171351
۲۵ مرداد ۱۳۹۷
دبیرکل نهاد در مراسم تقدیر از مدرسان دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» مطرح کرد؛

گسترش مدرسه جهادی خواندن در مناطق محروم کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن تقدیر از مدرسان دومین مدرسه جهادی خواندن در منطقه بشاگرد، بر ضرورت ادامه و گسترش این حرکت جهادی در سایر مناطق محروم کشور، تأکید کرد.

به گزارش کودک پرس ، مراسم تقدیر از مدرسان دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد، یکشنبه ۲۱ مرداد ماه، با حضور حجت‌الاسلام سید‌محسن مومنی، مدیرکل کمیته امداد شهرستان بشاگرد، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، محمد‌هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، امیر جهانگیری، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد و همچنین مدرسان و مدیران دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» برگزار شد.

استمرار و گسترش طرح مدرسه جهادی خواندن
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن تقدیر از مدرسان و همکاران نهاد در برگزاری دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن»، بر ادامه روند برگزاری این فعالیت جهادی تأکید کرد و  گفت: ما در نهاد ۳۱ شهر دارای اولویت در کشور را برای ادامه فعالیت‌های جهادی هدف گرفته‌ایم که تاکنون در سه شهر  بهارستان استان تهران، فریدونکنار استان مازندران، و فامنین استان همدان، برنامه‌هایی را پیش‌بینی و آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: به‌عنوان مثال شهرستان بهارستان ازجمله این شهرها است که با ۷۰۰ هزار جمعیت و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در استان تهران واقع شده و هیچ کتابخانه‌ای در هیچ یک از مدارس این شهر وجود ندارد و کودکان و نوجوانان این منطقه در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. این مناطق دارای شرایط ویژه‌ای هستند که باید فعالیت‌های جهادی را در این مناطق نیز گسترش داد.

توسعه گروه‌های جهادی در مناطق محروم
مختارپور با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌ نیروهای متعهد و جهادی در کشور گفت: ما نیاز داریم که تعداد گروه‌ها جهادی خودمان را تکثیر کنیم چراکه با یک گروه نمی‌توانیم به این حجم از نیازها و ضرورت‌ها بپردازیم؛ البته خوشبختانه ظرفیت نیروهای متعهد و فرهنگی ما چه در مرکز و چه نیروهای بومی، کم نیست و باید طی ماه‌های آینده از این ظرفیت برای آغاز فعالیت‌های جهادی در چند شهر به صورت همزمان استفاده کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه تصریح کرد: اثرگذاری بر اهالی فرهنگ، ادب و هنر یکی از ثمرات این حرکت جهادی بوده که سابق بر این هم شاهد رخ دادن چنین اتفاقی در  بازدید هنرمندان از مناطق دفاع مقدس بوده‌ایم. بدون شک دعوت از اهالی فرهنگ و ادب و هنر از سوی سایر مراکز فرهنگی بر فعالیت‌های ایشان تأثیر گذار خواهد بود.

گسترش حوزه فعالیت‌های جهادی درمناطق محروم
واگذاری ادامه فعالیت‌های جهادی به بومیان آموزش دیده، نکته دیگری بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم بر آن تأکید کرد. وی در این باره گفت: ما باید به سمتی برویم که رفته رفته امور را به جوانانی که در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند واگذار کنیم و مرکز با حمایت، اختصاص بودجه و امکانات و برنامه‌ریزی، تصدی امور را به جوانان بومی در مناطق محروم واگذار کند. انجمن‌ها، کانون‌ها و گروه‌های ادبی و هنری باید در این مناطق کم کم شکل بگیرد و ما کمک کنیم تا علاقه‌مندان و فعالان در این عرصه، انجمن‌های خود را تشکیل دهند و به دست گیرند.

ضرورت ثبت تجربیات مدیریتی در فعالیت‌های جهادی
وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما ثبت تجربه‌های مدیریتی مغفول مانده است. گفت: متاسفانه ما چیزی به‌عنوان کتابچه ثبت تجربه مدیریتی در کشور نداریم و همه قصد داریم و یا به ناچار مجبوریم همه کارها را از ابتدا شروع کنیم. تا امروز ۲ دوره از «مدرسه جهادی خواندن» اجرا شده و انتظار می‌رود جوانانی که متصدی انجام این فعالیت بوده‌اند، با استفاده از تجربیات ثبت شده در کشورهای دیگر و یا تجربیات بومی شده در کشور خودمان، تجربه مدیریتی به دست آمده را ثبت و ضبط کنند.

علیرضا مختارپور برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ادبی را یکی از راه‌های انعکاس آثار مدرسه‌جهادی خواندن عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال در دهه فجر امسال همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توانیم با انتشار فراخوانی از پیش، این جشنواره‌ها را برگزار کنیم. همچنین می‌توان با استفاده از ظرفیت ناشران، حوزه هنری و غیره آثار تولید شده در این فعالیت‌های جهادی را تدوین و منتشر کرد که مجله کیهان بچه‌ها اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است.

هدایت و کنترل مستمر فعالیت‌های جهادی
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حضور استادان مطرح کشور در عرصه‌های فرهنگی هنری را در مناطق محروم از جمله اتفاقات مثبت در مدرسه جهادی خواندن عنوان کرد که از سویی باعث تقویت انگیزه شرکت کنندگان در این طرح می‌شود و از سوی دیگر با گسترش فضای مجازی در جامعه، انعکاس خوبی در میان سایر فعالان فرهنگی ادبی خواهد داشت.

مختارپور در ادامه سخنان خود گفت: به لطف پروردگار، نهاد امروز یکی از کارکردهای اصلی خود یعنی فعالیت‌های جهادی را پیدا کرده است. امیدواریم به زودی طراحی گروه‌های جهادی انجام شود تا در ماه‌های پیش رو بتوانیم این گونه فعالیت‌های جهادی را به صورت همزمان در چند شهر مختلف کشور اجرا کنیم که استفاده از ظرفیت‌های بومی می‌تواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد.

برداشتن دومین گام برای شناسایی استعدادهای جوان
همچنین در این مراسم کاظم رستمی مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» درباره برگزاری دور دوم این طرح گفت: متعاقب برنامه پیش‌بینی شده مرحله دوم این طرح، برای تکمیل مرحله اول، با حضور استادان مجرب در حوزه‌های فرهنگی، ادبی و هنری، به منظور شناسایی استعدادهای موجود در این منطقه برگزار شد و در تدارک هستیم تا دوره سوم و تکمیلی این طرح را در شهریور اجرایی کنیم.

وی افزود: در این دوره تلاش کردیم تا برنامه‌هایی را در روستاهای دور دست بشاگرد، در سرحدات اجرایی کنیم که این اقدام تجربه خوبی از فعالیت‌های آتی ما در این روستاها به دست داد. امیدوارم با برگزاری مرحله تکمیلی بتوانیم افرادی را از میان بومیان با استعداد و آموزش دیده برای روشن نگه داشتن چراغ این مسیر انتخاب کنیم.

برگ زرینی دیگر از اقدامات جهادی در بشاگرد
حجت الاسلام سید‌محسن مومنی، مدیرکل کمیته امداد شهرستان بشاگرد نیز در این مراسم با تقدیر از اقدامات جهادی صورت گرفته در این منطقه گفت: هر چند امروز اقدامات بسیاری در منطقه بشاگرد در حوزه‌های مختلف صورت گرفته و جوانان بشاگرد برخلاف سالیان گذشته می‌توانند با شهرها و مردم خارج از بشاگرد ارتباط برقرار کنند، اما این منطقه باز هم نیازمند اجرای اقداماتی دیگر ازجمله در حوزه فرهنگی است.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های پایدار صورت گرفته در منطقه بشاگرد، افزود: از ابتدا تلاش داشتیم که وقتی حرکتی را در این منطقه آغاز می‌کنیم، آن را با قدرت و به صورت پایدار به انجام برسانیم، فعالیت‌هایی که بعد از حدود ۱۰ سال از آغاز همچنان با قوت ادامه یافته است. از آن جمله می‌توان به تاسیس دو حوزه علمیه، انجام مستمر فعالیت‌های قرآنی و تربیت ۱۵۰ مربی قرآنی اشاره کرد.

مومنی درباره اجرای طرح «مدرسه جهادی خواندن» در بشاگرد نیز گفت: اجرای این طرح نیز به واقع برگ زرین دیگری از فعالیت‌های جهادی صورت گرفته در منطقه بشاگرد است که در همین مدت کوتاه، شاهد ثمرات آن بوده‌ایم. به طوری که حضور استادان ولایی و انقلابی توانسته الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان بشاگردی ایجاد کند.

تقویت روحیه جهادی در دنیای امروز
در ادامه این مراسم علی دانشور، مدرس حوزه تصویرگری و گرافیک، تقویت روحیه جهادی را یکی از مهم‌ترین ثمرات برگزاری این طرح عنوان کرد و گفت: در عصری که مفهوم فعالیت‌های انقلابی و جهادی در حال رنگ باختن است، فعالیت در منطقه محروم بشاگرد این روحیه را در ما زنده کرد و می‌توانم بگویم در آن منطقه روحیه جهادی به گونه‌ای موج می‌زند که من را به یاد دوران دفاع مقدس می‌اندازد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ادامه یافتن این حرکت جهادی گفت: با توجه کمبود امکانات و نیازهای انبوه مردم در این منطقه و سایر مناطق محروم، ادامه یافتن این حرکت جهادی حتی در حوزه‌های دیگر امری ضروری می‌نماید که می‌تواند همچون مدرسه جهادی خواندن ثمرات بسیاری در پی داشته باشد.

قرار گرفتن در مسیر صحیح آموزش
حمیدرضا داداشی، از مدرسان داستان‌نویسی و روزنامه‌نگاری در این طرح نیز طی سخنانی گفت: من افتخار حضور در هر دو دوره مدرسه جهادی خواندن را داشته‌ام و با اینکه دور اول برگزاری این طرح بسیار پربار بود، اما دومین دوره آن واقعا تجربه ویژه‌ای بود؛ چراکه با ذهنیت صحیحی که دو طرف از برگزاری و شرکت در این طرح کسب کرده بودند، ارتباط بسیار صحیحی میان مدرسان و شاگردان برقرار شد.

وی ادامه داد: با اینکه از پیش مباحثی ابتدایی درباره حوزه خبرنگاری و رسانه برای آنها پیش‌بینی کرده بودم، اما متوجه شدم که اطلاعات و توانایی‌های آنها بسیار بیشتر از تصورات من بود؛ در حالی که همیشه تصور می‌کردم این کودکان و نوجوان و جوانان به ما احتیاج دارند، اما هرچه جلوتر می‌رفتیم متوجه می‌شدم که این ما هستیم که به آنها احتیاج داریم. به طور کلی این تجربه برای من یک تجربه ناب بود.

جریان‌سازی برای فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم
محمد درویش‌زاده از کارشناسان اداره کل منابع نهاد نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: افرادی که ذهنیت صحیحی از رسیدگی به مناطق محروم بعد از انقلاب اسلامی ندارند، تنها با حضور در این مناطق می‌توانند درک کنند که پس از انقلاب به چه میزان برای آبادانی و رسیدگی به مناطق محروم تلاش شده است که همه اینها مرهون تلاش‌های مرحوم حاج عبدالله والی بوده که ما نیز سعی داریم گامی هرچند کوچک در این مسیر برداریم.

علی صلواتیان، مدرس گرافیک در مدرسه جهادی خواند نیز با اشاره به تأثیرات فردی حضور در این دوره، گفت: ما می‌تونیم با دعوت از سایر فعالان فرهنگی متعهد، این روحیه جهادی را برای کشف استعدادهای ناب در مناطق محروم، تبدیل به یک جریان کنیم.

علی اکبر شیروانی، از دیگر مدرسان دوره دوم مدرسه جهادی خواندن، طی سخنانی کوتاه عنوان کرد: از آنجا که کم و بیش در جریان فعالیت‌های نهاد بوده‌ام، می‌دانم که برگزاری چنین دوره‌هایی چقدر دشوار است و اگر پشتیبانی و حمایت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نبود، این دوره برگزار نمی‌شد. همچنین از آقای مومنی و سایر دوستان در بشاگرد نیز تشکر می‌کنم.

تدوین طرح درسی بر اساس شرایط اقلیمی
مجید اسطیری، مدرس داستان نویسی در این طرح نیز طی سخنانی گفت: تدریس داستان‌نویسی در بشاگرد اصول و مختصات خاص خود را می‌طلبد و با تدریس داستان نویسی در مناطق شهری متفاوت است. چراکه این آموزش‌ها باید بر اساس المان‌ها و تجربیات بومی هر منطقه تدارک دیده شود. بر این اساس معتقدم که باید برای کودکان و نوجوانان هر منطقه طرح درسی متناسب با شرایط و اقلیم خاص آنها تهیه شود.
علی افضلی به‌عنوان یکی از کتابداران حاضر در این طرح، با اشاره به تجربیات خود از اجرایی کردن برنامه‌های مختلف در این طرح گفت: شرکت در این دوره این فرصت را در اختیار من قرار داد تا بتوانم دانش و تجربیات کسب کرده در سال‌های گذشته را با کودکان بشاگردی اجرا کنم و سعی کردم تا از کتاب برای جذب کودکان و نوجوان به فعالیت‌ها فرهنگی استفاده کنم.

لزوم ارتباط مستمر با کودکان و نوجوانان بشاگردی
حامد محقق از کارکنان اداره کل آموزش نهاد نیز طی سخنانی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همواره با سجاد محقق (مدرس داستان نویسی و روزنامه نگاری در مدرسه جهادی خواندن) به آن تأکید داشتیم، لزوم ارتباط‌ گیری مستمر با بچه‌های بشاگردی بود. به طوری که ما معتقدیم که استادان و حتی کتابداران می‌توانند بدون تشکیلات اداری، به صورت مستمر به این مناطق مراجعه کنند و حتی می‌توان از ظرفیت مربیان کانون پرورش فکری بشاگرد نیز در این زمینه بیشتر استفاده کرد.

علی داودی از مدرسان حوزه شعر و گرافیک در این طرح نیز با اشاره به لزوم اجرای این طرح در سایر مناطق محروم کشور گفت: بشاگرد منطقه‌ای است که واقعا نیاز به رسیدگی دارد و به عنوان نماد مناطق محروم در کشور مطرح است. اما مناطق بسیار دیگری در کشور وجود دارند که شرایط مشابهی با بشاگرد دارند و می‌توان این طرح را در آن مناطق نیز اجرایی کرد و در این مسیر می‌توان از ظرفیت‌های کمیته امداد، هلال احمر، حوزه هنری و سایر مراکز دیگر در این مناطق استفاده کرد.

تأثیر حضور استادان نامی در جذب جوانان و نوجوانان
همچنین حسن ادیب‌زاده از فعالان فرهنگی منطقه بشاگرد در این مراسم، با گرامیداشت یاد و فعالیت‌های جهادی حاج عبدالله والی در این منطقه، طی سخنانی گفت: در کنار استفاده از مدرسان بومی در این طرح، دعوت از استادان شناخته شده و نامی کشور می‌تواند عامل موثری در جذب و ادامه فعالیت دانش‌آموزان بشاگردی در فعالیت‌های فرهنگی باشد.
وی افزود: خوشبختانه در دو دوره برگزاری این طرح در بشاگرد، استادان بزرگی پا به این منطقه گذاشتند که اقدامات مهمی از قبیل برپایی شب شعر، تشکیل کانون‌های ادبی و غیره را انجام دادند. از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز کمال تشکر را دارم که با تبدیل بنای متروک حمام بشاگرد به کتابخانه عمومی، آن را به یکی از زنده‌ترین بناهای بشاگرد تبدیل کردند.

محسن جوکار، حمیدرضا داداشی، مجید اسطیری، سید حسین موسوی نیا، علی اکبر شیروانی، علی صلواتیان، علی دانشور، مبین اردستانی، سجاد محقق، علی افضلی، علی داودی، به عنوان مدرس، عارف رنجبر اسفستانی و محمدحسین قاسمی‌زاده به عنوان مستندساز و کاظم رستمی به عنوان مجری طرح و حامد محقق، محمد درویش‌زاده و امیرحسین طباطبایی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دومین دوره مدرسه جهادی خواندن حضور داشتند که در انتهای این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار