171693
۲۸ مرداد ۱۳۹۷
برگزار شد؛

نشست دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان

اولین نشست تخصصی فعالان حوزه کودک و نوجوان با هدف تعامل و هم‌افزایی میان مجموعه‌های مختلف برگزار گردید.

به گزارش کودک پرس ، اولین جلسه نشست دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۷ برگزار گردید.

 

نشست‌های دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان با هدف هم‌افزایی، تعامل و یکپارچکی فعالان برجسته حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌گردد. در اولین جلسه برگزار شده مجموعه‌های؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فضای مجازی سراج، باغ کتاب تهران، انارستان، پایگاه تعلیم و تربیت رب، مسجدنما و مدرسه‌نما، بنیاد و موسسه آموزشی حکمت، خانه‌نوجوان و نوجوان یار‌، مهدپرتال، فرزندپرتال، کودک پرس و چند فعال حوزه کودک و نوجوان حضور داشتند.اعضای حاضر در جلسه در ابتدا به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجموع خود پرداختند.

 

جناب آقای علیزاده، نماینده موسسه حکمت، در خصوص ظرفیت‌های این موسسه بیان کردند که؛ موسسه حکمت بزرگ ترین مجموعه آموزشی در جنوب غرب تهران است که در خصوص آموزش‌های رسمی و غیر رسمی تعداد قابل توجهی از کودکان، نوجوانان و والدین را مورد مخاطب قرار داده است و همچنین مرکز مشاوره این مجموعه، به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می‌کند.

 

جناب آقای اجودی به نمایندگی از طرف ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان نمودند که در سال جاری به دلیل توجه بیشتر به الویت‌های فعلی، توجه اصلی این کارگروه بر حوزه کودک و نوجوان است و در این راستا مجموعه در این حوزه قصد شناسایی افراد فعال را بر عهده دارد.

 

جناب آقای شکیب راد مدیر مجموعه نوجوان یار که سردبیری محتوایی برنامه پرانتز باز (شبکه نوجوان) را برعهده دارند در ادامه جلسه بیان نمودند که؛ مجموعه خانه نوجوان که در فرهنگسرای سرچشمه شکل گرفته بود محوریت خود را فعالیت مستقیم نوجوانان قرار داده بود به نحوی که شعار مجموعه تولید محتوا برای نوجوان توسط نوجوان بوده است. در حال حاضر برنامه پرانتز باز به اخبار تخصصی حوزه نوجوان می‌پردازد و در ادامه قرار است که برنامه ای در شبکه دوم سیما با عنوان اقیانوس آرام دنبال شود که جرقه آن از ایام محرم و اربعین سال گذشته اتفاق افتاده است. مجموعه نوجوان یار به زودی با مدیریت آقای شکیب راد، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 

جناب آقای سجاد اسم حسینی مدیر مسئول کودک پرس در خصوص مجموعه های مهدپرتال، فرزند پرتال و کودک‌پرس بیان نموند که؛ مجموعه مهدپرتال از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در حوزه سرویس دهی به مهدهای کودک آغاز نمود، در حال حاضر حدود ۳ هزار مهد از سرویس‌مهدپرتال استفاده می‌نمایند. که شامل بحث سرویس سایت دهی، سامانه و محتوای آموزشی است. همچنین مجموعه فرزندپرتال با حمایت های سازمان فضای مجازی سراج راه اندازی گردید که مخاطبین اصلی آن والدین بوده و محورهای رشد، آموزش و تربیت را پوشش می‌دهد، کودک پرس در کنار دو مجموعه دیگر، وظیفه رصد و مطالبه گری در حوزه کودک و نوجوان را بر عهده دارد. همچنین هر سه ظرفیت و نرم افزارهای فندق و نی‌نی ۱۱۸ در خدمت اعضای جلسه خواهند بود.

 

جناب آقای حسین رئیسی به نمایندگی از طرف مجموعه مسجدنما و مدرسه نما در خصوص این دو مجموعه بیان نمودند که؛ مجموعه مسجد نما با مخاطب قرار دادن افراد نوجوانان و جوانان، هدف اصلی خود را ارائه محتوای تخصصی با محوریت مساجد قرار داده است، به گونه‌ای که مساجد می‌توانند محتوای مورد نیاز به استفاده خود را از مسجدنما به صورت رایگان دریافت نمایند. همچنین مدرسه نما با محوریت فعالیت‌های تربیتی در مدارس و با محوریت محتوای گرافیکی سعی در ارائه خدمات به نونهالان را برعهده دارد. این مجموعه بیش از ۱۲۰۰ مسجد را تحت پوشش قرار داده و نشریه جوانه ها و سنگر محله نیز از دیگر خدمات آن به حساب می‌آید.

 

جناب آقای تقی‌پور به عنوان فعال فرهنگی در ادامه جلسه بیان داشتند که از ظرفیت‌های موجود و در اختیارشان، جهت پیش برد اهداف جلسات استفاده خواهند نمود.

 

جناب آقای عطایی به نمایندگی از طرف باغ کتاب بیان داشتند که باغ کتاب به عنوان بزرگ ترین مجموعه علمی و فرهنگی در کشور در حوزه کودک و نوجوان، امکانات و ظرفیت های بسیار زیادی را برای این رده سنی در نظر گرفته است که از این بین می‌توان به باغ علم نوجوان (که با همکاری شرکت LG راه اندازی شده است)
بخش دانشمند کوچولو، قیاس الدین کوچولو و استفاده از کاراکترهای نمادین در بخش ادبیات پایداری و … اشاره نمود. ایشان در ادامه افزودند که باغ کتاب جهت می‌تواند به عنوان میزبان جلسات و همچنین امکان بازدید اعضای جلسه از بخش های مختلف باغ کتاب، نقش آفرینی کند.

 

جناب آقای قاسم عابدی به نمایندگی از شرکت انارستان بیان نمودند که این شرکت سرویس‌ها و ظرفیت های مختلفی را در حوزه کودک و نوجوان ارائه نموده است که از این بین میتوان به سیم کارت انارستان ( با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب )، تبلت ویژه انارستان با تمرکز بر تغییرات نرم افزاری مناسب برای کودکان، مجموعه نارکت ( با بیش از ۷۰۰ هزار مخاطب )، نارتون با هدف ارائه سرویس کارتون به کودکان و همچنین مجموعه جدید “چی خوبه” ( با محوریت ارائه بانک اطلاعاتی در توضیح و نقد محتوای مناسب برای کودکان ) اشاره نمود.

 

در ادامۀ جلسه جناب آقای حبیب رحیم‌پور ازغدی، مدیرمسئول پایگاه خبری رب، در خصوص اهداف این پایگاه خبری تخصصی بیان نمودند که رب به عنوان اولین نهاد خبری ویژهٔ علوم تربیتی در ایران، هدف‌ خود را پیش‌برد دانش تعلیم و تربیت از طریق خبررسانی و آگاه‌سازی‌های پیرامونی در این حوزه تعریف کرده است.

پایگاه خبری رب از بهمن۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و کوشید تا با پوشش و گزارش کوشش‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های علوم تربیتی و بازتاب دیدگاه‌ها و نقادی‌های استادان و اندیشه‌ورزان این حوزه، امکان‌ تحول و رشد دانش آموزش‌ و پرورش را فراهم سازد. یکی از اهداف اصلی این مجموعه یاری‌رساندن به نهادهای علمی و کنش‌گران عرصه تعلیم و تربیت به‌منظور هم‌افزایی‌ها و همبستگی‌های ‌آموزشی و پژوهشی است.
اما این مجموعه، ۱۷مرداد۱۳۹۷، که روز خبرنگار نام گرفته، پس از انتشار بیش از ۶۰۰۰ خبر علمی در زمینۀ علوم تربیتی و تعلیم و تربیت، به دلیل نیازهای مالی، ناگزیر فعالیت خود را متوقف کرد و در صورت رفع موانع موجود، فعالیت خود را دوباره آغاز می‌کند.

 

در ادامه سرکار خانم خلعتبری در خصوص تلفیق روانشناسی و توجه به مبانی اسلامی تربیتی نکاتی را بیان نمودند. سرکار خانم دکتر محمدی و جعفری نیز از دیگر اعضای حاضر در جلسه بودند.

 

باقی مباحث مطرح شده در جلسه اول دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان به این صورت جمع بندی شد که؛

جلسات دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان، با تمرکز بر سه هدف اصلی دنبال خواهد شد؛
۱. هم افزایی تخصصی فعالان توانمند حوزه کودک و نوجوان
۲. حل مشکلات و نیازمندی مجموعه‌های حاضر در جلسه
۳. تشکیل کنسرسیوم تخصصی کودک و نوجوان

 

با تلاش اعضای جلسه سعی برآن است که این جلسات به صورت مستمر و در فضاهای مختلفی تشکیل شود. ممکن است جلسه‌ پیش رو با هماهنگی جناب آقای عطایی در باغ کتاب تهران برگزار گردد.

تلاش بر آن است که مججوعه های مختلف، جایگاه تخصصی خود را در جلسات بدست آورده و فعالیت های مشترکی میان اعضا آغاز گردد.

این جلسه در تاریخ ۹۷/۰۵/۲۲ و در سالن جلسات مجتمع امام خمینی برگزار شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار