موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
169972
۱۷ مرداد ۱۳۹۷

ضعف بینایی کودکان با تشخیص به موقع درمان می‌شود

مسئول برنامه علمی بیست و یکمین کنگره سراسری اپتومتری ایران می‌گوید: تشخیص و اقدام درمانی به موقع، مانع از ماندگاری ضعف بینایی در چشم کودکان می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، مسعود خرمی نژاد افزود: آمبلیوپی یا تنبلی چشم نوعی کاهش بینایی در یک یا هر دو چشم است که از شایعترین علت‌های آن درمان نشدن به موقع ضعف بینایی و عیوب انکساری چشم در دوران نوزادی و کودکی به شمار می رود.
وی اظهار داشت: این عارضه غالبا بدون هیچگونه علامتی است و در بیشتر موارد والدین آگاهی از کاهش دید کودکان خود ندارند.

این اپتومتریست ادامه داد: تشخیص به موقع تنبلی چشم باعث می‌شود تدابیر درمانی مناسب نظیر تجویز عینک و در صورت لزوم بستن چشمی که دید بهتری دارد، مانع از کاهش ماندگاری ضعف بینایی در چشم کودکان شود.
مسئول برنامه علمی بیست و یکمین کنگره سراسری اپتومتری ایران تاکید کرد: به خانواده ها توصیه می شود که در سنین 6 ماهگی، دو و نیم سالگی و از چهار سالگی تا قبل از سنین مدرسه هر سال برای بررسی وضعیت عیوب انکساری، تنبلی چشم و دید دوچشمی کودکبه اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: نکته مهمی که باید خانواده ها در نظر داشته باشند، میزان شیوع بالای ضعف بینایی، تنبلی چشم و انحرافات چشمی در کودکانی است که سابقه این مشکلات در یکی از اعضای خانواده آنها مشاهده شده است.
به گفته خرمی نژاد، همان مقدار که تشخیص به موقع ضعف بینایی و تجویز عینک مناسب در افراد حائز اهمیت است، انتخاب عدسی مناسب، ساخت و فیت دقیق عینک طبی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین یکی دیگر از محورهای اصلی کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران مباحث مرتبط با تکنولوژی های جدید عدسی های طبی، کارگاه های تراش و ساخت مدرن عینک و در نهایت ارائه راهکارهای مناسب برای یک فیت مناسب عینک طبی است.

وی تصریح کرد: یکی از محورهای کنگره سراسری اپتومتری امسال (24 تا 26 مرداد ) مباحث مرتبط با آمبلیوپی (تنبلی چشم) و نقایص دید دو چشمی است که در پنل‌های تخصصی، آخرین نتایج تحقیقات روز دنیا توسط اساتید و صاحب نظران این زمینه مورد بحث قرار می‌گیرد.

خرمی نژاد گفت: بررسی تاثیر روش‌های درمانی متفاوت در کودکان آمبلیوپ و نیز بررسی اختلالات شایع دید دوچشمی و رویکردهای درمانی مناسب در این حیطه نیز از سرخط مباحثی است که در این کنگره سه روزه به بحث گذاشته می‌شود.
طبق آمار، 285 میلیون کم‌بینا و نابینا و 39 میلیون نابینای مطلق در جهان وجود دارد که 90 درصد از این افراد که دچار مشکلات شدید بینایی هستند، در کشورهای جهان سوم با کیفیت پایین زندگی می‌کنند و 65 درصد کسانی که دچار مشکلات بینایی هستند، بیش از 50 سال سن دارند.

بر اساس گزارش های موجود، 21 میلیون نفر ایرانی دچار عیوب بینایی از قبیل نزدیک ‌بینی،‌ دوربینی و آستیگمات هستند و ضروری است از دوران کودکی اختلالات بینایی به موقع تشخیص و درمان شود.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار