موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
171047
۲۴ مرداد ۱۳۹۷

عوارض شربت دیفن هیدرامین برای کودکان

بسیار دیده ایم که مادران به کرات از شربت دیفن هیدرامین برای آرام کردن کودک و خواباندن وی استفاده می‌کند. اما واقعا از عوارض شربت دیفن هیدرامین برای کودکان خبر دارید؟

به گزارش کودک پرس ، شربت دیفن هیدرامین یکی از داروهای پرمصرف در کشورمان و از داروهای موجود در داروخانه های خاتگی می باشد که بعضی از مادران به صورت خودسرانه و برای درمان سرماخوردگی کودکان از آن استفاده می کنند. اما لازم است بدانید که متخصصین بشدت این کار را منع کرده اند. اگر از عوارض شربت دیفن هیدرامین برای کودکان خبر ندارید این مقاله را بخوانید.

 

عوارض شربت دیفن هیدرامین برای کودکان چیست؟
یک فوق تخصص گوارش کودکان گفت: والدین برای درمان سرماخوردگی کودکانشان خودسرانه دارو تجویز نکنند زیرا به عنوان مثال مصرف داروی دیفن هیدارمین می‌تواند موجب اختلال در یادگیری کودکان در آ‌ینده شود.

فرید ایمان زاده افزود: پاییز فصل بیماری های ویروسی است که باعث شیوع بیماری های تنفسی و گوارشی می‌شود.بیماری های تنفسی با علائمی مانند آبریزش بینی،عطسه، سرفه، خارش حلق و ترشحات و بیماری های گوارشی به شکل اسهال خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: زمانی که علائم سرماخوردگی مانند عطسه و… در کودکان وجود دارد و تا زمانی که ترشحات بینی شفاف است و تب شدیدی وجود ندارد. نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.اما اگر در چنین شرایطی والدین آنتی بیوتیک به کودکان بدهند بنیه کودک ضعیف شده و مقاومت دفاعی او در آینده تضعیف می‌شود چرا که میکروبها نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده و دارو اثر لازم خود را از دست می‌دهد.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گاهی والدین خودسرانه شربت دیفن هیدرامین را به کودک خود می‌دهند. در صورتی که 100درصد ممنوع است و باید بدانند اگر به کودک زیر 6 ماه این شربت را بخورانند اختلال در یادگیری را برای کودک رقم می‌زنند.

ایمان زاده افزود: کودک زیر 6ماه با مصرف شربت دیفن هیدرامین در درسهایی مانند ریاضی و فیزیک در آینده دچار مشکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: همچنین مصرف شربت هایی که خواب آلودگی را در کودک تشدید می‌کند بسیار خطرناک است و به هیچوجه نباید برای خواب کردن کودک از دارو و مواد خواب آور استفاده کنند.عوارضی مانند ضایعات مغزی حتی کوتاه مدت حاصل مصرف این داروهاست.

 

این فوق تخصص گوارش کودکان تاکید کرد: اگر والدین می‌خواهند کودک خود را درمان کنند فقط می‌توانند از قطره کلروسدیم برای شست وشوی بینی استفاده کنند تا ویروسها را رقیق کنند.همچنین به کودکان خود مایعات گرم مانند چای و سوپ بدهند.

ایمان زاده افزود: بهتر است شیر کاکائو را به دلیل تحریک کردن گلو تا حد امکان استفاده نکنند و توجه داشته باشند چنانچه حال عمومی کودکشان بدتر و دچار بی قراری شد سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: از مصرف داروهای تب‌بر مانند بروفن برای کودکان خردسال خودداری کنند زیرا کودکانی که مشکلات معده دارند دچار خونریزی‌های معده و مشکلات گوارشی می شوند.

 

وی گفت: مصرف استامینوفن برای کودکان منعی ندارد اما چنانچه کودک درگیری های کبدی داشت یا ادرار کودک پر رنگ بود از دادن استامینوفن نیز به او خودداری کنند.

 

 

 

 

منبع: روز پلاس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار