موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
169478
۱۴ مرداد ۱۳۹۷
فدایی‌حسین عنوان کرد:

«سحرگاه سوم»؛ اثری در راستای نگاه جهانی به مذهب تشیع و انقلاب اسلامی

در دوره مدیریت پیشین حوزه هنری کودک و نوجوان طی صحبت‌هایی قرار بر این شد تا با ذهنیت نگاه جهانی به مذهب تشیع و انقلاب اسلامی طرح‌هایی از سوی برخی نمایشنامه‌نویسان در حوزه ادبیات نمایشی دینی و ارزشی نوشته شود و پس از ارائه و نگارش نمایشنامه و بررسی، آنها به زیور طبع آراسته شوند که «سحرگاه سوم» از جمله آنهاست.

به گزارش کودک پرس ، مراسم رونمایی و نقد و بررسی نمایشنامه «سحرگاه سوم» به نویسندگی سیدحسین فدایی‌حسین، پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۴ مردادماه با حضور نمایشنامه‌نویس و حسن دولت‌آبادی؛ مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

دولت‌آبادی؛ مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه واحدهای کودک و نوجوان زمانی در کنار سایر مراکز حوزه هنری در ساختمان مرکزی حوزه هنری قرار داشتند گفت: از مقطعی تصمیم بر این گرفته شد تا این واحدها با عنوان یک مرکز مستقل به فعالیت خود ادامه دهند و براین اساس حوزه هنری کودک و نوجوان به شکل مجزا تشکیل شد که طبیعتاً دفتر تئاتر کودک و نوجوان نیز زیرنظر این مرکز جدیدالتأسیس به فعالیت خود ادامه داد.

 

این کارشناس و مدرس تئاتر در ادامه گفت: چند سال است که تمرکز بر تولید محتوا در حوزه هنری کودک و نوجوان و دفتر تئاتر کودک و نوجوان سرلوحه امور قرار گرفته است و کتاب‌هایی درباره تئاتر و نمایش و همچنین تعداد قابل ملاحظه‌ای نمایشنامه منتشر شده است، البته تعدادی نیز در مرحله بررسی و تعدادی نیز در نوبت چاپ قرار دارد.

وی به نمایشنامه‌های شاخص منتشر شده از سوی حوزه هنری کودک و نوجوان تاکنون اشاره کرد و گفت: ۱۰ نمایشنامه عروسکی«عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» حاوی قصص قرآنی مهمترین آنهاست و نمایشنامه «سحرگاه سوم» دومین نمایشنامه‌ای است که پس از رونمایی از نمایشنامه «مردی برای همیشه» در این مراسم رونمایی آن را شاهد خواهیم بود.

 

مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری تصریح کرد: فعالیت دیگری که طی سالیان اخیر آن را با قوت در حال برگزاری هستیم مسابقه نمایشنامه‌نویسی «استعدادهای تازه» است که برخلاف بسیاری از مسابقات نمایشنامه‌نویسی که تنها به آثار برگزیده، جوایزی تعلق می‌گرفت و آنها به زیر چاپ نمی‌رفت اما آثار برگزیده و منتخب این مسابقه در حمایت به منظور چاپ و انتشار قرار می‌گیرند.

دولت‌آبادی افزود: در جریان این مسابقه حداقل ۲۰ نمایشنامه‌نویس منتخب نیز در اولویت به منظور برگزاری یک دوره رایگان آموزش نمایشنامه‌نویسی قرار گرفتند که البته مبنا آثار آنها قرار گرفت تا به نتایج و خروجی مناسبی منتج شوند که برای سومین دوره است که این مسابقه را برگزار می‌کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما در سال‌های اخیر به دلیل منفک شدن از مجتمع مرکزی حوزه هنری فعالیت در حوزه اجرای آثار نمایشی ویژه کودک و نوجوان نداشتیم اما قصد داریم از مهرماه امسال دومرتبه اجرای آثار تئاتری ویژه کودک و نوجوان را در سالن‌های حوزه هنری راه‌اندازی کنیم.

 

در ادامه این مراسم سیدحسین فدایی‌حسین؛ نویسنده نمایشنامه«سحرگاه سوم» به ایراد سخن پرداخت و گفت: اینکه مجموعه‌ای در این اوضاع وانفسا که کتاب کمترین ارزشی به عنوان یک نماد و کالای فرهنگی در جامعه دارد، علاوه بر نشر کتاب، به رونمایی و نقد و بررسی آن می‌پردازد قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت:«سحرگاه سوم» کاری است که براساس سفارشی از سوی حوزه هنری استان تهران نوشته شد  و خاطرم هست زمانی که کوروش زارعی مسئولیت واحد نمایش حوزه هنری استان تهران را به عهده داشت  طی صحبت‌هایی قرار بر این شد تا با ذهنیت نگاه جهانی به مذهب تشیع و انقلاب اسلامی طرح‌هایی از سوی برخی نمایشنامه‌نویسان در حوزه ادبیات نمایشی دینی و ارزشی نوشته شود و پس از ارائه و نگارش نمایشنامه و بررسی، آنها به زیور طبع آراسته شوند.

 

فدایی‌حسین با اشاره به اینکه این نمایشنامه سال ۹۳ نوشته در همین راستا و برای تحقق این هدف نوشته شد و البته تا انتشار آن در سال جاری چند باری مورد بازنویسی قرار گرفت، گفت: نگارش این آثار گامی در مسیر توسعه تفکر شیعی است چرا که ایده من در نگارش نمایشنامه‌های دینی تنها بازتاب مقاطع تاریخی نیست و دوست دارم با گریزهای زمانی، به مصادیق و برخی شباهت‌های تاریخی این وقایع در روزگار کنونی نیز بپردازم.

وی به خلاصه‌ای از داستان نمایشنامه «سحرگاه سوم» پرداخت و گفت: این نمایشنامه روایت دو شخصیت است یکی روحانی و دیگر غیرروحانی؛ شخص روحانی که برای برطرف شدن مشکل زندگیش مجبور به نزول شده است مقابل روحانی قرار می‌گیرد و زبان به اعتراض نسبت به شرایط زندگی خود می‌پردازد. همزمان به شکل موازات داستانی تاریخی نقل می‌شود که در راستای جریان نمایش است، داستانی تاریخی که طی آن معاون حاکم  اناری می‌آورد و در میان شیعیان اعلام می‌کند که به واسطه نام‌هایی که روی این انار حک شده است، شما باید ما را بپذیرید. آنها سه روز فرصت می‌خواهند تا در برابر این ادعا جوابی بیاورند که البته حضرت قائم(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) راهکاری را پس از سه روز پیش پای آنها می‌گذارد و…

 

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم، حضار به نقد و بررسی محتوا و ساختار نمایشی آن پرداختند و سپس حمید حسین‌زاده؛ معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کودک و نوجوان با تشکر از نگارش و انتشار این نمایشنامه گفت: ما نمایشنامه‌هایی با موضوع مهدویت کم داریم و باید عنوان نمایم که زین پس در راستای همان اهداف ارزشی به ویژه ترویج فرهنگ تشیع، آثار نمایشی متعددی تولید و به چاپ خواهد رسید.

در انتهای این مراسم و پیش از رونمایی رسمی نمایشنامه«سحرگاه سوم»، کوروش زاعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز اطمینان داد که این مرکز تعدادی از مجلدات این نمایشنامه را خریداری و برای ارسال به مراکز استانی حوزه هنری اقدام نماید.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار