166244
۲۷ تیر ۱۳۹۷
قبادی عنوان کرد؛

بکارگیری کودکان باهوش سر چهارراه‌های شهر/ نیاز به حمایت بهزیستی و تشکل‌های مردمی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز در خصوص مهاجرت کودکان کار البرز به تهران گفت: «کودکان کار نان آور خانواده هستند و در واقع والدین آن‌ها را اجبار به این کار می‌کنند. معمولا پدر معتاد و توان اداره یک زندگی ساده را ندارد، در نهایت کودک باهوش و زرنگ خود را اجبار به دستفروشی می‌کند.»

به گزارش کودک پرس ، کودکانی که در چهارراه‌ها دستمالی در دست گرفته‌اند و شیشه ماشین تمیز می‌کنند یا کودکانی که دسته‌ای از گل‌های قرمز را بغل کرده‌اند و با التماس از آدم‌ها می‌خواهند که شاخه‌ای گل را از آن‌ها بخرند، سوژه‌های همیشگی سال های متوالی بخش های اجتماعی رسانه ها بوده اند و  هستند  اما برای کاهش جمعیت‌شان بعد از گذشت دهه‌ها و ارائه برنامه‌های پر زرق و برق اقدام ریشه‌ای انجام نشده است.

نکته قابل توجه افزایش جمعیت کودکان کار و  مهاجرت آن‌ها از شهرهای اطراف به تهران است.

باتوجه به آمارها و صحبت‌ها کارشناسان و فعالان اجتماعی بیشترین بخش از این جمعیت از استان البرز روزانه برای دستفروشی و تکدی گری به تهران مهاجر می‌کنند.

حال برای اینکه آگاه شویم  چه اقداماتی را برای کاهش این روند صعودی انجام شده است ، با مدیرکل اجتماعی استانداری البرز به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

عیسی قبادی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز در خصوص عدم ساماندهی کودکان کاری که از کرج به تهران روزانه مهاجرت می‌کنند گفت: «در چند سطح باید به این موضوع پرداخت. تعدادی از این کودکان بعد از اتمام مدارس و در فصل تابستان برای سرگرمی اقدام به دست فروشی، گل فروشی، جمع آوری زباله‌ها، نیازمندنشان دادن خود و از این قبیل فعالیت‌ها می‌کنند. از کودک خردسال تا آدم پیر اقدام به تکدی گری می‌کند.»

*اجبار کودکان باهوش به تکدی گری

وی در ادامه افزود: «به صورت عمده کودکان کار نان آور خانواده هستند و در واقع والدین آن‌ها را اجبار به این کار می‌کنند. معمولا پدر معتاد و توان اداره یک زندگی ساده را ندارد، در نهایت کودک باهوش و زرنگ خود را اجبار به دستفروشی می‌کند.»

قبادی با بیان این مطلب که در وهله اول باید معیشت این خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد:«حداقل باید برای یکی از اعضای خانواده‌ شغل ایجاد شود و در قدم بعدی باید فضای جامعه و نگاه جامعه به این بخش از کودکان را تغییر دهیم. این دسته از کودکان مجرم  و جزو بخش منفی جامعه نیستند بلکه برخی از این کودکان تعهد به خانواده خود دارند که تعهد به خانواده را به تعهد به اجتماع ترجیح می دهند. شاید بداند که حضورش در اجتماع با دستفروشی و تکدی گری موجب رنجش دیگران و فقیر نشان دادن چهره‌ی شهر می‌شود اما در مرحله اول وظیفه خود را پاسخگویی به خانواده خود می‌داند.»

توانمند سازی کودکان از سوی بهزیستی و تشکلات مردمی

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با بیان اینکه باید زمینه کارنکردن این کودکان آماده شود گفت: توانمندسازی کودکان کار از طریق نهادهایی مثل بهزیستی  و تشکلات مردم نهاد باید اتفاق افتد. مهارت آموزی و فراهم کردن شرایط تحصیل برای این بخش از کودکان از جمله اقداماتی است که باید صورت گیرد. تعداد بسیاری از کودکان کار جزو اتباع بیگانه هستند که مقررات قانونی اجازه بسیاری از اقدامات را نمی‌دهد و اینگونه است که در الویت قرار نمی‌گیرند. اگر قصد داشته باشیم که کودکان اتباع خارجی را تحویل به کشورشان بدهیم یا از مرز خارج کنیم با اشکالات و مشکلات حقوقی به علت همراه نبودن والدین‌شان مواجه هستیم.»»

 

 

 

 

منبع: برنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار