167216
۰۲ مرداد ۱۳۹۷

کودکانی که بچگی نکردند

سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از کودکی می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، کودکان کارکودکانی هستند که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آن‌ها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربهٔ دوران کودکی بی‌بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آن‌ها را تهدید می‌کند.

کار کودک نزد بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیتی استثماری تلقی می‌شود.

بر اساس آمار سازمان جهانی کار (ILO)، سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از کودکی می‌شوند. طبق این آمار ۱۲۰ میلیون نفر از آن‌ها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند. ۶۱ درصد این کودکان در آسیا، ۳۲ درصد در آفریقا و ۷ درصد در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند.

 

تهدیدهایی که کودکان کار با آن مواجهند

کودکان کار چون معمولا در خانواده با والدین معتاد زندگی می کنند گاهی ممکن است با تهدید هایی از جانب والدین روبرو شوند که کودک آزاری از جمله آنها است و براساس آنچه رئیس اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه عنوان می کند این موضوع یعنی کودک آزاری در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی شهرستان قرار دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کرمانشاه گفت: طرح جمع آوری کودکان کار و خیابانی از 14 بهمن ماه ۹۵شروع شده که ۹۹ درصد این کودکان به دلیل اعتیاد پدر و مادر مجبور به کار شده‌اند.

شریفی افزود : راه‌اندازی مرکز آموزشی حمایتی “کودک و خانواده” برای کودکان کار و خیابانی از حمایت هایی است که سازمان بهزیستی می تواند انجام دهد.

وی گفت : متاسفانه مواردی داریم که کودکان به دلیل اعتیاد پدر و مادر به افراد دیگر اجاره داده می‌شوند و بخش عمده درآمد این کودکان به این افراد سودجو میرسد.

 

 

شمشیری رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت:در مناطق آلوده حاشیه ای استان هستند خانواده هایی که متاسفانه کودکان آن ها آلوده به خرده فروشی مواد شده اند و مواردی پیگیری کردیم که با دستور دادستان افراد بد سرپرست که کودکان را طعمه خود کرده اند سلب صلاحیت می شوند و تحویل بهزیستی داده می شوند.

وی گفت:با توجه به تغییر مواد از سنتی به صنعتی، کاهش سن اعتیاد، ورود بانوان زنگ خطری برای خانواده ها به صدا درآمده است که با پیدایش مواد نو ظهور تا مدت ها عوارض آن در بدن فرد می ماند.

شمشیری افزود:میانگین مصرف مواد مخدر در ایران از متوسط جهانی کمتر است و در میانگین مصرف در کرمانشاه کمتر از متوسط کشوری است.

وی افزود :۱۷۳ کشور در جهان با معضل اعتیاد گریبانگیرند و فقط راههای فرهنگی می تواند کمک کند آن هم این است معتاد نشویم.

وی گفت:ایران سپر بلای دنیا است چرا که در همسایگی افغانستان است ما ۳۷۵۰ شهید حوزه مواد مخدر و ۱۲ هزار جانباز حوزه مواد مخدر برای مقابله با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر برای دفاع از سرمایه های اجتماعی تقدیم انقلاب کرده ایم.

 

شمشیری افزود :اگر کودکان ما قدرت نه گفتن داشته باشند و کودکان کار تحت حمایت قرار بگیرند بسیاری از مشکلات حل می شود.

علی پسر بچه ده ساله کار است که در خیابان مصطفی امامی کرمانشاه شیشه های ماشین را پاک می کند.

وی می گوید : پدرش در زندان است و مادرش خیاطی می کند و یک خواهر کوچک دارد که برای خرج مخارج خانه مجبور است کار کند.

علی گفت : دو سال است این کار را می کنم و روزی ده تا 15 هزار تومان در می آورم که خداروشکر می تواند گوشه ای از مشکلات را حل کند.

وی افزود : پدرم بخاطر مواد مخدر در زندان است و خیلی وقت است او را ندیدم، بهم پیشنهاد خرده فروشی داده شده اما ترس اینکه با رفتن به زندان خانواده ام تنها شوند این کار یعنی شستن شیشه ماشین را انتخاب کرده ام.

 

کودکان کار و معضلی به نام اعتیاد

وقتی حرف از کودکان معتاد زده می‌شود به نظر می‌آید؛ کودکان کار یا کودکان طبقات کارگری بیشتر درگیر این مساله هستند که چنین تصوری اشتباه است، زیرا در تمام طبقات اجتماعی، کودکان درگیر اعتیاد وجود دارند.

اما درگیری کودکان طبقات ضعیف اجتماع به مواد مخدر با سایر کودکان اختلاف معناداری دارد. یعنی در طبقات کارگری علت اصلی این پدیده فقر اقتصادی و فرهنگی است، اما در طبقات متوسط و مرفه علت این پدیده تغییر سبک زندگی و رفاه‌زدگی است.

شریعتی فعال حقوق کودکان در تهران گفت : سه گروه را در اعتیاد کودکان طبقه‌بندی می‌کنیم که شامل نوزاد معتاد، خردسال معتاد و نوجوان معتاد است، نوزادان معتاد مسلما از طریق مادر معتاد می‌شوند به عبارت دیگر اعتیاد از بدو تولد همراه آنان است، اما خردسالان و نوجوانان به واسطه همجواری با محیط اطراف به اعتیاد دچار شده اند.

 

بهزیستی یکی از متولیان ساماندهی کودکان کار

قادری مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: یکی از متولیان ساماندهی کودکان کار بهزیستی است.
قادری با بیان اینکه درهمه دنیا پدیده آسیب اجتماعی کودک کار وجود دارد افزود:این کودکان وقتی جمع آوری شوند اگر والدین داشته باشند کودک کار محسوب می شوند و اگر بی سرپرست یا بد سرپرست باشند کودکان خیابانی محسوب می شوند.

 

وی افزود: برای ساماندهی بیشتر کودکان کار که والدین معتاد دارند ما خلا قانونی داریم .

وی گفت:بهزیستی آمادگی دارد که صلاحیت خانواده های بچه های کار به بهزیستی محول شود و اعتبار داریم که این کار را پذیرش کنیم اما متاسفانه از نظر قانون اینها بی سرپرست تلقی نمی شوند و بهزیستی نمی تواند خارج قانون کار کند.

وی افزود:۱۵۰ تا پرونده مددکاری تشکیل داده ایم که ۴۶ تا خانواده بی سرپرست و بد سرپرستند و ۱۰۴ تا بخاطر فقر آنجا اومدن که ۸۵ درصد تحصیلات متوسطه دارند ۱۲ درصد تحصیل راهنمایی ۲ درصد تحصیل ابتدایی ۱ درصد ترک تحصیل کرده اند که باید آموزش و پرورش برای ساماندهی آن ها ورود پیدا کند.

قادری گفت:در مراکز کودکان خیابانی کارشناس هست که مداخلات روانی را انجام می دهد اقدامات تخصصی برعهده بهزیستی است اما مکان نگهداری این کودکان برعهده شهرداری است که ساختمان در اختیار بهزیستی قرار دهد.

 

وی افزود:برای شناسایی کودکان کار در مدرسه بعد از جمع آوری مصاحبه اولیه انجام می شود پرونده تشکیل می شود بعد از ۷۲ ساعت بازدید مددکاری از منزل انجام و بعد در میان طرح ساماندهی قرار میگیرد مثلا فقر زیرنظر کنیته امداد است اگر فردی بتواند کار کند زیرنظر فنی حرفه ای مهارت می بیند اگر بیمار باشد زیر نظر بهداشت قرار می گیرد.

قادری افزود: الان کار جمع آوری کودکان با همکاری اورژانس اجتماعی است که روانشناس و مددکار بهزیستی بابچه حرف می زند و کار را انجام می دهد.

 

 

جمع آوری کودکان کار و نهادهای حمایتی
سرهنگ آموئی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه گفت: نیروی انتظامی در بحث کودکان کار و خیابانی وظیفه جمع آوری را برعهده دارد و روند قانونی و مراحل سیستم قضایی را انجام می دهد.

وی گفت: این کودکان بخاطر اعتیاد پدر مادر بیکاری به این سمت آمدن و کمک مسئولان ذی ربط دستگاه های فرهنگی سازمان های مردم نهاد خیرین و مردم است که بتوانند چهره شهر را ازاین بچه ها پاک کنند.

آموئی افزود : ما فقط کودکان کار در سر چهار راه ها نداریم بلکه زباله گرد هایی داریم که هم وجهه شهر را خراب می کنند هم آسیب برای کودکان است.

 

وی افزود:این کودکان زیرنظر بهزیستی مراقبت داده می شوند و دوباره وارد جامعه می شوند و چه اتفاقاتی در پیش دارند کودکان ناچار برای گذراندن زندگی موظفند مخارج خانواده را تامین کنند و دوباره وارد این مشکلات می شوند.

آموئی گفت:کودکان مورد استفاده قرار می گیرند داخل تیم خلاف از آن ها استفاده می شود از جمله سرقت داخل خودرو به بهانه عرضه کالای خود.

وی گفت : این کودکان پاکند اما طعمه افراد دیگر قرار می گیرند، تکدی گری می کنند که باید خیرین در کنار سازمان های مردم نهاد در ساماندهی افراد کمک کنند.

 

ناصری مدیر کل اجرائیات شهرداری استان کرمانشاه گفت :براساس تصویب نامه هیئت وزیران به شماره ۲۲۷۱۷ مورخ ۱۳۸۴/۵/۲ یازده اداره نیروی انتظامی شهرداری دادگستری اداره کار بهداشت تامین اجتماعی صداوسیما بیمه خدمات درمانی هلال احمر آموزش و پرورش کمیته امداد کار ساماندهی کودکان را باید انجام دهند.

وی گفت : در کمیته تخصصی بعد از جمع آوری کودکان در ۲۱ روز وضع خانوادگی مشخص می شود اگر کودک بد سرپرست باشد یک سال و اگر بی سرپرست باشد ۱۸ سال باید تحت مراقبت باشد.

ناصری افزود : اما این کودکان سرپرست دارند اما بخاطر فقر کار انجام می دهند که کمیته بهزیستی و شهرداری این ها را جمع آوری می کند و در محل مشخص نگهداری می کند اما پاسخگو این همه نیست.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار