موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
171187
۲۴ مرداد ۱۳۹۷

قصه کتاب کودک در استان

قصه کتاب کودک در سیستان و بلوچستان گویا قرار نیست به سرانجام برسد و راه زیادی را تا رسیدن به بلوغ پیش رو دارد.

به گزارش کودک پرس ، اگر چه پیشینه فرهنگی زیادی در این استان وجود دارد و نویسندگان زیادی فعالیت دارند که حتی در کشور هم مطرح شده اند، اما نویسندگان کتاب کودک محدود هستند و فعالیت آن ها هم به گفته خودشان آن چنان که باید مورد حمایت قرار نمی گیرد. دوری از مرکز، هزینه های سنگین چاپ و نشر کتاب در داخل استان نسبت به استان های دیگر و … ادامه مسیر را برای این نویسندگان انگشت شمار محدود کرده و علاقه مندان برای حضور در این عرصه را هم بر دو راهی تردید قرار داده است.

چاپ آثار نویسندگان در استان های دیگر
یکی از نویسندگان کتاب کودک استان که مجموعه 14 جلدی به نام «لذت آشنایی با 14 معصوم را به فرزندانمان هدیه دهیم» را منتشر کرده است به خبرنگار ما می گوید: در استان حمایت چندانی از نویسندگان کتاب های کودک و آثار آن ها نمی شود. این کتاب ها در قم به چاپ رسید که به دلیل استقبال زیاد به چاپ دوم هم رسید. تعدادی از این کتاب ها را به زابل آوردم و اگر چه مراجعه زیادی به مسئولان داشتم تا از من حمایت کنند اما حمایت چندانی نشد. «فاطمه شیخ سیستانی» که 10 سال به صورت حرفه ای نویسندگی می کند و پنج سال در عرصه کتاب کودک قلم می زند تصریح می کند: این در حالی است که در قم از من برای نوشتن داستان درخواست شد، اما برای هر داستان مبلغ ناچیز 150 هزار تومان دریافت می‌کردم و امتیازها و سود در اختیار ناشر بود.

در زابل امام جمعه و رئیس اداره تبلیغات اسلامی حمایت کردند. وی بیان می کند: کتاب هایم را دوباره به قم بازگرداندم تا به فروش برسانم. مسئولان می توانستند برای خرید کتاب های کودک و اهدای آن به کودکان روستایی اقدام کنند که این کار را انجام ندادند. وی ادامه می دهد: به علاوه مسئولان از نویسندگان استان های دیگر دعوت می کنند و قلم نویسندگان در داخل استان بی ارزش است. اگر چه استعدادهای زیادی وجود دارد اما به دلیل این که حمایت نمی شوند پر و بال ندارند لازم است ارزش قلم نویسندگان کودک دیده شود. به گفته وی، کودکان همچون لوح سفید هستند و کار برای آن ها حساس است. من در زمینه کتاب‌های کودک قرآنی فعالیت دارم، به همین دلیل مطالعات زیادی از احادیث و داستان های قرآنی دارم تا آن چه به نگارش در می آورم درست باشد و اثر خوبی روی کودک بگذارد.

واگذاری امتیازات به ناشران خارج استان
این نویسنده کتاب کودک که پنج کتاب دیگر از پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) به نگارش در آورده و به دلیل حمایت‌های ضعیف نتوانسته است به چاپ برساند ادامه می دهد: 50 شعر و متن ادبی هم نوشته ام که اگر چه برای چاپ آن بارها مراجعه کردم، اما امکان چاپ فراهم نشد. باید قلم نویسندگان در استان خودشان مورد توجه قرار گیرد. اگر مسئولان از قلم نویسندگان استان حمایت کنند نویسنده هم برای نوشتن انگیزه پیدا می کند و آثار بیشتری می‌نگارد که مایه افتخار برای استان است. وی می گوید: اگر چه از استان های دیگر برای نوشتن داستان کودک حمایت شدم، اما به دلیل هزینه های رفت و آمد و مبالغ دریافتی کم تمایلی به کار در استان های دیگر ندارم. سال گذشته برای هر داستان کتاب 14 معصوم 150 هزار تومان دریافت کردم، در حالی که ناشر سود زیادی کرده است و من همه امتیازها را به ناشر واگذار کردم تا فقط داستان هایم منتشر شود. وی می افزاید: متاسفانه مسئولان استانی پس از آن که نویسنده با مشقت های فراوان کتاب را به چاپ رساند از او با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه تجلیل می کنند که فایده ندارد زیرا نویسنده به حمایت نیاز دارد.

فروش محدود کتاب های کودک
یکی دیگر از نویسندگان کتاب کودک استان می گوید: مشکلات کتاب کودک در حال افزایش است. برای چاپ کتاب در استان مشکل داریم، ناشر مولف هستم و چهار کتاب کودک همزمان در مشهد به چاپ رساندم که هزینه زیادی هم داشت. به علاوه فروش کتاب کودک استقبال چندانی ندارد و تعداد کمی را توانستم به فروش برسانم. «اشرف گرگیج» که سال گذشته چهار کتاب کودک به چاپ رساند ادامه می دهد: در نمایشگاه کتاب تعدادی از کتاب ها را به فروش رساندم و اگر چه از تصویرگری آثارم تعریف می شد اما به فروش نمی رسید. کتاب کودک را فقط در نمایشگاه و تعداد محدودی کتاب‌فروشی به فروش رساندم. این نویسنده تصریح می کند: چهار کتاب آماده چاپ هم دارم و دو کتاب نیز در زمینه کودک آماده کردم که به دلیل مشکلات نمی توانم آن را به چاپ برسانم. علاقه تنها عاملی است که سبب می شود نویسنده کتاب کودک به این کار ادامه دهد. به دلیل هزینه های بالای تصویرگری کتاب کودک، این کار را خودم انجام می دهم تا هزینه های چاپ داستان های کودک به حداقل برسد. وی که نویسنده کتاب های حاکم سنگان و مرغ سخنگو، مبین زبر و زرنگ، امیر حسین راستگو، آیسا گلی و مرغ کاکلی است بیان می کند: فرهنگ سازی برای خرید کتاب کودک توسط خانواده ها و استفاده از کتابخانه در خانه می تواند از سنین کم کودکان را به کتاب‌خوانی علاقه مند کند.

نویسندگان کتاب کودک حمایت می شوند
معاون فرهنگی و مطبوعاتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: کتاب های خاص و ویژه بیشتر مورد توجه این اداره کل قرار دارد. در عرصه کتاب کودک نویسنده توانمندی در استان نداریم. برخی از نویسندگان کتاب ترجمه می کنند که مورد توجه نیست.

بعضی از نویسندگان در حوزه کتاب کودک چند کتاب به رشته تحریر در آورده اند که پس از بررسی در کمیته مربوطه ایرادهای زیاد ویرایشی داشت. «مرتضی سلطان نژاد» می افزاید: کسانی که در عرصه کودک و نوجوان کتاب بنویسند مورد توجه ویژه قرار می گیرند. البته قالب هایی برای کتاب کودک مد نظر است، به طور مثال ترجمه جزو قالب های کتاب کودک محسوب نمی شود و در صورتی که نویسنده ای فقط کتاب ترجمه کرده باشد حمایت نمی‌شود. وی تصریح می کند: نویسندگانی که در عرصه کتاب کودک در سال های 96 و 97 در استان کتاب هایی به چاپ رساندند و کتاب های آن ها ترجمه نیست می توانند به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند تا حمایت های لازم از آن ها انجام شود. بر اساس قیمت پشت جلد، محتوا، کیفیت و جایگاه کتاب تصمیم گیری می شود چند جلد از کتاب آن ها خریداری شود.

 

 

 

 

منبع: روزنامه خراسان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار