168703
۱۰ مرداد ۱۳۹۷

«رویش»؛ طرحی برای مسجدی کردن کودکان و نوجوان

«رویش»، عنوان طرحی تربیتی که از سال ۹۵ با محوریت کانون فرهنگی هنری امام رضا(علیه‌السلام) کوی ملت برای اتصال بین مدرسه، مسجد و خانواده در محلات حاشیه نشین شهر بندرعباس اجرایی شده است.

به گزارش کودک پرس ، کوی ملت که به محله «دوهزار» شهرت دارد از محلات قدیمی و حاشیه ای شهر بندرعباس که عنوان پرطمطراق پایتخت تجارت و اقتصاد کشور را یدک می کشد، از ابتدایی ترین مولفه های شهرنشینی نظیر دسترسی کافی به خدمات آموزشی و تفریحی محروم است.

کوی ملت از محلات پرجمعیت شهر بندرعباس است که پس از گذشت چهار دهه از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، متاسفانه تا کنون فاقد فرهنگسرا، بوستان و فضای سبز و هرگونه امکانات تفریحی است.

 

با افتتاح مسجد امام رضا(علیه‌السلام) و به تبع آن شکل گیری تشکل های فعال حوزه فرهنگی اجتماعی در مسجد به ویژه هیات مذهبی«مکتب الزهرا(سلام‌الله علیها)»، پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع) و اجرای برنامه های ابتکاری و فاخر فرهنگی تبلیغی، امروزه نام این محله در برنامه های فرهنگی نه تنها استان هرمزگان بلکه در سطح کشور بر سرزبان هاست.

کانون فرهنگی هنری امام رضا(علیه‌السلام) با فراخوان و جذب نخبگان فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و ورزشی و تشکیل هیات اندیشه ورز و پس از بحث و بررسی های فراوان، مصصم به اجرای ایده جذاب، موثر و با محتوای طرح تربیتی «رویش» از مرداد ماه سال 95 در سطح مدارس کوی ملت شد.

 

 

«رویش» که می توان از آن به راه و روشی موثر برای مسجدی کردن کودکان و نوجوانان یاد کرد طی 7 گام «شناسایی مدارس نزدیک به مسجد»، «شناسایی دانش آموزانی که امکان حضور در مسجد را داشته باشند»، «برگزاری نشست با اولیای دانش آموزان شناسایی شده و تشکیل مثلت مدرسه، مسجد و خانواده» و «برگزاری اردوی جذب به نزدیکترین مکان»، «پر کردن اوقات قبل و بعد از نماز مغرب و عشا دانش آموزان با اجرای برنامه ریزی دقیق و برنامه های متناسب با سن و علایق اعضا»، «تشکیل چارت و محول کردن کارهای مسجد به خود بچه ها با نظارت بزرگترها» و «داشتن پاتوق دورهمی با هدف دید و بازدید و احوالپرسی» به مرحله اجرا رسید.

الیاس زارع، دبیر اجرایی طرح تربیتی «رویش» و از اعضای فعال کانون فرهنگی هنری امام رضا(‌علیه‌السلام) در تشریح این طرح گفت: طرح «رویش» از سال 95 در کوی ملت کلید خورد و هم اکنون شعاع اجرای آن به شهرک توحید نیز رسیده است.

 

وی با بیان اینکه این طرح تا پایان سال جاری در سه محله دیگر شهر بندرعباس اجرا خواهد شد، افزود: تا کنون این طرح تنها در بخش برادران با جذب 100 نفر در کوی ملت و 100 نفر در شهرک توحید اجرا شده است اما بزودی این طرح در بخش خواهران این دو محله اجرایی خواهد شد.

 

 

زارع عنوان کرد: در طرح رویش ابتدا مدارس همسایه مسجد و سپس دانش آموزان با معدل بالای 18 پایه هشتم، نهم، دهم و یازدهم شناسایی و پس از برگزاری نشست با خانواده های آنان، مرحله گزینش از طریقه مصاحبه های کتبی و شفاهی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح رویش پنج نوع خدمات به جامعه هدف ارائه می شود، افزود: آموزش های «معرفتی» شامل احکام، مباحث اخلاقی و اعتقادی، «مهارتی» نظیر رایانه، فن بیان و …، «آموزشی» نظیر کلاس های تقویتی کمک درسی و رفع اشکال«ورزشی» شامل فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، شنا و دارت و «اردویی» مشتمل بر سه بخش جهادی، زیارتی، درون و برون استانی ازجمله خدماتی است که در رویش ارائه می گردد.

 

این فعال فرهنگی اضافه کرد: 80 نفر از شرکت کنندگان در طرح رویش در ایام نوروز سال گذشته به اردوی فرهنگی زیارتی مشهد مقدس و 200 نفر نیز در بهمن ماه سال 96 به اردوی درون استانی بازدید از جاذبه های گردشگری سواحل مکران در شهرستان سیریک و 80 نفر به اردوی انزلی اعزام شدند.

 

 

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان شرکت کننده در این طرح در سه نوبت نیم روز در هفته خارج از نوبت کاری مدارس در مدرسه حاضر می شوند و در قالب کلاس های مختلف آموزش می بینند، بیان کرد: به ازای هر 25 نفر دانش آموز یک نفر مربی پیش بینی شده است.

 

زارع با یادآوری اینکه آیین افتتاحیه طرح رویش با حضور آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس و حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبادی زاده از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه های استان در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد، گفت: تا کنون احمد مرادی رییس مجمع نمایندگان هرمزگان، آشوری تازیانی عضو هیات رییسه مجلس و هاشمی تختی نماینده مردم بندرعباس در مجلس، امینی زاده شهردار بندرعباس و جمعی از مدیران از این طرح بازدید کرده اند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: هیات مذهبی مکتب الزهرا(سلام‌الله علیها)، پایگاه مقاومت بسیج امام رضا(علیه‌السلام)، پایگاه فرهنگی اجتماعی کوی ملت، قرارگاه تحول محلات، دبیرخانه کانون های مساجد، دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی و اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان و اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان با کانون فرهنگی هنری امام رضا(علیه‌السلام) در اجرای طرح رویش همکاری دارند.

کودکان و نوجوانان از آینده سازان و سرمایه های کشور به شمار می روند و برنامه ریزی برای توسعه آگاهی ها و تربیت دینی آنان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و یکی از مکان هایی که می تواند شخصیت افراد را مطابق با آموزه های دینی بارور سازد، مسجد است.

 

امروزه دشمن با پی برده به جایگاه و نقش مسجد، با صرف هزینه های کلان، بهره گیری از ابزار روز دنیا و انجام تبلیغات گسترده، درصدد دور کردن کودکان، نوجوانان و جوانان از این کانون انسان ساز است بنابراین ضروری است راهکارهای جذب به مساجد شناسایی و مورد توجه جدی قرار گیرد تا زمینه برای حضور فعال تر کودکان، نوجوانان و جوانان در مساجد فراهم شود.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار