171509
۲۷ مرداد ۱۳۹۷

گرسنگی در کمین ۲ هزار کودک آذربایجان غربی/ فقر آهن در ۸ درصد کودکان زیر ۶ سال استان

خطر گرسنگی در کمین بیش از ۲ هزار کودک آذربایجان غربی قرار دارد، کودکانی که به واسطه تغذیه نامناسب و دریافت نکردن ویتامین‌ها و پروتئین غذایی دچار مشکلات عدیده‌ای هستند، مشکلاتی که کوتاهی قد و کمبود وزن مهم‌ترین فاکتورهای آن است.

به گزارش کودک پرس ، به گفته مسئولان مهم ترین دلایل سوء تغذیه در استان ما به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی، نبود فرهنگسازی مناسب و نیز کمبود دریافت پروتئین و کالری لازم برای بدن است.

در حال حاضر بیش از ۲ هزار کودک زیر ۶ سال در آذربایجان غربی دچار سوء تغذیه هستند که زیر پوشش حمایتی کمیته امداد استان قرار دارند اما حدود ۴۰۰ کودک نیز در نوبت بهره مندی از خدمات تغذیه هنوز در صف هستند، کودکانی که اگر مشکلات ناشی از تغذیه درست آن ها درمان نشود دچار بیماری های جسمی و ذهنی عدیده ای می شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد آذربایجان غربی با اشاره به شناسایی کودکان زیر ۶ سال دچار سوء تغذیه در استان، اظهار می کند: در حال حاضر بیش از ۲ هزار کودک زیر ۶ سال دچار سوءتغذیه در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۲۸۷ کودک در مناطق محروم و مرزی زندگی می کنند.

«مهدی سهیلی» در باره شیوه های حمایت کمیته امداد استان از این کودکان می گوید: کمیته امداد طی طرح «هم سفره» کارت های ویژه که مختص خرید مواد غذایی و پروتئینی هستند، در اختیارخانواده این کودکان قرار داده است که به صورت ماهانه شارژ شده و این افراد می توانند از فروشگاه های معتبر نیازهای غذایی خود را تأمین نمایند.

وی با بیان اینکه سرانه کودکان دچار سوء تغذیه در سال گذشته به ازای هر نفر  ۷۲ هزار تومان بوده است، ابراز می کند: سعی بر این است که این سرانه به ۸۵ هزار تومان برسد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد آذربایجان غربی می گوید: سرانه کودکان زیر پنج سال دچار سوء تغذیه در مناطق محروم و مرزی استان با رشد ۶۶ درصدی از ۷۲ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

سهیلی با اشاره به میزان اعتبار تخصیص یافته برای حمایت از کودکان دچار سوء تغذیه در استان تصریح می کند: بیش از یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون تومان در سال ۹۶ برای کودکان دارای سوء تغذیه هزینه شده که طی آن بسته های غذایی شامل گوشت، روغن، برنج، مواد پروتئینی، حبوبات و غلات به این کودکان در راستای حمایت و تامین سلامت تغذیه ای ارائه شده است.

وی با بیان اینکه سوء تغذیه کودکان یک مشکل چند وجهی است، اذعان می کند: متاسفانه این کودکان در دسترسی به غذاهای متنوع محدودیت دارند و از سوی دیگر مشکلات معیشتی خانواده های فقیر در مناطق محروم و مرزی، می‌ تواند زمینه را برای سایر مشکلات فراهم کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد آذربایجان غربی تاکید می کند: به همین منظور کمیته امداد با فراهم کردن فرصت در تهیه تغذیه مناسب به خانواده ها، زمینه رشد و تکامل مطلوب کودکان را مهیا می کند.

به گفته سهیلی مهم ترین دلایل سوء تغذیه در استان ما با دلایلی همچون فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، کمبود دریافت پروتئین و کالری و نیز نبود فرهنگ سازی مناسب در ارتباط است.

گفتنی است ۴۰۰ نفر از کودکان نیز پشت نوبت برای بهره مندی از طرح «هم سفره» هستند که با رسیدن کودکان تحت پوشش طرح هم سفره به مدت ۵۹ ماه تمام از این طرح خارج شده و نفرات جدید برای برخوداری از طرح همسفره جایگزین می شوند.

 

۱۸ درصد کودکان زیر ۶ سال آذربایجان غربی دچار کوتاهی قد هستند

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به سوء تغذیه کودکان زیر ۶ سال اظهار می کند: مهم ترین شاخص های سوء تغذیه در کودکان شاخص های کم وزنی و کوتاهی قد بوده و برای بررسی وضعیت رشد کودکان تحقیق های آماری هر از چند گاهی در نقاط مختلف استان توسط محققان انجام می گیرد.

«فریبا بابایی» با اشاره به کارت های مراقبت کودکان که در بدو تولد با ثبت مشخصات اولیه نوزاد تحویل خانواده ها می شود، می افزاید: این کارت ها که رنگ صورتی ویژه دختران و رنگ آبی ویژه پسران طراحی شده، دارای شاخص های نشانگر رشد کودک در هر مرحله از زندگی خود بوده و مطابق با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت هستند.

وی در ادامه ابراز می کند: اگر رشد قد و وزن کودک بر اساس این منحنی ها باشد بیانگر رشد مناسب کودک بوده و اگر زیر منحنی رشد باشد نشان از رشد نامناسب و سوء تغذیه دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان می گوید: بیش از ۱۸ درصد کودکان آذربایجان غربی که در سنین زیر ۶ سال قرار دارند دچار کوتاهی قد بوده و رشد مطلوب قدی را ندارند که یکی از علل اصلی آن کمبود دریافت پروتئین است.

بابایی با اشاره به تاثیر ژنتیک در کوتاهی قد، ادامه می دهد: مهم ترین دلیل به جز مصرف کم گوشت و پروتئین، حذف لبنیات و به ویژه شیر از سبد غذایی خانواده هاست.

وی می گوید: پروتئین از عوامل اصلی رشد کودکان بوده و باید منابع غذایی همچون غلات و حبوبات، پروتئین حیوانی و تخم مرغ حتما در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود تا روند رشد مناسب کودکان ادامه یابد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به این که برخی خانواده ها با مصرف زیاد کربوهیدرات ها مواجه هستند، تاکید می کند: از علل مهم سوأ تغذیه کودکان دریافت ناکافی انرژی بوده که بخشی از این کالری از پروتئین، بخشی از کربوهیدرات ها و بخشی نیز از چربی ها تامین می شود که در این میان کربوهیدرات هایی همچون نان، سیب زمینی و ماکارونی بیشترین دریافتی کودکان است.

 

فقر آهن در ۸ درصد کودکان زیر ۶ سال استان

بابایی می گوید: طی آخرین بررسی های وزارت بهداشت ۸ درصد کودکان زیر ۶ سال در آذربایجان غربی دچار کم خونی فقر آهن بوده و این کمبود در کودکان ۲ ساله ۱۵ درصد است، با توجه به این که فقر آهن موجب پایین آمدن ضریب هوشی کودکان می شود باید نگاه ویژه ای به این موضوع شود.

وی همچنین می گوید: نزدیک ۳ درصد کودکان زیر ۶ سال در استان نیز دچار کم وزنی هستند که این در کودکان ۲ ساله حدود ۱ درصد را نشان می دهد.

 

 

 

 

منبع: دانا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار