین انگیزه ایجاد کنند و یا اینکه از طریق ادارات، خانواده‌های فعال در طرح محسنین را مورد تشویق قرار دهند.

لزوم رفع موازی‌کاری در بین نهادهای حمایتی

حجت‌الاسلام امیدیان موازی‌کاری را یکی از چالش‌های پیش روی طرح محسنین دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل تعدد نهادهای حمایتی، مردم دقیقا نمی‌دانند که برای کمک به افراد بدسرپرست دقیقا باید به کدام مرجع روی بیاورند چون متولی خاصی برای این موضوع وجود ندارد و این مردم را سردرگم می‌کند.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی نهادهای حمایتی، بیان کرد: دستگاه‌های حمایتی اعم از کمیته امداد، بهزیستی، مؤسسات خیریه و هلال احمر، نه تنها تعامل درستی با یکدیگر ندارند بلکه گاهاً برای جذب بیشتر، در تقابل با یکدیگر هم قرار می‌گیرند که این اشتیاق مردم را برای مشارکت بیشتر، سرکوب می‌کند.

این کارشناس مذهبی گفت: اگر قرار است طرحی با تکیه بر حمایت‌های مردمی اجرا شود پس بهتر است که کار را به خود مردم بسپارند و دستگاه‌های دولتی فقط نظارت داشته باشند نه اینکه مجری و اصل کار باشند.

قاسم غلامی کارشناس مشارکت‌های مردمی کمیته امداد لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: حدود 6 سال است که طرح محسنین در سطح کشور استارت خورده، اما در استان لرستان از سال 96 به طور جدی به اجرای این طرح پرداخته شده است چون تا پیش از این یتیم‌های فاقد حامی زیادی در بین جامعه هدف خود داشتیم که اولویت با آنها بود.

وی با بیان اینکه سرانه دریافتی یتیم و حامی در لرستان پایینتر از میانگین کشوری است، افزود: حامیان بومی معمولاً مبلغ خیلی کمی را پرداخت می‌کنند که کمتر از سرانه تعریف شده است بنابراین ما مجبوریم چند حامی را برای یک شخص در نظر بگیریم تا مجموع پرداختی آنها به اندازه مورد نظر برسد.

کارشناس مشارکت‌های مردمی کمیته امداد لرستان عنوان کرد: خانواده‌های بدسرپرست معمولاً در شرایط سختی به سر می‌برند، به طور مثال کسی که پدرش سرطان دارد نسبت به کسی که اصلاً پدر ندارد هزینه‌های بیشتری را متحمل می شود چون باید برای درمان بیماری اقدام کند یا مثلاً خانواده‌های طلاق در معرض آسیب‌های اجتماعی زیادی قرار دارند و باید فرزندان آنها مورد حمایت قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه مشارکت در طرح محسنین فقط در کمک‌های مالی خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: بر روی سایت کمیته امداد بخشی تحت عنوان طرح محسنین تعبیه شده که در هنگام ثبت نام، افراد می‌توانند گزینه فرهنگی را هم انتخاب کنند و بدین ترتیب با ارائه خدمات رایگان به کودکان بدسرپرست در این طرح سهیم باشند.

بیش از 6 هزار فرزند محسنین در انتظار حامی

محمدرضا فضل‌الهی معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد لرستان به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر بیش از هفت هزار از ایتام لرستان، تحت پوشش قرار دارند که همه این افراد، حامی دارند اما در طرح محسنین سه هزار و 600 نفر دارای حامی و هنوز بیش از شش هزار نفر بدون حامی هستند.

وی افزود: در سال 96، خیّرین و حامیان، بیش از 14 میلیارد تومان به 2 طرح محسنین و اکرام ایتام کمک کردند که این رقم نسبت به سال 95، 122 درصد داشته است. خیّرینی که از داخل و خارج استان با طرح محسنین همکاری می‌کنند، حمایت‌های خود را در قالب «کمک‌های نقدی»، «کالا» و یا «خدمات» انجام می‌دهند؛ البته در لرستان بحث کمک‌های نقدی پررنگتر است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد لرستان تصریح کرد: حامیان می‌توانند هر ماه مبلغی را به صورت نقدی به حساب افراد تحت پوشش که به آنها معرفی می‌شود واریز کنند یا اینکه این کمک‌ها به صورت کالا باشد به طوری‌که خوراک، پوشاک، لوازم ورزشی و یا لوازم خانگی آنها را تأمین کنند.

ارائه آموزش‌های رایگان در طرح محسنین

فضل‌الهی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بخش‌های طرح محسنین، خدمات است که شامل ارائه آموزش‌های رایگان در زمینه‌های مختلف نیز می‌شود؛ به طور مثال کسانی که تدریس خصوصی می‌کنند می‌توانند چند نفر از فرزندان افراد بدسرپرست را هم به طور رایگان آموزش دهند یا مشاوره قبل از ازدواج را به طور رایگان برای آنها انجام دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی روش‌های الکترونیک برای دریافت کمک‌های مردمی در طرح محسنین، بیان کرد: مردم می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *8877*066# هر نوع کمکی اعم از صدقه، کمک‌های نقدی و غیرنقدی و خدمات را انجام دهند و کار خیر خود را با سرعت و راحتی بیشتری انجام دهند.

منبع: تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار