موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
169488
۱۴ مرداد ۱۳۹۷
مدیر دفتر تئاترحوزه هنری کودک و نوجوان مطرح کرد؛

تبلیغ شیک دین در «سحرگاه سوم»/ دوره آموزشی نمایشنامه‌نویسی برای بچه‌ها

دکتر دولت‌آبادی با بیان اینکه با توجه به نیاز به نمایشنامه‌های جدید بر روی استعدادها سرمایه‌گذاری می‌کنیم، گفت: خروجی نخستین دوره آموزش نمایشنامه‌نویسی دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری چاپ شش نمایشنامه بود.

به گزارش کودک پرس ، دکتر حسن دولت‌آبادی، استاد دانشگاه، مدیر دفتر تئاتر حوزه هنری کودک و نوجوان، نویسنده و کارگردان تئاتر در نشست رونمایی از نمایشنامه سحرگاه سوم اثر سیدحسین فدایی حسین که در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد در مورد دفتر تئاتر کودک حوزه هنری گفت: قبلا واحد کودک و نوجوان در کنار مراکز ادارات کل شاخه های مختلف ادبی و هنری مستقر بود، بدین ترتیب حوزه هنری کودک و نوجوان شکل گرفت. دفتر تئاتر کودک و نوجوان نیز جدا شد و چند سال است که بر تولید محتوا تمرکز داشتیم، تعداد قابل ملاحظه ای نمایشنامه تا به حال چاپ شده است و تعدادی نیز آماده چاپ است. متن ها را علاقه مندان ارایه می کنند و در آنجا مطالعه و بررسی می شود، بعد از تصویب دفتر تئاتر کودک و نوجوان برای بررسی بیشتر به شورای تولید می رود، سپس برآورد مالی می شود و کار برای چاپ می رود.

دکتر دولت‌آبادی با بیان اینکه تاکنون 10 نمایشنامه تئاتر عروسکی منتشر کردیم، عنوان کرد: امروز دومین کتاب ما رونمایی می شود. چندی پیش اولین کتاب در خبرگزاری فارس را رونمایی کردیم، مسابقه ابتکاری استعدادهای تازه را برگزار می کنیم، تصمیم گرفتیم این مسابقه نمایشنامه نویسی افزوده ای هم داشته باشد. در این مسابقه نمایشنامه نویسی سه نمایشنامه خوب انتخاب می شوند و جایزه می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در اغلب مسابقات آثار برگزیده چاپ نمی شود، بیان کرد: به این مسئله فکر کردیم که با توجه به نیاز کشور به نمایشنامه‌نویسی و آثار جدید بر روی استعدادها سرمایه گذاری کنیم، 20 نفر از شرکت کنندگان که از ابتدا در اولویت بودند بر اساس معدل نمره طبق نظر سه داور را برای یک دوره آموزشی نمایشنامه نویسی در یک سال انتخاب کردیم، خروجی این دوره چاپ شش نمایشنامه بود. دوره دوم را نیز در حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار کردیم، مدرسان از اساتید دانشگاه هستند. آموزش در دوره اول از راه دور بود مبنای کلاس علاوه بر آموزش، بررسی نمایشنامه هایی بود که شرکت کنندگان به مسابقه ارایه کردند. شرط این بود که کسانی در این مسابقه شرکت کنند که تا به حال نمایشنامه ای از آنها چاپ نشده باشد. هر مدرس پنج نفر را برای آموزش در اختیار گرفت. امسال 4 روز دوره آموزشی حضوری نمایشنامه نویسی را برگزار می کنیم و از مهر به سراغ اجرای تئاتر می رویم.

این استاد دانشگاه در مورد کتاب سحرگاه سوم اثر فدایی حسین اظهار داشت: هدف آقای فدایی حسین در این اثر مستر است اتفاق در قطار شروع می شود، یک روحانی و یک غیر روحانی در قطار هستند، کتاب با جملات جنجالی شروع می شود، نتیجه گیری پایانی نتیجه مطلوبی است که باید باشد. از یک اتفاق تاریخی در این نمایشنامه استفاده شده است، دو تصویر موازی را در این اثر شاهدیم یکی ماجرایی در قطار و دیگری یک اتفاق تاریخی. آن اتفاق تاریخی این است که معاون حاکمی اناری می آورد در جمع رهبران شیعه و می گوید روی این انار اسامی خاصی حک شده و این سندی است که شما باید ما را بپذیرید. در این داستان جمعی از شیعیان دچار مشکل می شوند، در داستان دیگر یک فرد به خاطر وام دچار مشکل می شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه سرشاری نشانه و نماد را در سحرگاه سوم می بینید، افزود: اثر دارای هفت صحنه است، صحنه پایه ای قطار است و از این صحنه به صحنه های دیگر نمایشنامه ارجاع داده می شویم، برای اینکه گسست ایجاد نشود فدایی حسین عناصر پیونددهنده را حفظ کرده است. از بهره گیری فدایی حسین از صدا خوشم آمد، صدا عنصر تعیین کننده این نمایشنامه است که حساب شده سر جای خودش قرار دارد، صدا عنصر نمایشی است، فقط تزیین و رنگ نیست، صدا در این نمایشنامه مثل یک کاراکتر انسانی از جایی شروع می شود و به تکامل می رسد.

دولت‌آبادی با اشاره به اینکه در سحرگاه سوم از همه چیز به درستی استفاده شده است، تصریح کرد: سیر تکاملی شخصیت ها با صدا پیش می رود، در صحنه هفتم نمایش صدای قطار زیرصدای مناجات می شود. به نظر من از این شیک تر نمی شود دین را در یک نمایشنامه تبلیغ کرد. نمایشنامه سحرگاه سوم از یک تعلیق خوب برخوردار است تضاد بین شخصیت و زندگی او به خوبی حفظ شده است، مسیر تکاملی اثر نیز درست است.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار