171528
۲۷ مرداد ۱۳۹۷

درخواست بی‌پاسخ سودانی‌ها برای خروج از ائتلاف کودک‌کش

سودان از سال ۱۳۹۴ شمسی به طمع دریافت کمک‌های مالی، شماری از نیروهای نظامی خود را برای کمک به عربستان در تجاوز به یمن اعزام کرد اما از همان روزهای نخست، مردم سودان مخالف این کار بوده و پیوسته مخالفتشان را با این اقدام به روش‌های مختلف اعلام کرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ،  سودان شماری نامشخص از نیروهای خود را به یمن اعزام کرد تا به تجاوز به این کشور به عربستان و ائتلافش کمک کند اما این اقدام از همان ابتدا با مخالفت مردم، گروه های مختلف سیاسی ، نمایندگان مجلس و نخبگان این کشور مواجه شد.
این مخالفت با مشارکت در جنگ یمن از یک سال پیش شدت بیشتری یافته است ؛ تابستان سال گذشته حزب کمونیست سودان این اقدام را غیر قانونی دانست و مخالفت خود را با ادامه اعزام نیرو به یمن اعلام و تاکید کرد: این اقدام دولت سودان برخلاف خواسته مردم است.
«صدیق یوسف» عضو کمیته اجرایی این حزب گفت: این اقدام دولت سودان از نظر قوانین و منشورهای بین المللی غیر قانونی است و پذیرش این اقدام به معنای آن است که سودانی ها نیز با دخالت نظامی خارجی در کشورشان موافقت می کنند.
«حزب الامه» سودان نیز با این اقدام دولت مخالفت کرد به طوری که «معاش صدیق اسماعیل» معاون رئیس این حزب گفت: باید فورا از اعزام نیرو به یمن دست برداشت و نیروهای اعزام شده را نیز برگرداند .

وی افزود: چرا ما باید قبول کنیم خون سودانی ها در یمن ریخته شود و این در حالی است کسانی که ما جان خود را برای دفاع از آن ها می دهیم، کمترین احترام به ما نمی گذارند؟ دولت برای حفظ کرامت مردم سودان، باید اعزام نیرو را متوقف کند.
حزب «کنگره مردمی »سودان نیز اعلام کرد : جنگ در یمن هیچ معنایی ندارد، دخالت در آن در حقیقت باعث نقض حاکمیت یمن می شود.«ابوبکر عبدالرزاق» یکی از مسئولان این حزب گفت: دولت سودان با وارد شدن به جنگ یمن، اشتباهی تاریخی مرتکب شد و با این کار باعث شد مردم یمن از سودانی ها نفرت داشته باشند و این در حالی است که نه پیروزی در این جنگ به دست آمده و نه دولت عبدربه منصور هادی به قدرت بازگشته است.

کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند نظام حاکم بر سودان فقط به طمع کمک های مالی عربستان اقدام به اعزام نیرو به یمن کرد و اعتقادی به جنگ در این کشور نداشت اما به دلیل شرایط بد اقتصادی اش تن به این کار داد و پس از آنکه انتظارات سودان از این کمک ها برآورده نشد، « اعتراضات مردمی افزایش یافت .نصر الدین محمد آدم» پژوهشگر و کارشناس روابط بین الملل مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی «المعرفه » سودان » اسفند ماه گذشته در مقاله ای تحت عنوان «عربستان تنها وعده و وعید به سودان داده است»، ائتلاف خارطوم با ریاض را برای سودان بی نتیجه دانست .

آدم افزود، سودان با تمام توان به عربستان در حمله به یمن کمک کرد اما ریاض در مقابل، تنها وعده تحویل آن داد و بر عکس به مصر، کمک های فراتر ازحد تصور کرد و این باعث شد سودان به فکر فرو رود زیرا این روزها با بحران های زیادی مواجه است اما عربستان که متحدش محسوب می شود، کاری برای آن انجام نمی دهد.
اسفند ماه گذشته نیز اصحاب رسانه سودانی بار دیگر با انتقاد تند از مقامات کشورشان به دلیل شرکت در این ائتلاف کودک کش ،عربستان را به تحقیر سودانی ها متهم کردند .«الطیب مصطفی» نویسنده سودانی نوشت، خون سودانی ها با ارزش تر از آن است که آن را به بهایی ناچیز بفروشند، سودان می بایست با مشارکت در جنگ یمن مبالغی دریافت می کرد تا بخشی از مشکلات اقتصادی اش را حل کند اما سعودی ها این حق سودانی ها را ادا نکرده اند و این در حالی است که سودان حاضر شده فرزندانش در جهت برنامه هایی جان بدهند که از جمله اولویت های آن نیست.

«ضیاء الدین بلال» سردبیر روزنامه «السودانی » نیز با بیان اینکه موضع گیری های ریاض در مورد خارطوم مورد تایید مردم سودان نیست، نوشت، آمریکا با تحریم اقتصادی سودان باعث شد همکاری بانک های کشورهای غربی و عربی با سودان کاهش یابد. اکنون این تحریم ها برداشته شده است با این حال، بانک های عربستان همچنان به تحریم بانک های سودان ادامه می دهند و مردم سودان به این دلیل آسیب زیادی دیده اند ، گویی عربستان با این نوع موضع گیری خود می خواهد دولت سودان و مردم آن را در تنگنا قرار دهد. مردم سودان از مقام های عربستان می خواهند نه تنها دست از اذیت و آزارشان بردارند بلکه به وظیفه خود در قبال آن ها عمل کنند و حقشان را به آنان بدهند.
«عبدالرحمن الفضیل » نماینده مجلس سودان از جنبش «الاصلاح الان» نیز اوایل فروردین خواستارعقب نشینی نیروهای نظامی سودانی شرکت کننده در تجاوز به یمن شد.الفضیل افزود، سودان وارد ائتلافی شده است که این ائتلاف هیچ گاه از آن حمایت نکرده و در آینده نیز حمایت نخواهد کرد، جدا از این به دلایل سیاسی نمی توان در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کرد و به همین دلیل سودان باید نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کند.

تارنمای خبری «السودان الیوم» اواخر فرودین گذشته در خصوص حضور نظامی سودان در یمن نوشت: جنگ ضد یمن هیچ گونه توجیه قانونی، شرعی، اخلاقی و انسانی ندارد و نظامی های سودانی برای جلوگیری از بیشتر کشته شدن، باید فورا از این کشور خارج شوند.
السودان الیوم افزود: به جنگ رفتن، مانند به گردش و تفریح رفتن نیست و یمن نیز محلی نیست که ارتش سودان بتواند پیروزهایی در آن به دست آورد زیرا از یک سو طبیعت و وضعیت جغرافیایی و پستی و بلندی های آن برای سربازان سودانی آشنا نیست و این نظامی ها برای جنگیدن در مناطق مسطح و بیابانی آموزش دیده اند و نه در کوهستان و از سوی دیگر ارتش سودان با کسانی می جنگد که آن ها این ارتش را متجاوز و اشغالگر می دانند.
پیش از این نیز «حسن عثمان رزق» نماینده مجلس از حزب الاصلاح سودان خواستار عقب نشینی فوری نظامیان سودانی از یمن شده و گفته بود: ریختن خون مسلمانان کافی است . «غازی صلاح الدین » ، « الصادق المهدی » شخصیت های مشهور سودانی و شمار زیاد دیگری ازمردم نیز خواستار عقب نشینی نیروهای سودانی از یمن شده بودند.

تارنمای خبری «السودان الیوم» اوایل اردیبهشت گذشته نیز نوشت، این روزها درخواست در مجلس سودان برای خارج کردن نیروهای نظامی سودانی افزایش یافته است؛ ائتلاف «التغییر» در مجلس سودان که شامل گروهی از نمایندگان مستقل است، با صدور بیانیه ای اعلام کرد صدها نفر از نیروهای نظامی این کشور در یمن کشته شده اند در حالی که این جنگ هیچ ربطی به آن ها ندارد و از سوی دیگر مشارکت سودان در این جنگ برخلاف قانون اساسی و قانون است، زیرا مجلس سودان با اعزام نیروی نظامی به یمن موافقت نکرده است و به همین دلیل رئیس جمهوری باید بدون فوت وقت دستور بازگرداندن آن ها را صادر کند.

از سوی دیگر طی روزهای گذشته گروهی از نویسندگان، روزنامه نگاران و نخبگان سودانی پس از حمله ائتلاف کودک کش عربستان به دانش آموزدان یمنی که در اثر آن دست کم 51 کودک کشته و 40 نفر دیگر زخمی شدند، با ایجاد کارزاری خواستار عقب نشینی نیروهای نظامی سودان از یمن شدند و این جنگ را لکه ننگی بر پیشانی کشورشان دانستند.
تارنمای «سودان تریبون » نوشت، گروهی از روزنامه نگاران و نخبگان سودانی شامل 17 نفر خواستار عقب نشینی نیروهای سودانی از یمن شده و حضور آن ها در یمن را مایه ننگ و شرمساری مردم این کشور دانست.

این گروه در بیانیه ای تاکید کرد : حوادث وحشتناکی در یمن روی داده و قوانین جنگ زیر پا گذاشته شده است، شرایط این جنگ به گونه ای شده که که همه مردم سودان به دلیل مشارکت نیروهای کشورشان در آن احساس شرمساری می کنند، این جنگ هیچ توجیه اخلاقی، دینی و قانونی ندارد و صلح جهانی را به خطر می اندازد ، ما برائت خود را از حضور نیروهای سودانی در جنگ یمن اعلام می کنیم و از دولت می خواهیم زیان های وارد شده به یمن را به دلیل مشارکت نیروهای سودانی در این جنگ جبران کند.
این گروه در پایان تاکید کرد، مردم سودان هیچ گونه رضایتی در این خصوص نداشته و مسئولیتی در این مورد ندارند و این را اعلام می کنند تا در تاریخ بماند.

در حالی که بر اساس آمارهای موجود تاکنون 850 سرباز سودانی در یمن کشته شده اند و مردم سودان و گروه های مختلف این کشور بارها مخالفت خود را با حضور نظامی کشورشان در یمن اعلام کرده اند، اما مقام های رسمی این کشور هنوز با خارج کردن نیروهای نظامی این کشور موافقت نکرده اند هرچند با کم شدن کمک های مالی عربستان در مقاطعی به گوشه و کنایه اعلام کردند قصد دارند نظامیان سودانی را از یمن خارج کنند اما ظاهرا ائتلاف کودک کش و عربستان از ترس فروپاشی این ائتلاف ظالمانه، مقام های سودانی را قانع به ماندن در آن کردند.

 

حال این سوال مطرح است که چه تعداد کودک و زن و پیر و جوان بی دفاع باید در یمن کشته شوند تا متجاوزان تشنه به خون مردم یمن راضی شوند و آن ها را به حال خود رها کنند، مردمی که تنها گناهشان دفاع از حق خود برای تعیین سرنوشت کشورشان و دفاع از سرزمینشان است.

 

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار