موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
170512
۲۱ مرداد ۱۳۹۷

تعابیر جالب امام رضا(علیه‌السلام) در نامه برای پسرشان

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث یکی از ابعادی که سبب شد تا کودک بودن امام جواد(علیه‌السلام) ضربه‌ای به پذیرفتن ایشان به عنوان امام شیعیان از سوی علما وارد نکند را تلاش‌های پیشین امام رضا(علیه‌السلام) خواند و گفت: امام رضا(علیه‌السلام) در نامه‌هایی که از خراسان برای امام جواد(علیه‌السلام) می‌فرستادند از تعابیر ویژه‌ای استفاده می‌کردند که همین امر سبب شده بود تا کاتبان تصور کنند امام جواد(علیه‌السلام) فردی با سن و سال بالا است؛ به نحوی که در نامه‌ها از عبارت «يَا بُنَيَّ فِدَاكَ أَبُوكَ» استفاده می‌کردند.

به گزارش کودک پرس ،حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث به بخش‌هایی از سیره حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام) اشاره و عنوان کرد: ایشان اولین امامی هستند که در سنین کودکی و در هشت سالگی امامت شیعه را عهده دار شدند.

وی با بیان اینکه کم سن و سال بودن امام جواد(علیه‌السلام) این امکان را ایجاد می‌کرد که با مقاومت عالمان دینی مواجه شود، گفت: اما تبیین مسئله امامت از سوی امامان معصوم پیشین و به ویژه امام رضا(علیه‌السلام) سبب شد تا علما در برابر امامی چنین کم سن و سال موضع گیری نکنند.

حجت‌الاسلام غلامعلی با تأکید بر ایکنا امام رضا(علیه‌السلام) ذهن مردم را برای پذیرفتن چنین مسئله‌ای از پیش آماده کرده بودند، تصریح کرد: احترام ویژه قائل شدن و با ادب و احترام خاصی با فرزند خود سخن گفتن رویه‌ای بود که امام رضا(علیه‌السلام) بدین منظور دنبال می‌کردند.

وی ادامه داد: امام رضا(علیه‌السلام) در نامه‌هایی که از خراسان برای امام جواد(علیه‌السلام) می‌فرستادند از تعبیرات ویژه‌ای استفاده می‌کردند که همین امر سبب شده بود تا کاتبان تصور کنند امام جواد(علیه‌السلام) فردی با سن و سال بالا است؛ به نحوی که در نامه‌ها از عبارت «يَا بُنَيَّ فِدَاكَ أَبُوكَ» استفاده می‌کردند.

 

این کارشناس دینی یکی از ابعادی که سبب شد تا کودک بودن امام جواد(علیه‌السلام) ضربه‌ای به پذیرفتن ایشان به عنوان امام شیعیان از سوی علما وارد نکند را تلاش‌های پیشین امام رضا(علیه‌السلام) خواند و گفت: برخی افراد به امام رضا(علیه‌السلام) خرده می‌گرفتند که سن و سال ایشان بالا رفته و هنوز فرزندی ندارند و بدین جهت برای موضوع امامت شبهه ایجاد می‌کردند، اما میلاد امام جواد(علیه‌السلام) که پدر از ایشان به عنوان خیر مولود یاد کردند سبب شادی و مسرت دل همه شیعیان و به مرور زمینه‌های پذیرش آن نیز از سوی امام رضا(علیه‌السلام) ایجاد شد.

این حائز رتبه برتر در جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در محور «تاریخ و سیره رضوی با رویکرد علمی و ترویجی» در ادامه با اشاره به ۱۷ سال امامت حضرت جواد الائمه(علیه‌السلام) یکی از نکات بارز سیره آن حضرت را پاسخ گویی برشمرد و عنوان کرد: گرچه پاسخ گویی به سوالات و شبهات رویکرد تمامی امامان معصوم(علیهم‌السلام) و علمای دینی بوده است، اما در تاریخ گزارش شده است که پاسخ گویی‌های حضرت امام جواد(علیه‌السلام) از همان سن و سال کودکی و در حضور جمعیت‌های گسترده، گروه‌های مختلف و در مدت زمان طولانی و با استناد به قرآن کریم صورت می‌گرفته است. در واقع شیوه امام جواد(علیه‌السلام) در مکه، مدینه و بغداد پاسخ گویی به سوالات شیعیان با توجه به مبانی قرآن کریم بوده است.

 

تربیت شاگردانی مؤلف و نویسنده

حجت‌الاسلام غلامعلی از دیگر خصوصیات امام محمد تقی(علیه‌السلام) را تربیت شاگردانی برجسته که هر یک عالم به زمان خود شدند دانست و عنوان کرد: در بسیاری از دوران‌های تاریخ اسلام، امامان به جهت علمی دارای شاگردان برجسته‌ای نبودند که از جمله می‌توان به دوره پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) اشاره کرد. اما در دوره امام جواد(علیه‌السلام) عالمان زبردستی می‌زیسته‌اند که خود مؤلف و نویسنده بوده‌اند و در مکتب امام جواد(علیه‌السلام) پرورش یافته‌اند و هر یک حداقل ۳۰ کتاب داشتند و این کتاب‌ها منابع دینی شیعه را شکل داده است.

مؤلف کتاب «زندگی به سبک خورشید؛ سیری در سیره و سبک زندگی امام رضا(علیه‌السلام)» در بخش دیگری از سخنان خود به سیره اخلاقی امام جواد(علیه‌السلام) اشاره و عنوان کرد: استفاده از عطر از جمله خصوصیات بارز حضرت بوده است به نحوی که سرتا پای خود را معطر می‌کردند و هر کس از کنار ایشان گذر می‌کردند از عطر دلربای ایشان مست می‌شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در بخش پایانی سخنان خود به مقوله شهادت حضرت جواد(علیه‌السلام) اشاره و با بیان اینکه ایشان توسط همسر خود که ام فضل نامیده می‌شد و دختر مأمون بود، به شهادت رسید، عنوان کرد: از اینکه خلیفه چرا دسیسه برای شهادت امام کردند در تاریخ گزارش مبسوطی بیان نشده است اما واضح است که حاکمیت تحمل پذیرش امام را نداشتند و سعی کردند در عنفوان جوانی ایشان را از بین ببرند.

 

اجبار در ازدواج با دختر مأمون

وی به جبری که در ازدواج حضرت جواد(علیه‌السلام) با دختر  دشمنشان وجود داشته است اشاره و تصریح کرد: اما در این ازدواج اختیاری از خود نداشتند و همان گونه که دستگاه خلافت امام رضا(علیه‌السلام) را مجبور به قبول خلافت کردند، امام جواد(علیه‌السلام) را هم به این ازدواج محبور کردند تا اهداف خود را به پیش ببرند در غیر این صورت خطر مرگ ایشان را تهدید می‌کرد؛ در واقع باید گفت بدین گونه نبوده است که امام به خواستگاری دختر مامون برود بلکه محبور به انجام این کار بودند.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار