171157
۲۴ مرداد ۱۳۹۷

پارادوکس در وضعیت کانون پرورش فکری خراسان‌رضوی؛ مرکزی به‌نام کودک اما فاقد کتاب کودک

سرپرست کانون پرورش فکری خراسان‌رضوی می‌گوید: این کانون از کمبود کتاب در حوزه کودک و نوجوان رنج می‌برد.

به گزارش کودک پرس ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان اصلی‌ترین متولی پُر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و  تامین مواد خام فرهنگی و آموزشی برای این رده‌های مختلف سنی کودک تا نوجوان همیشه مورد توجه متولیان فرهنگی بوده است.

موضوعی که در سال‌های اخیر کاهش یافته و امروز برخلاف افزایش نیاز جامعه به فرهنگ سازی و مقابله با تهاجم فرهنگی و پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، این کانون در حال از دست دادن کارکرد اولیه خود است. در راستای توجه به این موضوع با با رضا قمرزاده؛ سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی پیرامون فعالیت‌های این مجموعه گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

تعداد کانون‌های پرورش فکری فعال استان اعم از ثابت و سیار چه تعداد است؟ تعداد مطلوب چه باید باشد؟ همچنین تعداد کودکان و نوجوانان عضو کانون‌های پرورش فکری استان چند نفر هستند؟ آمارها نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟

قمرزاده: تعداد مراکز کانون در استان خراسان رضوی (34 مرکز ثابت، 8 مرکز سیار شهری و روستایی و 3 مرکز پستی ) است که در مجموع 45 مرکز می‌شود اگر به صورت آماری و فیزیکی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، به ازای هر 20 هزار نفر یک مرکز فرهنگی هنری باید وجود داشته باشد.

کانون با کمک دستگاه‌های فرهنگی و مشارکت در برنامه‌های فرهنگی سایر نهادها سعی بر آن دارد تا با انتقال تجارب، این کمبودها را از این طریق نیز جبران کنیم. از آن جمله می‌توان همکاری با کتابخانه‌های عمومی برای غنای فعالیت‌های کودک و نوجوان و همچنین همکاری با برخی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری اشاره کرد.

 

آمارهای سال گذشته تنها از امکان پوشش دو درصد از کودکان و نوجوانان در استان توسط این کانون خبر می‌داد، شرایط امسال چگونه است؟ آیا پیشرفتی در جبران کمبودها شده است؟

قمرزاده: کودکان و نوجوانانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از فعالیت‌ها و کارگروه‌های تخصصی فرهنگی و هنری در قالب برنامه‌های مختلف و بازدیدها، جشنواره‌ها و مسابقات در فعالیت‌های کانون شرکت دارند حدود 600 هزار نفر هستند.

 

چه کمبودهایی و در چه حوزه‌هایی نیاز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است؟ و چه مراکز جدید اعم از ثابت و سیار از نسبت به سال گذشته به شبکه کانون اضافه شده است؟

قمرزاده: در رابطه با پوشش کودکان و نوجوانان باید گفت که کانون منکر کمبود امکانات در استان نیست چرا که ما در حال حاضر 7 شهرستان داریم که فاقد مرکز فرهنگی هنری هستند و در مشهد 8 مرکز فرهنگی هنری داریم که با توجه به اینکه بزرگترین شهر کشور بعد از تهران است و با توجه به نیروی انسانی متخصصی که وجود دارد، ظرفیت توسعه مراکز بیشتری وجود دارد.

در این راستا چند اقدام صورت گرفته است؛ راه‌اندازی مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان، پیگیری ساخت 4 مرکز فرهنگی هنری در مشهد به ویژه در حاشیه شهر در نقاطی مانند طلاب، توس، الهیه و لادن؛ در سال گذشته نیز موفق شدیم سه مرکز به استان اضافه کنیم. از جمله مرکز فرهنگی هنری در آرامگاه توس، مرکز شماره 2 سیار شهری مشهد و مرکز سیار نیشابور.

اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بخشی از جمعیت مخاطب که علاقه‌مند به این حوزه هستند را پوشش می‌دهد و قرار نیست که صددرصد جمعیت مخاطب را پوشش دهد، چرا که نیازها و علاقه کودکان و نوجوانان متفاوت است که باید برای پوشش آن از سایر دستگاه‌ها نیز کمک گرفت.

شاید یکی از بزرگترین نیازها در کانون، نیاز به کتب تخصصی در موضوع کودک و نوجوان باشد، آن هم به این دلیل که در کانون با 27 فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی جذاب کودکان و نوجوانان عضو را علاقه‌مند به مطالعه کتاب می‌کند و این امر سبب شده که دائما مراکز کانون نیازمند تزریق منابع و کتب جدید باشد. از این فرصت استفاده می‌کنم و دست یاری به صورت خیرین و دستگاه‌های فرهنگی جهت مرتفع کردن این نیاز دراز می‌کنم.

 

باتوجه به استقرار تقریبی حدود 30 درصد از ساکنان مشهد در حاشیه شهر و نیز تراکم بالای جمعیتی کودکان و نوجوانان در این منطقه، چه برنامه‌های برای پوشش این منطقه داشته و دارید؟

قمرزاده: وجود سه مرکز فرهنگی هنری سیار در مشهد و مرکز پستی جهت پوشش برای حاشیه شهر یکی از اقدامات اساسی جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بود.

 

آیا نیم درصد بودجه مصوب که شهرداری‌ها موظف به پرداخت آن به کا‌نون پروش فکری کودکان و نوجوانان در راستای کمک به تامین نیازهای مالی و توسعه کانون‌ها هستند امسال محقق شده است؟ اگر خیر چه اقدامی در جهت احقاق آن برداشته‌اید؟

قمرزاده: این نیم درصد شامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمی‌شود و تنها کتابخانه‌های عمومی از آن استفاده می‌کنند. در این راستا ما سعی کردیم از خیرین کمک بگیریم و موفقیت‌هایی داشته‌ایم. از جمله ساخت یک مرکز ثابت در نیشابور و بهسازی مراکز و .. است.

 

چنانچه موضوع یا نکته یا فعالیت دیگری وجود دارد که مغفول مانده و  نیازمند اطلاع رسانی است، بفرمایید.

قمرزاده: یکی از ضرورت‌هایی که روز به روز در بین نهادهای فرهنگی احساس می‌شود، ضرورت اجتناب از موازی‌کاری و همسو کردن ظرفیت‌های فرهنگی به منظور رسیدن به یک هم‌افزایی و جلوگیری از هدر رفتن و از دست دادن انرژی‌ها، وقت‌ها و فرصت‌ها است.احترام گذاشتن بیشتر به ظرفیت‌ها و تخصص‌ها و ماموریت‌های نهادها است. مدل تربیت و یادگیری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد آموزشی غیررسمی بسیار با استاندارهای جهانی در موضوع یادگیری خلاق و ماندگار نزدیک است.

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار