موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
171286
۲۵ مرداد ۱۳۹۷
مدیرعامل موسسه خانه کتاب اعلام کرد؛

آثار ترجمه‌ای در حوزه کودک و نوجوان در حال افزایش است

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب از گسترش آثار ترجمه‌ای در بخش ادبیات کودک و نوجوان خبر داد و گفت: از ۱۶ هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان چاپ شده در سال ۹۶، ۵۹ درصد تالیفی و ۴۱ درصد ترجمه بوده است.

به گزارش کودک پرس ، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در اختتامیه مسابقه کتابخوانی بخوانیم، بفهمیم و بگوییم که به همت موسسه خانه کتاب برگزار شد، گفت: این مسابقه خانواده محور بود، شروع این مسابقه از آموزش و پرورش بود که امسال عید به بچه ها پیک نوروزی نداد و درخواست کرد بچه ها کتاب بخوانند. ما به این فکر افتادیم که کودکان را در ایام عید با کتابخوانی مشغول کنیم. ایده مسابقه کتابخوانی را هماهنگ کردیم و در سطح کشور برگزار کردیم. هدف ما درک مطلب، اعتماد به نفس و فن بیان کودکان بود.

حسینی‌پور ادامه داد: می خواستیم اختتامیه مسابقه کتابخوانی بخوانیم، بفهمیم و بگوییم را در نمایشگاه کتاب تهران امسال برگزار کنیم اما فراخوان را تمدید کردیم و 500 فیلم دریافت شد که پس از داوری 12 نفر برگزیده شدند. برگزیدگان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران را شامل می شوند اما در این برنامه بوشهر گوی سبقت را از سایر استان ها ربود. سه برگزیده از بوشهر داریم. بوشهر سال گذشته پایتخت کتاب بود و اقدامات خوبی در زمینه کتاب انجام داد. یکی از آثار و برکات پایتخت کتاب شدن بوشهر را امروز می بینیم.

وی با بیان اینکه در 40 سال گذشته 200 هزار عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است، عنوان کرد: 66 درصد کتاب ها تالیفی و 34 درصد ترجمه بوده است، 44 درصد چاپ اول و 56 درصد چاپ مجدد بوده است. از پارسال متوجه شدیم که شیب ترجمه در حال تند شدن است. در سال 96، 16 هزار عنوان کتاب در ایران چاپ شد که 59 درصد تالیفی و 41 درصد ترجمه بود. نویسندگان باید در تالیف و تصویرسازی همت بیشتر داشته باشند. برنامه های حمایتی برای کتاب های تالیفی در نظر گرفتیم که یکی از آنها را در طرح تابستانی کتاب اجرا کردیم بدین ترتیب که به کتاب های تالیفی یارانه بیشتر می دهیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ضمن دعوت از بچه ها و خانواده ها برای شرکت در طرح تابستانه کتاب اظهار داشت: با شرکت در این طرح از 25 درصد تخفیف استفاده کنید. با توجه به تلاطم های اقتصادی که امسال ناشران با آن مواجه هستند در آمار 4 ماهه اول امسال تیراژ کتاب در سال گذشته 300 نسخه کاهش یافته است. آمار 4 ماهه امسال نشان می دهد متوسط تیراژ کتاب در حوزه کودک و نوجوان 1800 شمارگان است. امیدواریم با همکاری وزارت فرهنگ و انجمن های صنفی تا پایان امسال آثار تالیفی نویسندگان را در ایران و همچنین جوایز جهانی ببینیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار