موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
169356
۱۴ مرداد ۱۳۹۷

تغذیه با شیر مادر پیوند عاطفی مادر و کودک را ارتقا می‌دهد

یک فوق تخصص نوزادان مرکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله موسوی زنجان گفت: شیر مادر ماده طبیعی و مطلوب برای نوزاد در هر شرایطی است که علاوه بر تامین نیازهای تغذیه‌ای و ایمونولوژی، پیوند عاطفی بین مادر و کودک را ارتقا می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، دکتر ناهید جعفری افزود: تغذیه با شیر مادر یک راه حل جهانی برای فراهم کردن فرصت هایی برابر و شروع عادلانه زندگی برای تمام افراد است و شیوع این نوع تغذیه سلامت، رفاه و بقای زنان و کودکان را در سراسر جهان ارتقا می دهد.
وی، اهداف هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را آگاه کردن مردم در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر، امنیت غذایی و کاهش فقر، تثبیت تغذیه با شیر مادر به عنوان زیر بنای زندگی سالم، مشارکت افراد و سازمان ها برای تاثیر بیشتر، تقویت موقعیت برای ترفیع تغذیه با شیر مادر به عنوان بخشی از تغذیه مناسب، امنیت غذایی و کاهش فقر ذکر کرد.
جعفری افزود: گرچه نرخ شروع تغذیه با شیر مادر در جهان بسیار بالاست، اما فقط 40 درصد از تمام شیرخواران زیر 6 ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند و فقط 45 درصد آنان تغذیه با شیر را تا 24 ماهگی ادامه می دهند.

این فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان ادامه داد: تغذیه با شیر مادر به پیشگیری از انواع سوء تغذیه ها کمک می کند و امنیت غذایی شیرخواران و کودکان خردسال را تامین کرده و در نتیجه بر مردم و ملت ها برای خروج از چرخه گرسنگی و فقر تاثیر مثبتی دارد.
وی بیان کرد: بنابراین، این مهم زیربنا و اساس زندگی هر فرده بوده و حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیرمادر امری حیاتی برای یک جهان پایدارتر است.

جعفری افزود: تغذیه مطلوب با شیر مادر برای سلامتی مادام العمر و رفاه و تندرستی زنان و کودکان حیاتی است و سازمان جهانی بهداشت(who) و یونیسف شروع زود هنگام تغذیه با شیرمادر در مدت یک ساعت اول، تغذیه انحصاری با شیر مادر برای 6 ماه اول زندگی، ادامه تغذیه با شیر مادر تا 2 سالگی یا بیشتر همراه با عرضه غذاهای کمکی مغذی، کافی و سالم از پایان 6 ماهگی به بعد را توصیه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت هدف تعیین شده مبنی بر حداقل 50 درصد تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا سال 2025 اقدامات هماهنگ شده به کشورها اعلام شده است.

 

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با عنوان زیر بنای زندگی سالم از 10 تا 16 مرداد سال جاری در کشور اعلام شده است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار