169681
۱۵ مرداد ۱۳۹۷

علائم حساسیت به شیر در نوزادان

اگه والدین حساسیت غذایی داشته باشند ۷۵٪ احتمال ابتلا به آلرژی وجود داره. و اگه یکی از والدین آلرژی داشته باشه۴۰٪ احتمال تولد کودک مبتلا به حساسیت وجود داره. و اگه یکی از اعضای خانواده آلرژی داشته باشن ممکنه کودکتون مبتلا بشه.

به گزارش کودک پرس ، حساسیت به شیر، وضعیتی هست که سیستم ایمنی بدن پروتئین شیر رو با عامل بیماری زا اشتباه گرفته و بهش حمله میکنه. از اونجایی که سیستم ایمنی بدن به طور مداوم از بدن مراقبت میکنه، به محض مصرف شیر بدن علائم بیماری و مبارزه بدن با پروتئین های شیر رو بروز میده. بین 2 تا 3 درصد نوزادان به پروتئین شیر آلرژی دارن، در ادامه مطلب بیشتر در این باره میخونید…

شاید براتون سوال باشه که ممکنه کودک به پروتئین شیر مادر حساسیت داشته باشه؟ در جوابش باید بگم اصلا این امکان وجود نداره چون این شیر کاملا مخصوص نوزاد و مناسبشه! ولی امکان اینکه کودک به مواد غذایی که مادر مصرف میکنه حساسیت داشته باشه و براش مشکل ایجاد کنه زیاده! یا حتی ممکنه به پروتئین شیرگاو که مادر مصرف میکنه حساسیت نشون بده.

عوامل موثر در بروز آلرژی به شیر در نوزادان

1.سابقه خانوادگی

اگه والدین حساسیت غذایی داشته باشند 75٪ احتمال ابتلا به آلرژی وجود داره. و اگه یکی از والدین آلرژی داشته باشه 40٪ احتمال تولد کودک مبتلا به حساسیت وجود داره. و اگه یکی از اعضای خانواده آلرژی داشته باشن ممکنه کودکتون مبتلا بشه.

قرار گرفتن در معرض زود هنگام: کودکانی که بیش از حد شیر گاو را در سن زودرس قرار می دهند، ممکن است آلرژی شیر ایجاد کنند

2.فرزند اول بودن

محققان متوجه شدن فرزندان اول بیشتر از فرزندان دوم و سوم و … حساسیت غذایی دارن! اونها بر این باورند که فرزندان اول در تربیت خانوادگی بیشتر زیر ذره بین هستند و کمتر در تماس با میکروبها قرار میگیرن پس بدن حساستری نسبت به آلرژنها دارن.

3.آسم و اگزما

کودکانی که مبتلا به آسم و اگزما هستند حساسیت بیشتری نسبت به مواد غذایی دارن. با این حال، دقیقا مشخص نیست چرا این دو بیماری بدن رو نسبت به حساسیت غذایی آسیب پذیر میکنه! حدس و گمانهایی وجود داره مبنی بر اینکه چون این دو بیماری ناشی از سیستم ایمنی معیوبه، میتونه نوزاد رو بیشتر در معرض آلرژی قرار بده.

4.حساسیت به غذاهای دیگر

اگه کودک دارای آلرژی های غذایی دیگه ای باشه، ممکنه به شیر هم آلرژی داشته باشه، بنابراین قبل از دادن شیر گاو، مراقب باشید. اگه کودک شما هر کدوم از این عوامل خطر رو داشته باشه، در صورت بروز هر گونه علائم آلرژی باید به پزشک مراجعه کنید.

اگه کودک به شیر گاو و محصولاتش حساسیت داشته باشه بعد از مصرفش از چند دقیقه تا چند ساعت علائم زیر رو نشون میده:

کهیر و بثورات پوستی: این بثورات کوچک، قرمز یا صورتی پررنگ هست که در سراسر بدن ظاهر میشن. اغلب دانه ها برجسته و خارش دارن.

تورم صورت: قسمت هایی از صورت مانند پلک ها، گونه ها، دهان، زبان و لب ها متورم میشن.

ضعف نفس و سرفه: ماهیچه های گردن متورم میشه و دچار تنگ شدن راه تنفسی میشه و باعث سرفه و تنگی نفس میشه.

استحکام و آبریزش بینی: کودک ممکنه علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و خس خس سینه رو در حین تنفس ازش ببینید.

ناراحتی شکمی: گرفتگی معده و درد شدید در کل ناحیه شکم.

تهوع و استفراغ: بطور مداوم احساس تهوع، گاهی اوقات منجر به استفراغ میشه.

اسهال: نوزاد ممکنه اسهال داشته باشه، و گاهی اوقات هم اسهال خونی بشه.

کولیک و خستگی: گریه مداوم نوزاد همراه با خستگی شدید و غیرقابل کنترل.

علائم بالا در مواردی که واکنش شدید آلرژیک به شیر رخ میده، دیده میشه. چنین وضعیتی آنافیلاکسی یا شوک آنافیلاکتیک نام دارد. به محض اینکه علائم آلرژی شیر رو مشاهده کردید کودک رو به یک پزشک برسونید.

 

 

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار