169506
۱۴ مرداد ۱۳۹۷
رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند خبر داد؛

ارائه خدمات رایگان مادر و کودک در مراکز بهداشت دماوند/ روزانه میانگین ۵ هزار خدمت در مراکز دماوند ارائه می‌شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند از ارائه خدمات رایگان مادر و کودک در مراکز و خانه‌های بهداشت این شهرستان خبر داد و گفت: روزانه میانگین ۵ هزار خدمت در مراکز بهداشتی و درمانی دماوند ارائه می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، حسن خیرخواه با اشاره به هفته جهانی تغذیه با شیر مادر که از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ مردادماه سال جاری است، اظهار کرد: هدف از این هفته ترویج تغذیه شیر مادر و دانستن فوائد‌ آن است.

وی در خصوص اهداف جهانی تغذیه شیر مادر افزود: آگاه‌سازی مردم از تغذیه شیر مادر، تغذیه خوب‌ و امنیت غذایی هدف اصلی است؛ همچنین تغذیه با شیر مادر زیربنای زندگی سالم است و روزانه یک ساعت پاس شیردهی در ادارات داریم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند تصریح کرد: در این خصوص، ادارات مادران شیرده را همراهی می‌کنند تا مادران بتوانند تغدیه خوب را به کودکان خود ارائه دهند؛ همچنین شیر مادر برای تمام نیازهای کودک کامل است و روش تغدیه با شیر مادر یک روش طبیعی، مطلوب و ارتقای دهنده پیوند عاطفی مادر و فرزند است.

خیرخواه با اشاره به نرخ تغذیه کودک بیان کرد: ۴۰ درصد از تمام شیرخواران ۶ ماه به‌صورت انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند و ۶۰ درصد از تغذیه کمکی استفاده می‌کنند؛ فقط ۴۵ درصد از کودکان تا ۲۴ ماهگی شیر مصرف می‌کنند و همچنین تا ۶ ماهگی فقط شیر مادر و از ۶ ماهگی به بعد باید با تغذیه کمکی مصرف شود.

 

وی در مورد اثرات مثبت تغذیه مطلوب در زندگی گفت: شواهد زیاد و قوی وجود دارد که تغذیه با شیر مادر اثرات زیادی دارد و برای مادران ابتلا به سرطان سینه و تخمدان و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند در مورد خواص شیر مادر برای فرزند ادامه داد: شیر مادر برای کودکان با بیماری‌های عفونی مبارزه می‌کند، بروز و شدت اسهال را کاهش می‌دهد و بروز و عفونت‌های گوش میانی و همچنین به جلوگیری از پوسیدگی دندان و ناهنجاری فک کمک می‌کند و باعث افزایش هوش فرزند می‌شود.

خیرخواه اظهار کرد: تغذیه مطلوب شیرخوران برای سلامتی، طول عمر مادر و فرزند ضروری است و در بدو تولد و یک ساعتی کودک باید شیردهی آغاز شود؛ در شهرستان دماوند خوشبختانه پنج مرکز جامع خدمات سلامت، ۲۶ خانه بهداشت و سه پایگاه وجود دارد که در تمام مراکز و خانه‌ها خدمات مادر و کودک به طور رایگان انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مشاورهای قبل از بارداری در دماوند انجام می‌شود، گفت: کلاس‌های آمادگی زایمان و آموزش‌های شیر مادر و نحوه شیر دادن و تغذیه با شیر مادر در طول بارداری به صورت رایگان انجام می‌شود که همکاران آماده ارائه آموزش لازم هستند تا استفاده از شیر مادر را بالا ببرند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند افزود: در سامانه کشوری سیب، تمام خدمات به صورت آنلاین ثبت می‌شود و خوشبختانه به صورت میانگین بالای پنج هزار خدمت روزانه در شهرستان دماوند برای کلیه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود.

خیرخواه اضافه کرد: برای هر بیمار از یک تا ۱۰ خدمت ثبت می‌شود که در سامانه سیب شماره مراجعان گرفته شده و نظرسنجی در ارسال پیامک صورت می‌گیرد؛ سامانه سیب مخفف سامانه یکپارچه بهداشت است.

 

وی در مورد بازار روزها با بیان اینکه بهداشت محیط بر تمام اماکن نظارت دارد، اضافه کرد: شبکه بهداشت موافق عرضه مواد غذایی در بازار روزهای هفتگی نیست.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار