168338
۰۸ مرداد ۱۳۹۷
رئیس سازمان بهزیستی مطرح کرد؛

لزوم آموزش مباحث پیشگیری از اعتیاد به کودکان

محسنی بندپی گفت: مباحث پیشگیری از اعتیاد باید از دوران کودکی در مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی‌ها ارائه شود تا از بالارفت هزینه‌های درمان در آینده جلوگیری شود.

به گزارش کودک پرس ، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی در شصت و هفتمین كمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد که با دستور کار گزارش طرح‌های تحولی و فوق‌العاده وزارت آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان برگزار شد؛ گفت: نگاه جدیدی در وزارت آموزش و پرورش در حال شكل‌گیری است و آن فعالیت‌های جایگزین به جای آموزش‌های صفر و تهی است. پنج سال پیش سند رشد تكامل یكپارچه كودكان تدوین شد اما هنوز به علت اختلاف بین دستگاهی دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش اجرایی نشده است.

وی افزود: در آن سند، وظایف دو وزارتخانه و سازمان بهزیستی به درستی پیش‌بینی و وظایف هر نهاد براساس توان آن برای گروه‌های مختلف کودک معین شده است.

رییس كمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر پیشنهاد داد كه شورای عالی اجتماعی كشور این سند را برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارائه كند تا بعد از آن اجرایی شود، همچنین محوریت اجرای سند بر عهده آموزش و پرورش باشد.

 

بندپی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یكی از مزیت‌های سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) ائتلاف است، وزارت آموزش و پرورش به این ارتقاء از ظرفیت رسیده كه شركای دیگری هم در “نماد” ورود پیدا كنند، به طور مثال در “نماد” بسته‌های مشاوره و روانشناختی و مددكاری را می‌توان به بهزیستی محول و از آن مطالبه‌گری كند.

وی در پایان تاكید كرد كه مباحث پیشگیرانه باید از دوران كودكی و در مهدهای كودك و پیش‌دبستانی‌ها ارائه شود تا از بالارفت هزینه‌های درمان جلوگیری شود.

 

سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) طرح بزرگی است

همچنین پرویز افشار معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این جلسه؛ سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) را طرح بزرگی دانست كه برای اثربخشی و هم‌افزایی، نیاز به شركای جدید دارد.

وی بیان داشت: امسال تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش پرورش و شورای عالی اجتماعی كشور منعقد و سعی شد اعتبارات در جهت هم‌افزایی باشد. در عین حال چنانچه برنامه‌های نوآورانه و خلاق دیگری خارج از تفاهم‌نامه و در راستای پیشگیری از اعتیاد باشد، بودجه‌ای را در حد توانمان برای اجرای آنها مشخص خواهیم كرد.

این مقام مسئول در ستاد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر با همكاری وزارت ورزش و جوانان اقدام به ایجاد و تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی و برگزاری همایش‌های بزرگ پیاده‌روی خانوادگی در سطح كشور كرده است، باید كاری كرد تا دانش‌آموزان روستایی در آن خانه‌های ورزشی حضور یابند و همچنین در پیاده‌روی خانوادگی كانون توجه و مشاركت از سوی دانش آموزان باشد.

 

لزوم تقویت فعالیت‌های جایگزین به جای مواد مخدر

عارف وهاب‌زاده مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بر تقویت فعالیت‌های جایگزین به جای مواد مخدر برای رفع نیازهای روانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان تاكید كرد و گفت: اینگونه فعالیت‌ها می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد داشته باشند.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاكید كرد و افزود: جوانان به دلیل جذابیت و گسترش فضای مجازی تمایل بیشتری برای حضور در آن دارند، بنابراین باید تبلیغات کافی در راستای پیشگیری از اعتیاد در این فضا انجام شود.

 

آموزش 566 هزار نفر از معلمان كشور در برنامه سراسری توانمندسازی پیشگیری از اعتیاد

همچنین نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه به گزارشی از عملكرد این وزارتخانه در حوزه پیشگیری از اعتیاد پرداخت و گفت: اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان، والدین و كاركنان در تمام مدارس دوره متوسطه دوم و مراكز استان‌ها، اجرای طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان برای پیشگیری از رفتارهای پر خطر در دوره متوسطه اول و اجرای طرح‌ آموزش مهارت‌های خودمراقبتی برای دانش‌آموزان سه دوره تحصیلی در 45 درصد از مدارس كشور از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش می‌باشد كه در حال اجرا است.

وی در ادامه؛ آموزش تلفیقی درسنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در كلاس‌های درس توسط معلمان سه دوره تحصیلی، آموزش 566 هزار نفر از معلمان كشور در برنامه سراسری توانمندسازی پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر و برگزاری كارگاه‌های آموزشی برای 2 میلیون نفر از والدین و 200 هزار نفر از كاركنان در هر سال را از دیگر برنامه‌های در حال اجرای وزارت آموزش و پرورش برشمرد.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر به 503 هزار و 456 معلم در سراسر كشور، اجرای طرح والدین پیشگام برای یك میلیون و 373 هزار و 526 نفر، توانمندسازی و حمایت از 24 هزار دانش‌آموز خانواده‌ در معرض خطر، اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان،‌ والدین و كاركنان در دوره دوم متوسطه با نرخ پوشش 2 میلیون و 350 هزار نفر و اجرای طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان دوره اول متوسطه با نرخ پوشش 512 هزار نفر از جمله برنامه‌های فوق‌العاده وزارت آموزش و پرورش می‌باشند.

 

كیایی بیان داشت: برگزاری هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس كشور در آبان امسال، برگزاری هفتمین جشنواره نوجوان سال در سال تحصیلی 97-96 ، برگزاری نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پر خطر در سطح مدارس كشور، اجرای طرح مشاركت اجتماعی دانش‌آموزان در پیشگیری از آسیب‌‌های اجتماعی برای نخستین بار در سطح مدارس كشور، اجرای طرح پیشگیری با رویكرد جامعه محور با مشاركت مدرسه، خانواده و ذینفعان در سطح مدارس كشور و راه‌اندازی سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاری است.

وی گفت: سالانه طرح مددكاری اجتماعی در مدارس اجرا می‌شود و در قالب این پروژه، بیش از 100 هزار دانش‌آموز در معرض خطر شناسایی می‌شوند كه حدود 10 هزار نفر از آنان؛ دارای اختلالات مرتبط با اعتیاد و رفتارهای پر خطر هستند و جهت درمان و مددكاری به دستگاه‌های همكاری معرفی می‌شوند.

 

مدیركل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین امسال طرح آزمایشی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) در 6 استان كشور اجرایی شد و 516 مدرسه در سال تحصیلی 97-96 تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند كه قرار است در سال تحصیلی 98-97 از هر استان یك شهرستان به طور كامل تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت. همچنین بخش اورژانس این برنامه، در تمامی مدارس كشور اجرا می‌شود.

كیایی در پایان گفت: ظرفیت‌سازی افزایش نرخ پوشش آموزش پیشگیری از اعتیاد از 45 درصد به 100 درصد جمعیت دانش‌آموزان، افزایش نرخ پوشش برنامه‌های آموزش كاركنان مدارس و والدین دانش‌آموزان، توسعه منابع جدید آموزشی و كمك آموزشی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر برای تمامی دوره‌های تحصیلی، توسعه برنامه‌های فرهنگی و ترویجی پیشگیرانه در سطح مدارس كشور، غربالگری دانش‌آموزان كشور و ارتقاء و گسترش برنامه مددكاری فوریت‌های اجتماعی در سطح مدارس و افزایش نرخ پوشش طرح نماد در سطح مدارس از برنامه‌های پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش است.

 

در این جلسه معاون تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، رئیس مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور و نمایندگانی از پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزرات ورزش و جوانان، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بنیاد شهید، وزارت علوم، وزارت کشور و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و… حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار