موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
168786
۱۰ مرداد ۱۳۹۷
تامین سلامت نسل آینده با عمل به یک دستور قرآنی؛

شیر مادر ضامن یک عمر سلامت کودک است/ تضییع حقوق کودکان با جایگزینی شیرخشک

متأسفانه امروزه برخی مادران شاغل بوده و نگران هستند كه شير دادن به نوزادشان مانعی براي فعاليت‌های اجتماعی و مانع از حضور آن‌ها در موقعيت شغلی‌شان شود، لذا از طریق شیرخشک نیاز نوزادشان را برطرف می‌کنند، در صورتی که اگر از فواید شیر خود اطلاع داشتند، هیچ‌گاه آینده نوزادشان را به خطر نمی‌انداختند.

به گزارش کودک پرس ، تغذیه از اموری به‌شمار می‌رود که مورد توجه ویژه قرآن کریم است، این کتاب شریف علاوه بر توجه به اصول کلی و اساسی تغذیه، از بعضی غذاها نام برده که دانشمندان اهمیت و ارزش غذایی و درمانی آنها را یادآور شده‌اند و کتب و مقالات متعددی در موردشان نگاشته‌اند و حتی در برخی موارد ادعای اعجاز کرده‌اند.

خوراکی‌های گوناگون در کنار تأمین نیاز غذایی بدن، به‌دلیل برخورداری از خواص متفاوت، در درمان و پیشگیری از امراض نیز نقش دارند.

یکی از عجایب خلقت این است که خداوند شیر سفید و گوارا را از بین خون و سرگین دو جسم ناپاک جدا می‌کند، بدون اینکه از طعم، مزه و رنگ آن اثر بپذیرد؛ خداوند با این مطلب می‌خواهد به منکران توجه بدهد که می‌تواند مردگان را از زمین خارج سازد، بدون اینکه بدن‌های آن‌ها با یکدیگر مخلوط شود.

 

اشاره قرآن به شیر دادن به کودک توسط مادر و سفارش به رعایت حقوق مادر و کودک گویای توجه ویژه آن به بحث تغذیه به خصوص در دوران کودکی است و امروزه با پیشرفت دانش‌ها و کشف ویژگی‌های منحصر به فرد شیر مادر، سرّ این تاکید روشن شده است.

مطابق کشفیات جدید، شیردهی توسط مادر، فواید متعددی برای مادر نیز به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به تقویت ارتباط عاطفی مادر و کودک، قطع سریع‌تر خونریزی رحمی بعد از زایمان، کاهش میزان بروز سرطان‌های سینه، سرطان تخمدان و سرطان آندومتر در مادر، کاهش دز انسولین در مادران مبتلا به مرض قند، کاهش بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در مادر و کاهش بروز سندرم متابولیک در مادر اشاره کرد.

با توجه به مطالب ذکر شده، به راحتی می‌توان دریافت که استفاده از شیر مادر، فواید متعددی برای شیرخوار و مادر دارد و دین مبین اسلام در قرن‌ها قبل و پیش از مشخص شدن نتایج کشفیات امروز، در قالب آیات قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم‌السلام) بر استفاده از شیر مادر تاکید ورزیده است، اما اعجاز اصلی که در آیات مذکور مستتر است، بسیار شگفت‌انگیزتر از مسئله‌ای است که به آن اشاره شد؛ در واقع اعجاز اصلی آیات، مربوط به تاکید آن‌ها بر شیردهی به مدت ۲ سال تمام می‌باشد.

اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی و یونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود.

 

شیر مادر ضامن سلامت کودک

حجت الاسلام محمود نوری امام جمعه شوسف با بیان اهمیت شیر دادن مادر و اینکه هیچ چیزی جای شیر مادر را نمی‌گیرد، اظهار داشت: کودکی که در فضای خانواده بزرگ می‌شود باید از مهر و محبت مادر نسبت به خود برخوردار باشد که این مهر و محبت در شیردهی مادر به فرزند به‌وجود می‌آید.

وی ادامه داد: شروع تغذیه با شیر مادر ظرف یک ساعت اول بعد از تولد، تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول و تداوم آن تا ۲ سالگی ضامن سلامت مادر و کودک است.

 

 

امام جمعه شوسف با بیان اینکه قرآن کریم، بر دو سال شیردهی توسط مادر به فرزند، تاکید می ورزد، خاطرنشان کرد: این اشاره صریح قرآن مجید به عدد دو سال یکی از بزرگترین اعجازهای قرآن مجید در 14 قرن پیش می باشد؛ زیرا تحقیقات انجام شده در چند دهه ی اخیر، ثابت کرده اند که بیشترین فواید شیردهی برای نوزاد، از شیردهی به مدت 2 سال تمام حاصل می گردد.

 

تغذیه با شیر مادر را اساس تندرستی یک عمر کودک

حجت الاسلام نوری، تغذیه با شیر مادر را اساس تندرستی یک عمر کودک دانست و گفت: شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی شیرخوار، کلیه نیازهای غذایی او را تامین می‌کند و مناسب‌ترین غذا برای کودک شیر مادر اوست، حتی اگر نوزاد نارس متولد شده باشد، ترکیب شیر مادر کاملا با نیازهای طفل هماهنگ است و به تناسب تغییر نیازهای طفل این ترکیب نیز تغییر می‌یابد.

وی با اشاره به سخن امیر المومنین علی(علیه‌السلام) تصریح کرد: کودک با هیچ شیری تغذیه نمی شود که به اندازه شیر مادر خودش، مبارک و با برکت باشد، این روایات از پیامبر و امامان بزرگوار ما که از وحی سرچشمه می‌گیرد، حاکی از آن است که شیر در تربیت و زیبایی و اخلاق کودک بسیار مؤثر است.

این استاد حوزه افزود: شیر دادن مادر به کودک اثرگذاری روحی و روانی بر او می گذارد که باعث می شود برخی از خصلت های مادر به فرزند منتقل شود، در قرآن کریم آمده است که نباید دایه ای که از نظر عقلی سالم نیست به کودک شیر دهد که در روح و روان او تاثیر می گذارد.

 

وی با اشاره به فواید شیر دادن برای مادر یادآور شد: سرطان پستان شایع ترین بیماری در بین زنان است که مادران با شیر دادن به کودکان می توانند خود را از مبتلا شدن به این بیماری در امان نگه دارند.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه شیر مادر نیاز فرزند را در هر مقطعی تامین می کند، ادامه داد: شیرمادر هرگز در سینه فاسد نمی‌شود و اصولاً افرادی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در سنین بلوغ و بزرگسالی از نظر عاطفی و روانی در شرایط خوبی قرار دارند.

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه توجه اسلام به سلامت مادر از مرحله قبل تولد نوزاد، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مادران دچار بیماری هایی هستند که در زمان شیردهی به نوزاد خود منتقل می کنند.

 

شیر مادر، بی‌نظیر، کامل و بدون جانشین است

وی با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) که فرمودند «برای شیرخوار هیچ غذایی بهتر از شیر مادر نیست»، افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر، کلید طلایی سلامت، روشی سالم، ایمن و مداوم است؛ شیر مادر، بی‌نظیر، کامل و بدون جانشین است و باعث افزایش مقاومت نوزاد در برابر بیماری‌های عفونی شده و از سوء تغذیه شیرخوار جلوگیری می‌کند.

 

 

ظلم برخی از مادران شاغل به کودکان

متأسفانه امروزه بسياري از مادران شاغل بوده و نگران هستند كه شير دادن به نوزادشان مانعي براي فعاليت هاي اجتماعي و مانع از حضور آن ها در موقعيت شغليشان شود، لذا از طریق شیرخشک نیاز نوزادشان را برطرف می کنند، در صورتی که اگر از فواید شیر خود اطلاع داشتند، هیچ گاه آینده نوزادشان را به خطر نمی انداختند.

باید گفت که ترکیبات شیر خشک تا اندازه ای شبیه ترکیبات شیر مادر است، اما مقدار مواد مغذی آن برای همه نوزادان یکسان می باشد، در حالی که شیر هر مادری متناسب با نوزاد خودش است.

جایگزین کردن شیر خشک با شیر مادر در برخی مواقع باعث می شود که کودک اضافه وزن داشته باشد و همچنین طبق تحقیقات انجام شده، در آینده به انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت، در قیاس با کودکانی که از شیر مادر استفاده کرده اند، مبتلا گردد.

 

امید است تا مادران امروز در کنار اشتغال خود بیش از پیش به کودک خود توجه داشته باشند و آینده اش را دچار خدشه نکنند، زیرا کودکان را باید از کودکی با مهر و عاطفه مادری آشنا و بزرگ کرد.

 

 

 

 

منبع: حوزه

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار