170608
۲۲ مرداد ۱۳۹۷
معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد خبر داد؛

برگزاری اولین جشنواره «شهر شاد شکلاتی» برای ارتقای گردشگری کودکان

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد از برگزاری جشنواره گردشگری کودک و جشنواره شهر شاد شکلاتی در پاییز سال جاری خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، نرگس شالچیان پیرامون برنامه‌هایی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های هویتی مشهد اظهار کرد: گردشگری کودک و یا اولین جشنواره شهر شاد شکلاتی را در مشهد رقم خواهیم زد که برنامه‌های آن انجام شده و قرار بر این بود این رخداد را در شهریورماه داشته باشیم، اما به دلیل این که در این ماه، به اندازه کافی مناسبت داریم و مردم به مشهد سفر می‌کنند، تصمیم بر این شد که این برنامه را در پاییز ۹۷ و بعد از ماه محرم و صفر برگزار کنیم.

وی عنوان کرد: به طور کلی برای برنامه‌ریزی آینده، باید بدانیم کجا ایستاده‌ایم، مادامی که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها احصا نشود، نمی‌توان نقشه راهی برای آینده داشت. همچنین، برای شناسایی ظرفیت‌های گوناگون، برنامه هفتگی را اجرا کرده و بازدید از مناطق مختلف مشهد را در دستور کار قرار دادیم که حدود دو ماه از شروع این برنامه می‌گذرد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد افزود: برای این منظور، هر هفته به یکی از این مناطق سر می‌زنیم و با کمک شهرداران و جداولی که از پیش داده شده، از آن‌ها خواستیم تا ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مناطق خود را که قابلیت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و درآمدزایی دارد، برای ما مرتب کنند.

 

شالچیان ادامه داد: همزمان، از خبرنگاران شهرآرا محلات خواستیم که عناصر هویتی خود را از قبیل بناها و غیره که در مناطق خودشان وجود دارد، برای ما احصا کنند. با این اقدام، ما یک آلبوم کامل از هرآنچه که در مشهد موجود است دارا هستیم و به کمک این ظرفیت‌های احصاشده، می‌توانیم برنامه‌هایی را در دست داشته و تورهایی در جهت سرمایه‌گذاری تعریف کنیم.

وی بیان کرد: طبیعتا بخشی از ماموریت‌های ما، به اجرای رویدادها برمی‌گردد. در معاونت گردشگری، سه یا چهار هدف کلان را در ساختار این معاونت، باتوجه به شرح وظایفی که شهرداری تعریف کرده است، داریم و سعی می‌کنیم رویدادهای برگزارشده، در جهت تقویت این ساختارها باشد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد گفت: همه ما می‌دانیم که مشهد یک مقصد گردشگری است؛ اما این فعالیت‌ها است که موجب می‌شود افراد این مقصد را به دیگران توصیه کنند. همچنین، تجربه‌هایی که افراد براساس فعالیت‌های صورت‌گرفته در این مقصد به دست می‌آورند، باعث می‌شود با استناد به اوقات خوشی که در این مدت گذرانده‌اند، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. به همین خاطر، سعی کردیم رویدادها در جهت معرفی ظرفیت‌های مختلف مشهد باشد.

 

شالچیان پیرامون اقدامات صورت‌ گرفته در حوزه گردشگری عنوان کرد: نوروز امسال، خیابان غذا را افتتاح کردیم که رویداد بسیار خوبی بود و بازخورد مطلوبی را نیز به همراه داشت. از دل این کار پژوهش خوبی به دست آمد و کسانی که بازدید می‌کردند، رضایت‌مندی نسبتا مطلوبی داشتند و چون همزمان با نوروز بود، تعدادی از توریست‌های خارجی که به ایران می‌آمدند، در صفحات مجازی خود درمورد خیابان غذا توضیحاتی داده و برایشان جالب بود که مفهومی به نام خیابان غذا چه معانی فرهنگی را داراست و چگونه مراسم، آیین‌ها و برنامه‌های ما در دل این رویداد و به بهانه غذا که یک برنامه مشترک در تمام دنیا هست، به خوبی معرفی شده است. به طور مثال، مفهوم استفاده از بازیافت را به خوبی در این رویداد نشان دادیم.

وی ادامه داد: اقدام دیگر این بود که به مناسبت روز صنایع دستی، فراخوانی منتشر کردیم تا سوغات هویتی مشهد را شناسایی کنیم و خوشبختانه استقبال خوبی صورت گرفت و همچنین پاسخی که از طرف هنرمندان برای این منظور گرفتیم، ما را بر آن داشت تا با تجمیع آن‌ها در کارگروه‌هایی که خود تعریف کرده‌ایم و هیئت اندیشه‌ورزمان به اجماع خوبی برسیم و امیدواریم بتوانیم به یک سوغات واحد و مشخص به نام سوغات خاص مشهد معرفی شود برسیم.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد افزود: همچنین، میدان شهدای مشهد را به عنوان یکی از مراکز اصلی انتخاب کردیم و تصمیمان بر این شد که با شهرداری‌های دیگر استان‌ها صحبتی داشته باشیم و پیشنهاد دهیم که در بحث گردشگری از مبدا، میدان شهدا را به صورت پایلوت انتخاب کنند و به این صورت، فضایی را در عرصه این میدان برای سوغات استان خودشان در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

 

شالچیان تصریح کرد: این استان‌ها، موظف هستند هر نیم‌سال هفته یا دهه فرهنگی استان خود را داشته باشند که در گام اول، این اتفاق با استان قم رخ داد و بناست در تاریخ ۲۸ مردادماه امسال تا ۱۰ شهریور، دفتر سوغات خود را در مشهد افتتاح کند. همچنین ۸۰ غرفه در کوهسنگی برپا می‌شود و ظرفیت‌های مختلف استان قم به مشهد آمده و خود را معرفی می‌کنند. علاوه بر این، برنامه‌های استیجی و شاد را در بازه دهه ولایت خواهند داشت و به همین ترتیب دیگر استان‌ها نیز به مرور به این بدنه اضافه می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: درست است که مشهد یک شهر چهارفصلی است که گردشگران و زائران در تمام فصول به آن سفر می‌کنند، اما به دو قسمت «های‌سیزن» و «لوسیزن» یا «زمان پیک» و «غیر پیک» تقسیم می‌شود‌.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد در این خصوص ادامه داد: «زمان پیک» باعث می‌شود که نتوانیم خدمات‌رسانی خوبی به زائرین ارائه دهیم و افراد نتوانند با خاطره خوبی مشهد را ترک کنند. به این خاطر، لازم است فعالیت‌هایی تعریف شود تا در زمان‌هایی که غیر پیک یا لوسیزن در شهر حاکم است، بتوانیم گردشگران را به مشهد دعوت کنیم. از جمله، در زمستان امسال، جشنواره بزرگ تخفیفان را با کمک اتاق اصناف، استانداری، میراث فرهنگی، اتحادیه هتل‌آپارتمان‌ها و هتل‌داران و آژانس‌های مسافرتی رقم می‌زنیم که در این خصوص بیش از دوماه جلسات مستمر برگزار شده و در حال رسیدن به نقشه راه مشخصی هستیم تا در زمان مناسب این رویداد را به مردم ایران معرفی کنیم و از آن‌ها برای گردشگری خرید در مشهد دعوت کنیم.

 

«آخر هفته‌های زیارت و گردشگری» از اول مهرماه در مشهد صورت می‌گیرد

شالچیان در ادامه از برگزاری پیشنهاد «آخر هفته‌های زیارت و گردشگری» در مشهد، از مهرماه سال جاری خبر داد.

وی بیان کرد: آن‌طور که پیش‌بینی می‌کنم، به نظرم اتفاق بسیار میمون و مبارکی است و در بازه دیگری به تشریح کامل این برنامه خواهم پرداخت. این برنامه قرار است از اول مهرماه برگزار شود که برنامه نو و بدیعی است. ضمن این که آخر هفته‌های زیارت، صرفا برای اولین بار است که آن هم در مشهد اتفاق می‌افتد و فکر می‌کنم رضایت‌مندی خوبی در پی داشته باشد و بتوانیم فرهنگ میزبانی را در آن به خوبی پیاده کنیم.

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار