167992
۰۷ مرداد ۱۳۹۷

توقف آزمایش یک دارو بر روی زنان باردار پس از مرگ ۱۱ نوزاد هلندی

مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام اعلام کرد که محققان هلندی به دلیل مرگ ۱۱ کودک از بیماری ریوی، آزمایش بالینی داروی سیلدنافیل با نام تجاری ویاگرا را در دوران بارداری و بر روی مادران باردار متوقف کردند.

به گزارش کودک پرس ، مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام اعلام کرد که محققان هلندی به دلیل مرگ 11 کودک از بیماری ریوی، آزمایش بالینی داروی “سیلدنافیل” با نام تجاری “ویاگرا” را در دوران بارداری و بر روی مادران باردار متوقف کردند.

بر اساس مطالعه ای که طرح و پروتکل آزمایش بالینی را با جزئیات شرح داد؛ مادران بخشی از یک آزمایش بالینی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی دارو در نوزادان نارسی که دارای محدودیت شدید رشد جنینی بودند و یا نوزادانی که با خطر مرگ پس از تولد مواجه شدند، بودند.

نیمی از 183 مادر در آزمایش با سیلدنافیل درمان شده بودند و نیمی دیگر با دارونما درمان شدند. در زمان درمان، مادران نمی دانستند چه درمان هایی را دریافت می کنند که در آزمایشات بالینی استاندارد است.

 

دکتر موهان پامی متخصص اطفال که در مطالعه هلندی شرکت داشته گفت: “محدودیت رشد جنینی زمانی اتفاق می افتد که جنین رو به رشد، مواد مغذی و یا اکسیژن را از جفت دریافت نمی کند.”

 

وی افزود که گاهی اوقات نیز به دلیل فشار خون بالای مادر، دیابت کنترل نشده یا وضعیتی به نام پری-اکلامپسیا (مسمومیت بارداری) محدودیت رشد جنینی اتفاق می افتد و نوزادان متولد شده ی بیش از حد کوچک، میزبان بسیاری از مشکلات، از جمله؛ اندازه کوچکتر سر، فقدان جریان خون به روده ها و مرگ می شوند.

امید بود تا این دارو بتواند برخی از عروق خونی در جفت را باز کرده و سپس به رشد جنین کمک کند.

 

اما محققان هلندی دریافتند که “سیلدنافیل” در نوزادان در حال رشد، بیماری عروق خونی در ریه ها و افزایش خطر مرگ پس از تولد را باعث می شود. این وضعیت اساسا یک نوع فشار خون بالا در ریه ها است.

 

 

 

 

منبع: تیتر۱

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار