171776
۲۸ مرداد ۱۳۹۷
گفت‌وگو با مادر فداکار سیستان و بلوچستانی؛

الیسای ۴ ساله به ۵ کودک زندگی بخشید/ مشتاقم بدانم قلب دخترم در بدن چه کسی می‌تپد

مادر مهربان کودک ۴ ساله مرگ مغزی می‌گوید: هر مادری به جای من باشد و در بیمارستان مادران گرفتار و محتاج به دریافت عضو برای فرزندان دلبندشان را ببیند قطعا تمام اعضای فرزندش را اهدا خواهد کرد.

به گزارش کودک پرس ، به گفته مسؤولان سالیانه 16 هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند که 5 تا 8 هزار نفر از این تعداد دچار مرگ مغزی می شوند.

حدود 4000 هزار عضو از این افراد قابل پیوند زدن به بیماران است که متاسفانه در کل کشور، سال گذشته حدود هزار عضو اهداء شده است در حالیکه 25 هزار بیمار در حال حاضر در صف دریافت عضو هستند.
اگر عضوی از خانواده مان دچار مرگ مغزی شد باید بیماران را مانند اعضای خانواده خود بدانیم و برای نجات آنان، مفید و موثر باشیم.
شنیدیم که روز گذشته طی مراسمی با حضور رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مدیرعامل انجمن اهداء عضو ایرانیان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مدال افتخار برگردن والدین دختر بچه 4 ساله دچار مرگ مغزی که تمامی اعضای این کودک را اهداء کرده بودند آویخته شد.
برایمان جالب بود که این خانواده فداکار را معرفی کنیم و اگر مانعی نداشتند با آنها مصاحبه ای کوتاه داشته باشیم تا الگویی برای سایر خانواده‌ها باشند.
باور خبر مرگ مغزی شدن الیسا برایمان دشوار بود
مادر مهربان کودک 4.5 ساله بسیار متواضعانه دعوت ما را پذیرفت و پس از گپ و گفت دوستانه به تشریح ماجرا پرداخت و افزود: سال ۹۲ دختر نوزده ساله ام یک دفعه دچار تومور مغزی شد، ما برای درمان نادیا که بزرگتر بود به تهران رفتیم، همه زندگیمان را دادیم که درمانش کنیم در همین حین که من پشت در آی‌.سی‌.یو منتظر به هوش آمدن دختر بزرگم ک هفده روز در کما بود، هستم، دختر کوچکم الیسا برای دیدنم بیقراری می‌کرد، او همراه پدرش آمده بودند تهران که با هم به کرج منزل یکی از آشنایان برای استراحت برویم.
در مترو نشسته بودیم که حس کردم بچه بی حال است و تب دارد، به منزل که رسیدیم سریع رفتیم درمانگاه، دکتر برای الیسا دارو و آزمایش تجویز کرد، من که ده روز نخوابیده بودم با خواندن لالایی مادرانه  فرزندم را برای آخرین با خواباندم، صبح با صدای بلند نفسش از خواب بیدار شدم، سریع پابرهنه رساندمش به بیمارستان البرز در کرج، پزشکان آنجا اقدامات لازم را انجام دادند و به  تهران اعزام کردند، دنیا برایم تیره و تار شد همان روز هم از بیمارستان خبر به هوش آمدن دختر دیگرم را به من دادند نمیدانستیم چکار کنیم، از این بیمارستان به آن بیمارستان در رفت و آمد بودیم.
بعد از یازده روز بستری، 13 اسفند ماه 1392 دختر کوچکم برای چند لحظه به هوش آمد، من و پدرش را صدا زد و بعد به رحمت خدا رفت و چند روز بعد پزشکان علت مرگ، را مرگ مغزی اعلام کردند اما باور خبر مرگ مغزی شدن الیسا برایمان دشوار بود.
آنجا پزشکان در مورد بچه هایی صحبت می کردند که یا به قلب یا کلیه و کبد نیاز دارند، در ابتدا همسرم اجازه اهدا عضو نمی دادند به دلیل اینکه این مباحث در استان سیستان و بلوچستان هنوز فرهنگ سازی نشده بود و ممکن بود به ما تهمت های ناروایی زده و اینگونه القا شود که به خاطر پول این کار را انجام داده ایم.
در مقابل مخالفت همسرم گفتم من برای مردم زندگی نمی کنم و با اسرار زیاد او را متقاعد کردم و سپس با هماهنگی هم اقدامات لازم را جهت اهدا عضو انجام دادیم.
اعضای بدن الیسا شامل کلیه‌ها، کبد، قلب و ریه به بچه‌های هم سن و سال او که نیازمند بودند اهدا شد اما  نمیدانیم به چه کسانی. خیلی اصرار کردیم اما گفتند قانون این است که ندانید، من خیلی دلم میخواهد بدانم فقط قلب دخترم در بدن چه کسی می‌تپد.
وی در حالیکه بغض کرده و اشک در چشمانش جاریست میگوید: دختر نوزده ساله مان هم که تومور مغزی داشت ده ماه بعد از الیسا در تاریخ 12 دی ماه 93 فوت کرد و حالا من مانده ام با داغ دو دختر و نگهداری از سه دختر دیگر که یکی از آنها هم ظاهرا مشکل بیماری کبد دارد و پزشکان گفته اند باید آزمایشات مختلف را انجام دهد که هزینه‌های بسیار دارد و تامین هزینه ها برایمان مقدور نیست.
مادر الیسای 4.5 ساله ادامه داد: اهدا اعضای کودک خردسالم بسیار سخت بود اما وقتی خودم را به جای مادران نیازمند اهدا عضو میگذارم دلم به همه چیز رضایت می دهد، نیاز به دریافت عضو بر اثر هر حادثه ای هر لحظه ممکن است برای یک نفر از اعضای خانواده و یا دوست و آشنا رخ دهد برای همین این کار را انجام دادم تا اگر روزی به هر دلیل محتاج دریافت عضو شدیم رحمت خداوند شامل حالمان شود.
وی با اشاره به شعر سعدی گفت:
بنی آدم اعضای یک پیکرند         که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار      دگر عضوها را نماند قرار
وی ادامه داد: هر مادری به جای من باشد و در بیمارستان، مادران گرفتار و محتاج به دریافت عضو برای فرزندان دلبندشان را ببیند، قطعا تمام اعضای فرزندش را اهدا خواهد کرد.
مادر الیسا که از فرهنگیان است، گفت: برای فرهنگ سازی اهدا عضو در اکثر محافل ماجرای دخترم را تعریف می‌کنم و از همگان می‌خواهم کارت اهدای عضو دریافت کنند و به سایر بیماران فرصت زندگی دوباره هدیه دهند و شادی را به مادران و پدران دیگر ببخشند.
فتوای علمای اهل سنت در مورد بلامانع بودن اهدا عضو
به گفته شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علاوه بر استفتائاتی که از علمای اهل سنت در خصوص بلااشکال بودن اهداء عضو و همچنین استفاده از عضو پیوندی وجود داشت استفتائی از مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز به دستمان رسید که در سال 1389 این فتوا صادر شده و از بلااشکال بودن دریافت و اهداء عضو حکایت دارد.
به گزارش فارس، از سال 1388 تاکنون 142  مورد پیوند کلیه و 817 مورد پیوند قرنیه در استان سیستان و بلوچستان انجام شده و همچنین سالیانه 80 نفر دچار مرگ مغزی می شوند که حداقل ارگان‌های قابل اهداء 250 ارگان است.

 مردم سیستان و بلوچستان که تمایل به اهداء عضو پس از مرگ، دارند می توانند از طریق ثبت نام در آدرس اینترنتی  SB.EHDA.CENTER  و یا  ارسال کد ملی به شماره تلفن 3432  کارت اهداء عضو دریافت کنند.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار