168329
۰۸ مرداد ۱۳۹۷

گزارش از واکنش‌ها به ممانعت دولت تاجیکستان از درمان کودک ۴ساله

کاربران شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های خارجی و سازمان‌های حقوق بشری طی چند روز گذشته اعتراضات زیادی نسبت به ممانعت دولت تاجیکستان از خروج کودک ۴ ساله تاجیک به خارج از کشور برای درمان ابراز کرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حمزه طلازاده (کبیری) نوه محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان است که این روزها به موضوع اصلی افکار عمومی و رسانه‌های تاجیک تبدیل شده است. حمزه 4 ساله مبتلا به بیماری سرطان جنین است و روش‌های درمانی پزشکان تاجیک برای درمان وی موفق نبوده‌. در نهایت بنا بر توصیه پزشکان در تاجیکستان و با مشورت گروه‌های پزشکی در روسیه، ترکیه و آلمان انتقال سریع وی به بیمارستان‌های مجهز و کادرهای پزشکی مجرب در کشورهای مذکور ضروری ارزیابی شده است.

با این حال اما، بنا به مسائل سیاسی دولت تاجیکستان به صورت غیرقانونی مدارک حمزه و مادرش را جلب کرده و به آن‌ها مجوز خروج از کشور را نمی‌دهد. البته فرمانده نیروهای مرزبانی کمیته امنیت ملی تاجیکستان پس از رسانه‌ای شدن این موضوع در بیانیه‌ای اظهار داشت که هیچ مانعی برای خروج حمزه از کشور وجود ندارد و ظرف 2 روز شرایط آن محیا خواهد شد.

با این حال اما با گذشت 6 روز همچنان اقدامی صورت نگرفته است. خانواده حمزه می‌گویند یک دور باطل بروکراتیک در این میان شکل گرفته که جز اتلاف زمان نتیجه دیگری نخواهد داشت. پس از آن نیز معاون وزیر بهداشت تاجیکستان نیز پیش از این اعلام کرده بود که سرطان حمزه به درجه 4 رسیده و امکان معالجه وی وجود ندارد. این امر موجب واکنش افکار عمومی تاجیکستان، کاربران شبکه‌های اجتماعی و سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری شده است.

 

پتیشن بین‌المللی با 120 هزار امضا

با شدت گرفتن جریانات رسانه‌ای پیرامون بیماری این کودک 4 ساله و عملکرد دولت تاجیکستان، کاربران و فعالین رسانه‌ای یک پتیشن بین‌المللی به منظور حمایت از حمزه و درخواست از دولت تاجیکستان برای صدور هر چه سریع‌تر مدارک و مجوزهای لازم جهت خروج وی از کشور و درمان در بیمارستان‌های پیشرفته‌تر، تشکیل شد.

در متن این پتیشن آمده است: «هر روز و هر لحظه‌ای که با درد و رنج بر این کودک خردسال و بی‌گناه که از درمان وی ممانعت به عمل آمده، می‌گذرد، به نوعی شکنجه روحی و جسمی بوده و جرمی ‌است که هیچ عذری برای آن پذیرفته نیست. ضبط پاسپورت و ممنوعیت خروج از کشور ناقض بندهای 1، 5، 10، 14، 17، 18، 19، 24 و 34 قانون اساسی تاجیکستان است. ما خواستار صدور مجوز خروج وی و مادرش از کشور برای درمان هستیم. او هنوز می‌تواند نجات یابد».

این پتیشن بین‌المللی که با استقبال خوبی همراه بود، تاکنون 120 هزار امضا جمع کرده است.

 

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی

این مساله به‌ویژه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای زیادی داشت. کاربران تاجیک در فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی با انتشار متون، تصاویر و فیلم‌هایی از حمزه و بیماری او با هشتگ‌های #Save_Ibrohim_Tillozoda و #ҳамза_тиллозода_кабирӣ اعتراض خود را نسبت به این روند اعلام کرده و خواستار تغییر موضع دولت تاجیکستان شدند.

 

واکنش سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری

این اقدام دولت تاجیکستان سازمان‌ها، فعالین و گروه‌های حقوق بشری را نیز در اقصی نقاط جهان به واکنش واداشت. در این راستا، دیده‌بان حقوق بشر با انتشار مطلبی پیرامون این موضوع، ضمن تاکید بر این که در ترکیه پزشکان و آنکولوژیست‌ها بیماری این کودک را بررسی کرده‌اند و گفته‌اند که وی هرچه سریع‌تر باید فرایند درمانی را آغاز کند.

سوردلو، یکی از پژوهشگران و فعالین حقوق بشر در آسیای مرکزی می‌نویسد: این به لحاظ اخلاقی اصلاً قابل قبول نیست که مقامات تاجیک یک کودک بیمار و در شرایط بحرانی را به عنوان گروگان برای اعمال فشار بر پدر و پدربزرگش نگه دارند. این پرونده هرگز نباید در چارچوب سیاسی بررسی شود، بلکه به چشم زندگی یک کودک باید به آن نگریسته شود. پیش از این نیز چهار سازمان حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر، فریدوم ناو، مدافعان حقوق مدنی و کمیته نروژی هلسینکی طی نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مواردی را در خصوص نقض مسائل حقوق بشری در تاجیکستان تذکر داده و خواستار قطع کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به این کشور و مقابله با این اقدامات بوده‌اند.

 

پوشش در رسانه‌های خارجی

این مساله اما صرفاً در رسانه‌ها و شبکه‌های تاجیک باقی نماند و در رسانه‌های فارسی، عربی، انگلیسی و روس‌زبان نیز پوشش داده شد. در میان رسانه‌های ایرانی، پارس‌تودی و خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی با اعضای خانواده این کودک به پوشش این مساله پرداختند. در میان رسانه‌های عربی نیز، وب‌سایت شبکه الجزیره در صفحه اصلی‌اش طی مصاحبه‌ای با یکی از نزدیکان حمزه در آلمان، آخرین وضعیت وی را پوشش داده است. علاوه بر این پایگاه عربی21 و چندین وب‌سایت و خبرگزاری دیگر عربی نیز به پوشش این خبر پرداختند. در میان رسانه‌های انگلیسی زبان نیز پایگاه‌هایی همچون اوراسیانت و رادیو آزادی به پوشش این خبر پرداختند. در میان رسانه‌های روس نیز پایگاه‌هایی همچون اسلام‌نیوز به پوشش این خبر پرداخته و نسبت به عملکرد دولت تاجیکستان انتقاد کردند.

 

 

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار