171512
۲۷ مرداد ۱۳۹۷
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

پای مهدهای کودک به آموزش هنر-صنعت فرش باز شد

رئیس مرکز ملی فرش ایران با یادآوری اهمیت و جایگاه فرش دستباف ایران در داخل و خارج کشور، از برنامه آموزش هنر-صنعت فرش در مهدهای کودک خبر داد و گفت: در صورت تامین بودجه، این طرح از مهرماه امسال اجرا می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، فرشته دستپاک افزود: از آنجا که تفکر سنتی حاکم بر فرش دستباف سبب شده بسیاری از جوانان و کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، تمایلی برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه فرش دستباف نداشته باشند، تصمیم گرفتیم از سنین کودکی، بچه‌ها را با هنر- صنعت فرش آشنا کنیم.
رئیس مرکز ملی فرش ادامه داد: برای تحقق این هدف از معاونت سازمان بهزیستی کشور و اداره کل مهدهای کودک دعوت کردیم که آنها نیز برای همکاری در این زمینه استقبال کردند.

به گفته وی، در شهریورماه امسال بعد از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران، برای اجرایی شدن آموزش هنر- صنعت فرش از کودکی، تفاهم‌نامه همکاری سازمان بهزیستی با مرکز ملی فرش امضا
می شود.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران با حضور تولیدکنندگان و شرکت‌های داخلی و خارجی از سوم تا نهم شهریورماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.
این فعال هنر- صنعت فرش دستباف ادامه داد: همچنین قرار است با صندوق کارآفرینی امید نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم تا با کمک‌های فنی و اعتباری به فعالان و علاقه مندان هنر- صنعت فرش دستباف، رونق بیشتری به این صنعت داده شود.

** چشم‌انداز آموزش هنر فرش در مهدکودک‌ها
دستپاک اضافه کرد: با اقدامات انجام شده در این زمینه، فرزندان ما از کودکی یاد می گیرند نقاشی‌های که به تصویر می کشند را ببافند.
رئیس مرکز ملی فرش گفت: اتحادیه فروشندگان و فعالان این عرصه را موظف می‌کنیم که دستبافت‌های کودکان را بخرند.
وی معتقد است، با اجرایی شدن این برنامه، چند هدف محقق می شود؛ نخست آنکه هنر- صنعت فرش دستباف در جامعه از ارزش بیشتری برخوردار و «فرهنگ سازی» می‌شود.
«دوم اینکه، شاهد رونق در بازار و کسب و کار ودرآمدزایی خواهیم بود؛ همچنین کودکان از خردسالی چگونگی کسب درآمد و کارآفرینی را فرا می‌گیرند.»
«سوم اینکه «منزلت اجتماعی» فعالان و دوستداران این هنر- صنعت افزایش می یابد.»

** ضرورت تغییر نگاه به بافندگان فرش
وی در ادامه، فرش دستباف را نخستین و ایرانی‌ترین کالای ملی دانست و گفت: بافندگان فرش دستباف هنرمندانی‌اند که باید همانند سایر بخش های هنری جامعه، نگاه‌ها نسبت به آنها تغییرکند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: شناسنامه دار کردن (تجاری سازی) فرش محقق نمی شود مگر اینکه در این بخش فرهنگ‌سازی شود؛ بنابراین باید از سن کودکی به آموزش این سرمایه و ارزش ملی اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: از آنجایی که رسالت سازمان فنی و حرفه‌ای «آموزش و اشتغال» است، برای همکاری بویژه در بخش آموزش استانداردهای فرش دستباف، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است.
دستپاک با یادآوری مسائل جاری صنعت فرش دستباف، موانع و دست اندازها در پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش را از جمله مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: برای این منظور و ارائه تسهیلات جانبی به فعالان و علاقه مندان صنعت فرش، با بانک های عامل درحال رایزنی هستیم.

** امضای تفاهم‌نامه با سازمان صنایع کوچک
وی همچنین موضوع «خوشه‌های صنعتی»، تجمیع و تراکم واحدهای کسب و کار اقتصادی و ارتباط با سایر سازمان‌ها در زنجیره تامین یک محصول را از مواردی دانست که باعث توسعه اقتصادی کشور شده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: براین اساس تفاهم‌نامه‌ای با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی منعقد کرده‌ایم.
دستپاک یادآور شد: اکنون حدود 17خوشه (از تولید تا صادرات با منافع مشترک) در 17 استان در حوزه فرش راه‌اندازی شده است.
«این همکاری متقابل شامل توسعه خوشه های صنعتی در زمینه فرش دستباف نیز می‌شود.»

** بیمه عشایری- روستایی برای بافندگان
رئیس مرکز ملی فرش ایران، درباره چرایی کاهش تعداد بافندگان بیمه شده توسط تامین اجتماعی توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده امکان توسعه بخش بیمه‌های تامین اجتماعی در حوزه فرش دستباف را ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد برای بافندگان عشایری و روستایی، بیمه‌ای بعنوان مُسکنی در کنار بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.
«البته این بیمه بر خلاف بیمه تامین اجتماعی، همه سن‌ها را شامل نمی شود.»

** رونمایی از فرش صلح و دوستی
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه به تشریح برخی از برنامه‌های جانبی نمایشگاه بین المللی فرش دستباف در شهریورماه امسال پرداخت و گفت: در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار فرش «صلح و دوستی» رونمایی می شود.
وی افزود: هدف از بافت این فرش «پیام صلح مردم ایران اسلامی به همه ملل جهان و نه گفتن به جنگ و خونریزی» است.
پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که فرش «صلح و دوستی» با دستان هنرمندانه فرشبافان «بوکانی» در استان آذربایجان غربی بافته و در آن، کلمه «صلح» به بیش از 105 زبان دنیا نوشته شده و با نماد کبوتری از ایران در حال پرواز است.

** همکاری با «وایپو» در مقابله با تحریم فرش ایران
دستپاک در ادامه اظهارداشت: برای حمایت از صادرات فرش دستباف و آگاهی و اطلاع‌رسانی به جهان از اقدام اشتباه آمریکا در تحریم فرش دستباف ایران، در حاشیه نمایشگاه فرش تهران، برای نخستین بار نشستی با حضور نمایندگان وایپو(سازمان جهانی مالکیت فکری و معنوی) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می شود.
دفتر کنترل دارایی ‌های خارجی وزارت خزانه ‌داری آمریکا (OFAC) ششم تیرماه امسال مجوز واردات پسته، فرش و خاویار ایران را به این کشور لغو کرد.

به گفته دستپاک، طبق پروتکل های بین المللی، هر آنچه متعلق به یک ملت است را نمی توان تحریم کرد. «امیدواریم فرش دستباف ایران را از طریق معاهدات بین المللی و کنوانسیون هایی که در آن عضویم و همچنین با کمک ذینفعان، اتحادیه‌ها و فعالان این صنعت، از تحریم‌های آمریکا خارج کنیم.»
«در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش تهران، با همکاری «وایپو» (سازمان جهانی مالکیت فکری و معنوی) این موضوع را پیگیری کنیم و تحریم فرش دستباف ایران توسط رئیس جمهوری آمریکا را به چالش بکشیم.»

رئیس مرکز ملی فرش افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست با مدیران فرش کشور و بازدید بیش از 100 هیات خارجی از نمایشگاه را از جمله دیگر برنامه های این دوره از نمایشگاه بین المللی فرش دستباف اعلام کرد.
به گفته دستپاک، راه‌اندازی پروژه و نمایشگاه بین‌المللی فرش قم نیز در حال انجام بوده و اکنون 90 درصد این پروژه انجام شده است.
به گزارش ایرنا، براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال گذشته صادرات فرش دستباف ایران با رشدی 18 درصدی نسبت به سال 95، به بیش از 424 میلیون دلار رسید.

فرش ایرانی به 80 کشور جهان صادر می شود و آمریکا – با سهمی 30 درصدی از این صادرات – یکی از مهمترین بازارهای هدف این کالا به شمار می رود.

تا پیش از اعمال تحریم ها، ایران سالانه 80 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر می کرد که با اعمال تحریم ها این عدد به صفر رسید اما بعد از برجام، دوباره جایگاه خود را پیدا کرد به طوری که در سال 1395 ارزش صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا 90 میلیون دلار بود.

 

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار